• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18735
+
-

سیل، دسترنج کشاورزان را برد

رئیس جهاد کشاورزی دیواندره: در 2 بارش اولیه که منجر به سیل شد 20 روستای دیواندره خسارت دیدند

کشاورزی
سیل، دسترنج کشاورزان را برد




هیوا محمدپور| دیواندره -خبرنگار:


بارندگی‎های پیاپی که از ابتدای سال جاری در کردستان شروع شد، امیدی را در دل کشاورزان ایجاد کرد. برای نمونه، محصول گندم در اراضی کشاورزی رشد قابل توجهی داشت. پیش‎بینی می‎شد امسال کردستان در تولید گندم رکورد بزند و کسی انتظار بلایای طبیعی را نداشت.

 اما از ابتدای سال یک موج سرمای شدید به باغ‌ها صدمه زد و بعد از آن تگرگ و سیل‎های پیاپی در بیشتر مناطق کردستان از جمله دیواندره جاری شد.
یکی از اهالی روستای «بابارار» از توابع دیواندره که به کار کشاورزی مشغول است، اظهار می‎کند: از اول بهار که بارش‎های شدیدی در این منطقه شروع شد، چندین بار به‎صورت پراکنده با بارش تگرگ مواجه شدیم و تعدادی از زمین‎های کشاورزی ما خسارت‎ دید.

«سعید منصوری» ادامه می‌دهد: در روزهای اخیر خردادماه هم سیل بزرگی مردم این روستا و روستاهای اطراف را غافلگیر کرد. شدت این سیل به حدی بود که هر چیزی را در مسیر خود از جا کَند. در مسیری که سیل راه افتاده بود حتی به اندازه یک متر هم گندم در اراضی سالم باقی نماند و همه ویران شد.
وی به ورود سیل به روستا اشاره می‎کند و می‌افزاید: مردم روستا سرگرم کار روزانه بودند و بارش باران شدت چندانی نداشت. خودروها و ادوات کشاورزی نیز در جلو خانه‎ها پارک شده بودند. ناگهان صدای آب به گوش آمد و سپس سیل به داخل روستا جاری شد. در اولین خسارت، به دلیل کَنده شدن تیرهای برق و تخریب لوله‌کشی آب، برق و آب روستا قطع شد.

منصوری بیان می‎کند: کانال وسط خیابان که برای عبور رواناب‎ها احداث شده بود، پر شد و آب تمام سطح خیابان را پوشاند. سیل ابتدا ادوات کشاورزی از جمله گاوآهن و خاک‎ورز را با خود بُرد. قدرت سیل چنان بود که آب داخل خانه‌ها رفت و خانه بهداشت روستا نیز غرق در آب شد. وی می‎گوید: سرما، تگرگ و سیل امسال خسارات زیادی را به تعدادی از روستانشینان وارد کرد که امیدواریم دولت برای حمایت از این قشر ضعیف و جبران خسارت آنها تسهیلاتی را برایشان در نظر بگیرد.


محصولات بیمه نبودند

یک فعال اقتصادی استان نیز اظهار می‎کند: شغل روستاییان در کردستان دامداری و کشاورزی است که سیل‎های اخیر در دیواندره ضربه سنگینی به زمین‎های کشاورزی وارد کرده است. گاهی تمام داشته‎های یک خانواده فقط چند هکتار زمین کشاورزی است، اما آن هم به دلیل قرار گرفتن در مسیر سیل ویران شده است.
«فردین عزیزیان» ادامه می‎دهد: کشاورزان به امید اینکه در فصل برداشت درآمدی از زمین‎های خود به‎دست می‎آورند، برخی از نیازهایشان را با نسیه تهیه می‎کنند. حال با این اتفاقی که افتاده است، این دسته از کشاورزان با مشکل جدی مواجه می‎شوند.
وی می‎افزاید: طبق گفت‌وگو با کشاورزان، به دلیل اینکه بیمه کشاورزی در سال گذشته به‎رغم نبود محصول هیچ خسارتی پرداخت نکرده است، امسال کشاورزان تمایلی به بیمه محصولات کشاورزی نداشتند.عزیزیان بیان می‎کند: اینک نیاز است ستاد بحران و مسئولان استانی کشاورزانی را که دچار خسارات زیاد شده‎اند، حمایت کنند. به عنوان مثال سود بانکی وام‌های پرداختی به این دسته از کشاورزان را ببخشند یا بازپرداخت آن را به وقت دیگری موکول کنند.
 

تعداد روستاهای سیل زده

رئیس جهاد کشاورزی دیواندره می‌گوید: بارش‎های شدید باران خسارات زیادی به اماکن مسکونی، تاسیسات زیربنایی، اراضی و ادوات کشاورزی وارد کرد. همچنین تاسیسات آبِ 3روستا و برق 5 روستای دیواندره دچار قطعی شد.«حمید رضا وزیری» با اشاره به این‎که سومین بار است که روستاهای دیواندره در معرض طوفان و بارندگی و تگرگ قرار می‎گیرند، ادامه می‎دهد: در 2 بارش قبلی، 20 روستا خسارت دیدند و در بارش سوم هم 8 روستا دچار خسارت شدند.

این مسئول می‎گوید: با محاسبات انجام‌شده، تاکنون بیش از 120 میلیارد ریال خسارت به کشاورزان شهرستان وارد شده است و کارشناسان هنوز در حال بررسی این خسارات هستند. پیش‎بینی می‎شود خسارت‌های واقعی بیشتر از این مبلغ باشد که کارشناسان بعد از جمع‌بندی اعلام خواهند کرد.وی می‌افزاید: در بارش باران و وقوع سیل‎های اخیر، محصولات گندم، جو و یونجه در بخش کشاورزی خسارت دیده‎اند. در بخش دامی هم به اماکن دامی خسارات و تلفاتی وارد شد. بخشی از ادوات کشاورزی مانند گاوآهن و خاک‌ورز نیز در مسیر سیل قرار گرفت و آب آنها را با خود برد.


خسارت  مزارع بر اثر سرمازدگی 

رئیس جهاد کشاورزی دیواندره می‌گوید: مزارع توت فرنگی و میوه‌های سر‌درختی باغ‌ها در کل شهرستان به علت سرما زدگی و وقوع سیل‌های اخیر دچار خسارت شده است. سیل در چند روستای منطقه سارال مانند «میشیاب» و «گلانه» و مسیرهای دیگری مانند «زاغه»، «درسفته» و «گل‌قباغ» رخ داده است. آخرین سیل هم روستاهای «بابارار»، «قزکه» و «گاوشله» و چند روستای اطراف آنها را دچار خسارت کرده است.
«حمید رضا وزیری» می‌افزاید: علاوه بر خسارت‎های واردشده به اراضی کشاورزی، بیش از 50 رأس دام در روستاهای «آخکند» و «گادمه گیتر» بر اثر رعد و برق و سیل تلف شده‏اند. همچنین بر اثر سیل، برخی از جاده‎های ارتباطی روستاها تخریب شده و تعداد کندوی زنبور عسل از بین رفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید