وعدههایی که بایگانی میشوند
در این گزارش از وضعیت باغستان غربی و پلی قدیمی که دیگر جوابگوی جمعیت این منطقه نیست، میخوانید
خدیجه ستارزاده| البرز - خبرنگار:
کلانشهر کرج با وجود افزایش شهرنشینی و جمعیت در بسیاری از مناطق با ضعف زیرساختی و کمبودهایی مواجه است و ماحصل زیرساختهای قدیمی، زندگی را برای شهروندان با مشکل مواجه کرده است. یکی از معضلات پراهمیت کرج ترافیک است که در برخی مناطق بیشتر از دیگر جاها خودنمایی و ایجاد دردسر میکند و میتوان گفت عامل اصلی این پدیده زیرساختهای قدیمی است که در گذشته با توجه و متناسب با شرایط روز و تحت شرایط زمان ایجاد شده است و اکنون جوابگوی افزایش روزافزون جمعیت و به همان نسبت خودروها نیست.
منطقه باغستان غربی در کرج که تا 2 دهه پیش، بیش از 10 کوچه نداشت و در هر کوچه انگشتشمار خانه ویلایی بود، توسط یک پل به منطقه باغستان متصل میشد و تنها راه ارتباطی اهالی باغستان غربی با شهر این پل بود. اکنون با توسعه منطقه و ساختوساز و همچنین تبدیل هر خانه ویلایی به آپارتمانهای بالای 10 واحد، پل قدیمی ارتباطی این منطقه دیگر جوابگوی جمعیت باغستان غربی نیست. علاوه بر آن، وجود بزرگترین بیمارستان تامین اجتماعی استان که در انتهای باغستان غربی قرار دارد، تردد افراد خارج از این منطقه را هم به جمع اهالی افزوده و مشکل را دو چندان کرده است.
مسیر ارتباطی فعلی جوابگوی جمعیت نیست
یکی از ساکنان این منطقه از مشکل رفتوآمد به دلیل ترافیک در اکثر ساعات روز و شب گله میکند و میگوید: برای تردد جمعیت این منطقه به باغستان و کرج و بالعکس مسیر ارتباطی فعلی پاسخگو نیست.
«حامد خلج» اظهار میکند: مسئولان شهری زمانیکه اجازه ساختوسازها و افزایش جمعیت در منطقهای را میدهند، چرا به این مسائل مهم فکر نمیکنند؟ تا 10 سال پیش باغستان غربی فقط محدود به ضلع شمالی میدان باغستان غربی شامل کوچههای لاله بود و در هر کوچه چند خانه ویلایی بیشتر نبود، اما اکنون علاوه بر تبدیل آنها به آپارتمانهای پرجمعیت، در قسمت پایین میدان هم شهرکسازی شده و با افزوده شدن خیابانهای شبنم جمعیت این منطقه افزایش حداقل 300 درصدی داشته و همچنین با ساخت بیمارستان در این منطقه روز به روز مشکل تردد بزرگتر و بیشتر میشود.
وی میافزاید: با وجود نبود مدرسه در این منطقه و الزام رفتوآمد دانشآموزان به مدارس باغستان یا دیگر مناطق، در صبح، ظهر و عصر به دلیل تردد خودروهای حامل دانشآموزان ترافیک محدوده پل ارتباطی باغستان و باغستان غربی سنگینتر میشود.
خلج میگوید: پیش از این به شهرداری منطقه مراجعه کردیم و خواستار حل این معضل شدیم. سالهاست شهرداری منطقه 6 صحبت و قول احداث مسیر ارتباطی دومی برای این منطقه داده، اما ظاهرا این وعده در شهرداری بایگانی شده است.
این شهروند اضافه میکند: حدود 3 سال قبل، مدیر شهرداری وقت منطقه 6 در بازدیدی از منطقه اظهار کرد از خیابان بوستان 9 باغستان به خیابان شبنم 8 در باغستان غربی پلی ساخته میشود و با ساخت این پل مشکل ترافیک این منطقه حل میشود، اما با تغییر و تعویض مدیران شهرداری این طرح تاکنون اجرا نشده و همچنان مشکل ترافیک این منطقه وجود دارد.
شناسایی نقاط پرترافیک
رئیس پلیس راهور کرج اظهار میکند: مناطق شهری توسط پلیس بررسی میشود و با شناسایی نقاط پرترافیکی که نیاز به رسیدگی و بازنگری دارند برای حل معضلات ترافیکی آن محدودهها اقدام میشود.
سرهنگ «غلامعلی شرق» میگوید: در صورت تشخیص نیاز، با معاونت حمل و نقل شهرداری کرج برای ایجاد چراغ در چهارراهها و ساخت پل هماهنگیهای لازم انجام میشود.
وی در مورد ترافیک این محدوده میافزاید: با توجه به ترافیکی که در پیک ساعت در این محدوده ایجاد میشود، مراتب به اطلاع معاونت حمل و نقل شهرداری رسیده است و نیاز است برای حل این معضل اقدام شود.
ساخت پل ارتباطی از بوستان 9 باغستان به شبنم 8 باغستان غربی
مدیر امور ارتباطات و بینالملل منطقه 6 شهرداری کرج با بیان اینکه منطقه باغستان غربی حدود40 هزار نفر جمعیت دارد، میگوید: ترافیک یکی از مشکلات این منطقه است و شهرداری منطقه با آگاهی از آن رسیدگی و حل این موضوع را در دستور کار
دارد.«امید مهینترابی» میافزاید: البته در سال گذشته این طرح به مناقصه گذاشته شد، اما به دلیل عدم استقبال پیمانکاران، این طرح بلاتکلیف مانده است.
ترابی اظهار میکند: به منظور رفع این معضل طرح ساخت یک پل از خیابان بوستان9 باغستان به خیابان شبنم 8 باغستان غربی در دستور کار شهرداری قرار گرفته و با توجه به اینکه ساخت پلها در حوزه کاری اداره کل نظارت بر تقاطعات غیرهمسطح و بزرگراههای شهرداری کرج است، با پیگیری این موضوع از طریق شهرداری منطقه امیدواریم بهزودی با اجرای این طرح معضل ترافیک این منطقه را حل کنیم.
اولویت بندی طرحها با توجه به بودجه شهرداری
مدیر اداره کل نظارت بر تقاطعات غیرهمسطح و بزرگراههای شهرداری کرج با بیان اینکه اسناد مناقصه برای این طرح تنظیم، نقشههای آن تهیه و برآورد آن انجام شده میگوید: حدود 5/3 میلیارد تومان هزینه برای اجرای این طرح پیشبینی شده، اما در سال 97 شورا برای آن 2 میلیارد تومان بودجه پیشبینی کرده است.
«امیر تقیزاده» میگوید: یک بار در سال 96 این طرح به مناقصه گذاشته شد، اما شرکتکننده نداشت. اکنون موضوع در حال پیگیری و اسناد برای امور پیمانها ارسال شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که دلیل عدم استقبال برای شرکت در مناقصه چیست میگوید: احتمالا وضعیت مالی شهرداری است که پیمانکاران اشتیاق برای شرکت در مناقصه ندارند. تقیزاده میافزاید: وضعیت ترافیک و مشکل این منطقه و همچنین موافقت شورا با اجرای این طرح را به اطلاع شهردار رسانده و در صورت موافقت و امضای شهردار کارهای مربوط به آگهی و مناقصه انجام میشود.
مدیر اداره کل نظارت برتقاطعات غیرهمسطح و بزرگراههای شهرداری کرج بیان میکند: شهرداری کرج با توجه به وضعیت مالی و مشکلاتی که در زمینه کسری بودجه و تامین اعتبار وجود دارد طرحها را اولویتبندی میکند و مواردی را که از اهمیت بیشتری برخوردارند در اولویت قرار میدهد و به محض موافقت با این طرح برای طی شدن مراحل آن اقدام میکنیم.