• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 اسفند 1401
کد مطلب : 187465
+
-

شهردار منطقه۱۲ در گفت‌وگو با همشهری‌

قصه خانه‌ها و کوچه‌ها روایت می‌شود

گفت‌وگو
قصه خانه‌ها و کوچه‌ها روایت می‌شود

ابوذر چهل‌امیرانی-روزنامه‌نگار

هر کدام از کوچه پسکوچه‌ها و حتی ساختمان‌های قدیمی منطقه۱۲ سرگذشتی تاریخی و خواندنی دارند و به‌همین دلیل شهردار منطقه در گفت‌وگو با همشهری، خبر از نصب تابلو در ابتدای این معابر یا دیوار ساختمان‌ها داده تا شهروندان از آنها مطلع شوند. اولین‌های تهران و حتی کشور در منطقه۱۲ قرار دارند؛ از چراغ‌دار شدن نخستین خیابان کشور در این بخش از پایتخت تا ساخت نخستین کوچه پله‌‎دار، نخستین میدان تره‌بار، نخستین کودکستان، نخستین سینماها و... .
با وجود این، وقتی از این معبرهای قدیمی و کنار بناهای تاریخی عبور می‌کنیم، کمتر از گذشته آنها باخبر می‌شویم و نمی‌دانیم چه کسانی در آنها زندگی می‌کردند و چه سرگذشتی داشته‌اند. حالا شهرداری منطقه۱۲ قصد شناسنامه‌دار کردن آنها را دارد؛ طرحی که قرار است تابلویی روی پیشانی این معابر و بناها نصب شود تا شهروندان با مطالعه شرح مختصری، این اطلاعات باارزش را به‌دست آورند.

نصب تابلوهای هویتی در منطقه
شهردار منطقه۱۲ با اشاره به ضرورت معرفی بهتر ساختمان‌ها و معابر قدیمی این منطقه به شهروندان می‌گوید: «در بازدیدی که از مجموعه‌های تاریخی منطقه داشتیم، مأموریت، یافتن حوزه‌ گردشگری شهرداری منطقه برای معرفی بهتر این مجموعه‌ها به شهروندان بود؛ چرا که احساس شد برخی از اماکن تاریخی شناخته‌شده نیستند و باید اقدام‌هایی برای معرفی آنها انجام شود. در این خصوص مقرر شد تابلوهای کوچک و یک‌شکل در مجموعه‌های تاریخی منطقه نصب و مشخصات و ویژگی هر کدام از آنها با شرح مختصری نوشته شود.»
امیر یزدی با بیان اینکه منظور از این مجموعه‌ها، فقط مراکزی نیستند که شناخته‌شده هستند و همه‌روزه مورد بازدید گردشگران قرار‌می‌گیرند، می‌گوید: «در این منطقه، ساختمان‌هایی وجود دارد که کمتر کسی از هویت آنها باخبر است؛ به‌عنوان مثال، یک قنادی در این منطقه وجود دارد که فعالیت آن قبل از جنگ‌جهانی دوم شروع شده است. 4نسل در اینجا مشغول تهیه شیرینی هستند و کار خود را با پخت شیرینی با هیزم شروع کرده‌اند. لازم است چنین محلی برای شهروندان معرفی شود تا بدانند چه سرگذشتی داشته است. ساختمان دیگری هم در این منطقه وجود دارد که متعلق به فردی به نام کاظمی، یکی از همکاران قدیمی شهرداری تهران است. منزل ایشان شبیه یک موزه است و با نصب تابلو و نوشتن شرح مختصری از آن، می‌توان چنین بنایی را به مردم معرفی کرد.»
وی با بیان اینکه حدود ۸۰۰بنا با چنین ویژگی‌هایی در منطقه۱۲ وجود دارد، ادامه می‌دهد: «برخی از معابر هم هویت و داستان‌های شنیدنی دارند و می‌توان با نصب تابلو آنها را معرفی کرد؛ به‌عنوان مثال می‌توان درباره گذشته «پله نوروزخان» که از آن به‌عنوان نخستین کوچه پله‌دار تهران یاد می‌شود، شرحی نوشته و ابتدای کوچه نصب کرد.»

طرح «یکشنبه‌های بازار»

یزدی با بیان اینکه برای اطلاع از این مشکلات، طرح «یکشنبه‌های بازار» به‌صورت هفتگی در این منطقه شروع شد، ادامه می‌دهد: «سال گذشته که توفیق خدمت در این منطقه را پیدا کردم، جلسه هفتگی با امنای بازار، انجمن اسلامی و افراد فعال در این بخش از منطقه را تشکیل دادیم. در این نشست‌ها، موضوعات و مشکلات بازار مطرح و برای هرکدام از آنها تصمیم‌گیری ‌شد. اگر این کارها نیاز به دریافت مجوز از نهادهای دیگر هم داشت، پیگیری کردیم تا اینکه اواخر بهمن سال گذشته، آتش‌سوزی «تیمچه حاجب‌الدوله» اتفاق افتاد. این حادثه زمانی به‌وقوع پیوست که بازاری‌ها پس از ۲سال شیوع ویروس کرونا، برای فروش و ارائه خدمت به مشتری‌ها در نوروز سال۱۴۰۱، برنامه‌ریزی خوبی کرده بودند اما از آنجا که تیمچه حاجب‌الدوله یکی از نقاط مهم بازار تهران است، این رخداد آسیب زیادی به خیلی از کسبه وارد کرد.»
شهردار منطقه12که از همان زمان در شکل برگزاری جلسات، تغییراتی ایجاد کرد تا بتوان کمک ویژه‌ای به بازاریان ارائه داد، اظهار می‌کند: «برهمین اساس سطح جلسات را بالا بردیم و به‌صورت استانی برگزار کردیم. وقتی نتایج این جلسه را دیدیم، آن را الگو قرار دادیم و جلسات بعدی هم به‌همین شکل برگزار شد. همچنین مشکلات ۷سرای خطرناک بازار را بررسی کرده و برای حل آنها در این جلسات تصمیم گرفتیم تا موانع ایمن‌سازی و بازسازی برداشته شود.» خوشبختانه این موانع تقریباً برداشته شده و حتی سازوکارهایی دیده شده تا اگر مالک برای بازسازی همکاری نکند، این کار را قانونی انجام دهیم. همین مصوبات سبب شد تا خیلی از سراهای بازار بازسازی شوند. البته باید عنوان کنم بخش قابل‌توجهی از این کار توسط کسبه و بازاریان انجام شد و اقدام بی‌نظیری شکل گرفت.

نیاز منطقه به اقامتگاه
یزدی با اعلام این مطلب که فعالیت‌های مناسبی در منطقه۱۲ در حوزه‌ گردشگری انجام شده و درحال انجام است، می‌گوید: «اینک منطقه۱۲ در حوزه گردشگری به‌شدت نیازمند اقامتگاه است. نیاز به ساخت هتل در این منطقه داریم؛ از اقامتگاه‌های سنتی گرفته تا هتل‌های چندستاره. متأسفانه در این حوزه فقر داریم و هر قدر در این خصوص فعالیت کنیم، باز هم کم است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید