• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18745
+
-

توقف‌های حادثه‌ساز در جاده‌های استان

حضور حادثه‌ساز دستفروشان در کنار جاده‌ها، ضرورت توسعه پارکینگ‌های جاده‌ای را در استان دوچندان کرده است

گزارش
توقف‌های حادثه‌ساز در جاده‌های استان




فاطمه ملک پور| تبریز – خبرنگار:

 خرید از کنار جاده یکی از تفریحات محبوب مسافرانی است که برای توقف خودرو و استراحتی چند دقیقه‌ای به دنبال بهانه‌ای هستند‌. به همین دلیل فروشگاه‌های کنار جاده در دنیا از مقبولیت خاصی میان مسافران برخوردار بوده و در احداث جاده‌ها و آزادراه‌‌ها بر ایجاد چنین مراکزی تاکید می‌شود. اما بخش زیادی از راه‌های استان به علت نبود زیر‌ساخت‌های مناسب عرضه کالا و نبود فروشگاه‌های مناسب، محلی برای جولان و حضور دستفروشان شده است. 

علاوه بر دستفروشان، وانت‌بارها هم حضور پررنگی در جاده‌های اصلی و فرعی استان دارند که حضورشان همواره با حادثه‌های تلخی همراه بوده است. خاطره تصادف سنگین در حاشیه اتوبان کسایی که منجر به تصادف ده‌ها خودرو و مرگ تعداد زیادی از شهروندان شد هنوز از خاطره‌ها فراموش نشده است؛ اتفاقی که منجر به برچیده شدن بساط فروشندگان دوره‌گرد و وانت‌بارها از این اتوبان شد، اما در جاده‌های دیگر استان این خطر در کمین رانندگان است.


توقف‌های مرگبار

رئیس پلیس راه استان می‌گوید: یکی از علل مهم تصادف در جاده‌های استان ناآشنا بودن راننده‌ها به ویژه راننده‌های خودروهای سواری کوچک به نحوه رانندگی در جاده است. برخی رانندگان حرکت خودروهای بزرگ را با خودروهای کوچک و سیستم ترمز این خودروها یکسان می‌دانند، در حالی که خودروهای سنگین نمی‌توانند با شتاب و حرکت سریع خودروهای کوچک متوقف شوند. «جواد ناموران» ادامه می‌دهد: توقف خودروها در کنار جاده برای خرید از دستفروشان مرگبار خواهد بود. بسیاری از رانندگان در زمان توقف، خروج از جاده و توقف در شانه خاکی جاده را مورد توجه قرار نداده و با توقف در همان حاشیه جاده موجب تصادفات مرگبار می‌شوند. برای این منظور به صورت گسترده از فعالیت دستفروشان در کنار جاده‌ها جلوگیری شده و خودروهای متخلف اعمال قانون می‌شوند. وی با بیان اینکه برای کنترل تمام جاده‌های اصلی و فرعی استان نیروی کافی در اختیار این سازمان قرار ندارد، بیان می‌کند: راه‌های استان طولانی و تعداد پاسگاه‌ها کم است و با وجود اینکه در زمینه تعداد نیرو و خودرو تفاوت چندانی با استان‌های همجوار نداریم اما مسافت جاده‌های استان بیشتر از سایر استان‌های همسایه بوده و نیاز به روش‌های مدیریتی برای کاهش این مشکل است.


ایجاد پارکینگ حاشیه جاده‌ای

معاون عمرانی استاندار هم با اشاره به اهمیت ساماندهی نقاط حادثه‌خیز در استان می‌گوید: ایجاد پارکینگ حاشیه‌ای برای ساماندهی دستفروشی در کنار جاده‌ها کار سختی نیست و می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود چندین پارکینگ حاشیه جاده‌ای در استان ایجاد کرد. «محمدصادق پورمهدی» با بیان این که در اتوبان شهید کسایی دستفروشی و فعالیت وانت‌بارها ممنوع شده است، می‌افزاید: با این اقدام تعداد قابل توجهی از تصادفات این محور مهم کاهش یافته است، اما در برخی مسیرها از جمله در جاده اهر که امکان نظارت مستمر و جلوگیری از فعالیت دستفروش‌ها و وانت‌بارها وجود ندارد می‌توان در مکان‌هایی که مالکیت دولتی وجود دارد با عملیات عمرانی ساده، یک پارکینگ حاشیه جاده‌ای ایجاد کرد. وی بیان می‌کند: در این زمینه فرماندار شهرستان‌های مختلف با همکاری دستگاه‌های مربوطه باید مکلف شوند در چند نقطه معین مکانی را برای احداث پارکینگ حاشیه‌ای در نظر بگیرند؛ برای مثال فرماندار شهرستان‌های هریس، آذرشهر و شبستر با توجه به گزارش‌های فراوان از حضور دستفروشان، این کار را انجام دهند.


روش‌های مدیریتی برای جلوگیری از حوادث جاده‌ای 

در همین زمینه مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان این که نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها باید ساماندهی شود، بیان می‌کند: در حال حاضر در جاده‌ها مشکلاتی وجود دارد که تبدیل به نقاط حادثه‌خیز شده‌اند، در صورتی که این نقاط حادثه‌خیز نبوده و با روش‌های مدیریتی می‌توان مشکلات را حل کرد. «توحید اخلاقی» ادامه می‌دهد: فعالیت دستفروشان در کنار جاده موجب توقف‌های ناگهانی خودروها در جاده‌ها و در نتیجه بروز تصادفات می‌شود. در حالی که می‌توان با نظارت و اقدامات کنترلی جلو این حوادث را گرفت.

وی به جمع آوری دستفروشان کنار جاده با همکاری دادستانی و پلیس راه اشاره و تاکید می‌کند: باید بعد از مسافت معین، محلی در جاده‌ها برای دستفروشان تعیین شود تا ورود و خروج خودروها به صورت حساب‌شده انجام شود. به گفته مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی برای کاهش تصادفات تاکنون در جاده‌های استان اقدامی برای احداث پارکینگ حاشیه‌ای نشده است.
اخلاقی به نبود پارکینگ جاده‌ای برای ساماندهی دستفروش‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر زیرساخت‌های پارکینگ جاده‌ای فراهم شود به هیچ عنوان دستفروش‌ها در کنار جاده کار نمی‌کنند. این در حالی است که در جاده اهر – تبریز پارکینگی برای دستفروشان وجود ندارد. باید اقدام‌هایی انجام شود تا مسائلی مانند دستفروش‌های کنار جاده‌ای، ساخت و سازهای ورودی شهرها، حمل اضافه بار و همچنین تردد خودروها بدون بارنامه که منجر به تصادفات جاده‌ای می‌شود، حل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید