• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187400
+
-

این شب طلایی...

این شب طلایی...

احیای نیمه‌شعبان
شب نیمه‌شعبان وقت جشن و شادی است و خیلی از ما این شب عزیز را در کنار یکدیگر جشن می‌گیریم اما به جز شادی کردن، یک کار دیگر هم وجود دارد که مسلمانان در این شب نورانی انجام می‌دهند و آن هم احیا گرفتن در مساجد است. خوشبختانه مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی مساجد شاخص پایتخت و شهرستان‌های استان تهران را برای احیای نیمه‌شعبان آماده کرده‌اند تا مردم بتوانند ساعاتی از این شب را در خانه‌های خدا بگذرانند و برای ظهور حضرت موعود دعا کنند.

توزیع ارزاق
کار خیر، وقت و ساعت ندارد و هر وقت سال، خیران آماده کمک رسانی به نیازمندان و محرومان هستند. با این حال، روز نیمه‌شعبان زمان خوبی است تا افراد نیکوکار دور هم جمع شوند و به نیازمندان خیر برسانند. قرار است در این روز، توزیع ارزاق به خانواده‌های نیازمند و ایتام انجام شود و همچنین ویژه برنامه‌های مهدویت در سرای محلات و محلات کم‌برخوردار هم به اجرا در بیاید.

نذر خون
حالا که وقت جشن و سرور است، علاوه بر شادی کردن، باید حواسمان به آدم‌هایی هم باشد که در بیمارستان‌ها بستری هستند و نیازمند چند واحد خون. همانطور که می‌دانید این روزها اوضاع ذخایر خونی در تهران چندان خوب نیست و این شب عزیز، بهترین وقت است که نذر خون کنید و برای این امر خداپسندانه راهی مراکز اهدای خون شوید. پویش نذر خون امسال به همین منظور راه‌اندازی شده تا کمبود ذخایر خونی در این شب تا حدودی جبران شود.

عروسی آسان
اهالی شهرری به گوش باشند که سازمان تبلیغات اسلامی در نیمه‌شعبان قرار است 2 برنامه جالب را در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار کند. یکی از این برنامه‌ها، برپایی جشن ازدواج آسان در شب و روز نیمه‌شعبان است. علاوه بر آن پخت کیک ۱۴ متری در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در روز نیمه‌شعبان هم برنامه دیگری است که می‌تواند اهالی این منطقه را دور هم جمع کرده و این جشن عید را زیباتر کند.‌

خدمات درمانی رایگان
کادر درمان ‌در این 3-2سالی که کرونا حسابی برای خودش جولان می‌داد، با فداکاری‌ها و مهربانی‌هایشان، جان‌های زیادی را نجات دادند و حالا هم در عید نیمه‌شعبان داوطلب می‌شوند تا در برخی درمانگاه‌ها و مراکز پزشکی به‌صورت رایگان مردم را درمان کنند.
 به این ترتیب افراد نیازمند هم می‌توانند در روز نیمه‌شعبان خدمات رایگان درمانی
 دریافت کنند.

جشنی برای کودکان
درست است که جشن نیمه‌شعبان و چراغانی‌ها و نورافشانی‌ها برای بچه‌ها جذاب است و خاطره خوبی را در ذهن‌شان می‌سازد، اما سازمان تبلیغات اسلامی برنامه ویژه‌ای هم برای این گروه سنی در این روز دارد. برپایی ایستگاه‌های «نقاشی و کودک» و جشن‌های ویژه کودکان و نوجوانان در شب و روز نیمه‌شعبان از آن دست برنامه‌هایی است که بچه‌ها را حسابی سرگرم می‌کند و یک روز به‌یادماندنی را برایشان می‌سازد.

نوستالژی شب‌های روشن
عیسی محمدی


همیشه منتظرش بودیم که بیاید؛ جشن‌های نیمه شعبان را می‌گویم. اصلا برایمان نیمه شعبان، مصادف شده بود با یک جشن ملی فراگیر؛ انگار که مثلا تیم ملی فوتبال ایران استرالیا را زده باشد و به جام جهانی صعود کرده باشد یا خرمشهر آزاد شده باشد یا یک اتفاق خاص دیگری در همین حد و اندازه افتاده باشد و همه بدون هماهنگی با هم، به کوچه و خیابان ریخته باشند و یکپارچه غرق در شادی شده باشند. نیمه شعبان نیز برای ما چنین بود‌ و به همین دلیل است حالا هم که در میانسالی داریم قدم می‌زنیم، برایمان جزو نوستالژی‌های بسیار اثرگذار شده است. هر چیزی که رنگ احساسات به‌خودش بگیرد، در ذهن ما و در حافظه تاریخی ما ماندگارتر می‌شود  و نیمه شعبان‌ها نیز از همین دست بوده و هست. انگار که یک احساسات سراسری مثبت، دست به‌دست هم می‌داد تا همه، هر چیزی که در چنته دارند را رو کنند و یک جشن فراگیر به راه بیندازند. به واقع برای آدم‌ها مهم نبود که کمیت این جشن چگونه باشد؛ برایشان چه بسا کیفیت جشن هم مهم نبود. برایشان عشقی که با توسل به آن، شروع به انجام دادن کارهایی در این حیطه کنند، مهم بود؛ عشقی که مانند یک شمع روشن می‌شد و مهم، روشن بودن، روشن شدن و تداوم در روشنایی آن بود.
به همین دلیل است که جشن‌های سراسری نیمه شعبان اینچنین ماندگار شده است؛ چه حالا که با همکاری‌های رسمی سعی می‌شود پررونق برگزار شود، چه در گذشته که این مردم بودند که بار بزرگ آن را به دوش می‌کشیدند و با هر چه که داشتند سعی می‌کردند کاری انجام بدهند. همین بی‌ریایی بود که چنین جشن‌هایی را در ذهن ‌ و ادراک ما برای همیشه ثبت کرده است و همیشه کلی از آنها خاطره داریم.
حالا که به اینجای یادداشت رسیده‌ام، یاد خاطره‌ها و نوستالژی‌های بیشتری از گذشته‌های نیمه‌شعبانی می‌افتم؛ اینکه همیشه نقاطی از شهر را که چراغانی‌های ویژه و خاصی داشتند، نشان می‌کردیم و برای رفت‌وآمد به این نقاط می‌رفتیم. اصلا این تبدیل به یک سنت شده بود که خانواده‌ها، پیاده و سواره، این مسیرها را گز کنند و انگار که نور را در دل‌شان برای همیشه ثبت و حک کنند. حالا بعضی جاهای دیگر ایستگاه‌های صلواتی داشتند، یا جشن‌های خیابانی و کاروان‌های شادی و چیزهایی از این قبیل. برای مایی که در جنوب شهر زندگی می‌کردیم، جاهایی مثل تیردوقلو و بازارچه شاپور و پایین‌تر از آن و حوالی میدان خراسان و...، جاهایی بودند که می‌توانستیم برویم و نورپردازی‌های خودجوش را و طاق‌نصرت‌‌های چشم‌نواز را مشاهده کنیم. سعی می‌کردیم هیچ‌ رقمه این صحنه‌ها را از دست ندهیم؛ چرا که نمی‌دانستیم دفعه بعدی، در کدام نقطه و کدام مناسبت می‌توانیم چنین صحنه‌هایی از شادی‌های اجتماعی را مشاهده کنیم. ما هنوز هم در میانسالی داریم با نیمه شعبان زندگی می‌کنیم؛ چرا که هنوز هم خاطره‌های شیرین و احساسات‌مدارانه آن با ماست و به یادشان می‌آوریم؛ به یاد می‌آوریم که در کشاکش نوجوانی که داشتیم دنیا را کشف می‌کردیم و هویت‌مان را می‌نوشتیم، این جشن‌های مقدس چه نقشی در شکل‌دهی و جهت‌دهی به هویت‌های ما بازی می‌کردند؛ همان‌ چیزهایی که انگار نوجوان‌ها به‌شدت دنبال‌شان هستند، با همان هیجان‌های مثبت و احساسات بی‌ریا و... .

 رساندن انسان به جایگاه حقیقی اش
حجت‌الاسلام مرتضی سلطانی تهرانی


  امید از مهم‌ترین لوازم حیات انسانی و بشری است و امام زمان(عج) نقطه امید است. پیامبران همه می‌خواستند انسان‌ها را از جایگاهی که هستند بالاتر ببرند.
حضرت ابراهیم (ع) مردم زمانه خود را از بت‌پرستی و خورشید پرستی به خداپرستی هدایت کرد. حضرت موسی(ع)جامعه خود را به سمت عزت سوق داد که این عزت و بزرگی به‌یک قوم اختصاص ندارد و شامل همه ابنای بشر می‌شود. پیامی‌که حضرت عیسی آورد هم مهرورزی و محبت بود.
در دین پیامبر خاتم (ص) هم نخستین کیفرخواست علیه ظلم به زنان صادر شده است؛ آنجایی که می‌گوید: به کدامین گناه کشته شدند. این در دوران جاهلیت اولی رخ داد که با جاهلیت مدرن تفاوت دارد.
هدف نهایی امام زمان هم پرورش انسان‌هایی بر مدار علی و قرب به علی (ع) است. افرادی مثل سلمان، ابوذر و میثم. هدف نهایی رساندن انسان به جایگاه اوست. درحالی‌که جهان پر از ظلم و جور شده است.
اکنون به واسطه توسعه فناوری ظلم و جور بیشتر احساس می‌شود. کسی که قبلا از محیط روستای خودش خبر داشت، اکنون از کوچک‌ترین اتفاق در هر جای دنیا با خبر می‌شود. همیشه ظلم و ستم وجود داشته ولی اکنون احساس وجود ظلم تقویت می‌شود و بشر متالم و متأسف می‌گردد.
در انتقال پیام مهدویت کار نکرده زیاد داریم. آنچه رسانه‌ها باید در دوران غیبت به آن بپردازند، تبیین امام زمان (عج) براساس قرآن و روایات است تا بتوانند بر مدار علم و استفاده از آن‌ به شکل دقیق دسته‌بندی کنند و در قالب مدرن در اختیار بشر قرار دهند.
پیام امام زمان حیات انسانی و حیات طیبه است که اقتصاد و امنیت را بر مدار تفکر الهی تنظیم خواهد کرد. باید دانست که عدالت به‌معنای تساوی نیست بلکه به معنی قرار دادن هر چیزی در جای خودش که اوج آن را در حکومت امیر‌المومنین(ع) در کوفه می‌بینیم و به همین دلیل است که امام زمان هم مرکز حکومت خود را کوفه قرار می‌دهد.
در نظام سرمایه‌داری در مسیر و فرایند اصالت سود ومنفعت انسان به آرامش نمی‌رسد، بلکه بر حیرانی و سردرگمی‌اش افزوده می‌شود؛ درحالی‌که ساحل آرامش بشر در تفکرات و رفتار خداپسندانه است و این ساحل آرامش در تکاپوی انتظار امام عصرعج ارواحناله الفداه و ظهور پربرکت آن حضرت است و جهان پرتلاطم و گرفتار ناامنی با نام و یاد و ذکر و حرکت درمسیر امام زمان(عج)
و نهایتا ظهور آن حضرت به آرامش حقیقی و آسایش دست می‌یابد.
جهاد و مبارزه؛ راه رسیدن و حرکت درمسیر نورانی آن حضرت است؛ جهاد در همه مراحل شخصی و اجتماعی.»
« اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر»

بهار می‌رسد سرانجام
مریم ساحلی

سرما که بیداد می‌کند و زمهریر، شولای جان می‌شود و ما پشت پنجره‌های انتظار بیش از همیشه، چشم به راه آمدن بهاریم. عصرگاهان بر شیشه‌های سرمازده، ‌ها می‌کنیم و با سرانگشتان لرزان از آرزوهامان می‌نویسیم، آرزوهای گم‌شده و رؤیاهای بر باد رفته. سال‌هاست اما کلمات شره می‌کنند و با اشک‌هامان یکی می‌شوند. ما از دیرباز شبانگاهان، سنگینی اندوه این زمستان طولانی را هی مرور می‌کنیم و گنجشک‌های خیال‌مان را پر می‌دهیم به جغرافیایی که نمی‌دانیم دور است یا نزدیک. گنجشک‌ها در آن گستره روشن، آوازخوان رنج‌اند. رنج آدم‌های بسیار؛ آدم‌های خسته از جنگ و مرگ، آدم‌های دالان‌های اضطراب، زخم‌خوردگان دروغ، شاهدان تبعیض و شکاف‌های عمیق. آدم‌هایی که زندگی در سایه‌سار درفش مهر و دوستی و عدالت را حق خویش می‌دانند. سالیان بسیار است که ما نگاه‌مان را گاه و بی‌گاه روانه آسمان می‌سازیم و در میانه همه پریشانی‌هامان زمزمه می‌کنیم، بهار می‌رسد سرانجام.
و اما بهاران ما شما هستید، شما حضرت موعود. شما که منجی هستید و می‌آیید تا بساط جهل و دروغ و ستم نیست شود. شما که محرومان و مظلومان را در خواهید یافت و از صلح با ما خواهید گفت، از شکوه به مهر کنار هم زیستن و آگاهی، آزادگی و عزت زنان و مردان. ما نمی‌دانیم شما هم اینک از کدامین کوچه و شهر و کشور یا از حوالی کدام ابر و کوه و دریا به تماشای ما نشسته‌اید. اما بی‌تردید از همه آنچه می‌گذرد باخبرید و از دل ما که کوچه‌های تنگ و تاریکش تنها به آمدن شما چراغان می‌شود. ما که در سکوت‌مان هزاران حرف با شما داریم و شمعدانی‌های امیدمان چشم انتظار بهار است؛ آن بهار عزیز، آن بهار موعود.

تهران غرق نور
فاطمه عباسی

هـرسـال در عـیـد نیمه‌شعبان خیابان‌های تهران غرق نور و روشنایی می‌شوند. اصلا این چراغانی و آذین بندی تبدیل به رسمی دیرینه و زیبا در تهران شده که مردم را در این شب عزیز به خیابان‌ها می‌کشاند تا در کنار یکدیگر تولد منجی موعود را جشن بگیرند. از ایستگاه ناصری در منطقه12 بگیر که طاق نوری بزرگش معروف است تا میدان تجریش و انقلاب و... در این شب هرجای تهران که باشید، محله‌تان نورباران شده است. البته بخشی از این چراغانی‌ها کار خود مردم محله‌ها است که دست به‌دست هم می‌دهند و کوچه‌ها و خیابان‌هایشان را با هزینه خودشان نورباران می‌کنند، بخشی از ماجرا هم مربوط به مدیریت شهری است که به یاری مردم می‌شتابد و در این امر سهیم می‌شود. امسال هم مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران خبر داده که در نیمه شعبان تعداد 2 سقف نوری بزرگ و صدها سازه نوری در میادین و نقاط شاخص شهر نصب می‌شود که جلوه خاصی‌ به شب‌های پایتخت در این عید بزرگ می‌بخشد. بزرگ‌ترین سقف نوری در میدان ولی عصر (عج) به مساحت ۱۰هزار مترمربع و به شکل خورشید اجرا شده که البته تا پایان‌ماه مبارک رمضان در این میدان باقی خواهد ماند. همچنین باغ گل نرگس‌های نوری با ۱۹۰سازه در میدان بهارستان اجرا شده و علاوه بر میادین اصلی شهر، در مناطق ۲۲گانه پایتخت نیز تونل‌های نوری طراحی و اجرا شده است. پیشنهاد می‌کنیم این شب عزیز را در خانه نمانید و برای دیدن تهران نورانی و شرکت در جشنی بزرگ، سری به خیابان‌های شهر بزنید و از این همه زیبایی کیفور شوید.

پویش «حال خوب»
یکی از پویش‌های جالب نیمه‌شعبان، پویش حال‌خوب است. در این پویش، برخی کسبه و اصناف برای ارائه برخی خدمات رایگان در روز نیمه‌شعبان به مردم داوطلب می‌شوند و می‌توانند در این روز نوع دوستی و مهربانی را گسترش دهند. اگر جزو آن عده از کسانی هستید که دلتان می‌خواهد یک کار خیر در این روز  انجام داده باشید، پیشنهاد می‌کنیم تا در پویش حال خوب، سازمان تبلیغات اسلامی شرکت کنید.

خانه به خانه  منتظریم
 پویش «خانه به خانه منتظریم» قرار است افراد را برای کارهای زیبا و ساده شب نیمه شعبان فرا بخواند.راه‌اندازی کاروان‌های خودرویی با عنوان «کاروان شادی» در شهر و اجرای گروه‌های سرود با محوریت محلات اسلامی و همچنین برپایی ایستگاه‌های صلواتی و فرهنگی در شب و روز نیمه‌شعبان در نقاط مختلف شهر و پذیرایی از مردم  جزو برنامه‌های جشن امشب است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید