• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18734
+
-

امام خمینی ره الگوی عدالت‌طلبان جهان

حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم| رئیس پژوهشگاه فقه نظام و عضو خبرگان رهبری:

امام خمینی  (ره) در زهد و عبادت، علم و فقاهت و حضور در اجتماع و فعالیت سیاسی در عالی‌ترین حد نمونه بودند و توانستند یک جریان سیاسی - ‌اجتماعی را ریشه‌کن و جریان دیگری را جایگزین کنند. امام خمینی(ره) در ابعاد مخلتف الگو بودند و یکی از این ابعاد، ارتباط قوی و مستحکم با خداوند بود. حضور سحرگاهی ایشان از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران طلبگی در حرم حضرت معصومه  (س) زبانزد بود و نوع ارتباطشان را با خداوند و اهل ‌بیت(ع) نشان می‌داد. در سال‌های مبارزه در نجف اشرف و سال‌های تبعید، هر شب هنگام زیارت در حرم امیرالمؤمنین(ع) را زیارت جامعه‌ کبیره را می‌خواندند.

امام خمینی(ره) برای سیدالشهدا(ع) احترام ویژه‌ای قائل بودند و در خانه ای‌شان در مناسبت‌ها، برنامه توسل به اهل‌ بیت(ع) برپا می‌شد. بعد دیگر از ابعاد زندگی امام خمینی(ره) ارتباط با مردم است که شاخص و الگو هستند. ایشان در خدمت مردم و اهداف خداوند متعال بودند و همه تلاششان این بود که مردم را به هم نزدیک کنند و با تشکیل جمهوری اسلامی نقش مردم را به عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری کشور تسری دهند. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم در تصمیم‌گیری‌ها جایگاهی نداشتند. ایشان کاری کردند که مردم عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیر در نظام یعنی رهبری را با واسطه انتخاب کنند و رئیس جمهوری با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود. ایشان در برابر دشمنان مردم بسیار سرسخت و مقاوم بودند و هیچ ملاحظه‌ای در ارتباط با دشمن نداشتند و مصداق آیه شریفه «أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» هستند. هم در زمان حکومت طاغوت و هم پس از انقلاب، ذره‌ای با طاغوت زمان خود همراهی نکردند و توانستند مردم را زیر پرچم توحید منسجم کنند و دشمنی دشمن بزرگ را برای مردم به اثبات برسانند. در نتیجه امت یکپارچه در ایران و کشورهای اسلامی به ایشان روی آوردند و در برابر دشمنان ایستادند. 
    از دیگر ویژگی‌های امام خمینی(ره) فقاهت و نگاه دینی ایشان بود که فقه را به فقه اصغر منحصر نمی‌کردند و در عرصه‌های مختلف متعدد فقهی اعم از فقه اصغر و فقه اکبر فعالیت داشتند. کتاب اربعین حدیث را که از ارزشمندترین کتاب‌های اخلاقی است، در سن جوانی تالیف کردند. کتاب جنود عقل و جهل از دیگر کارهای ایشان است. 

در عین حال در باب فقه فردی و تعمق در مبانی فقاهت از بسیاری از هم‌عصران خود پیشتار بودند. ایشان نظام سیاسی اسلام را در قالب نظریه ارزشمند متناسب با شرایط روز تدوین کردند. ایشان در گوشه‌ای ننشستند تا دیگران اجرا کنند و پژوهشگر کتابخانه‌ای باشند، بلکه آستین بالا زدند و در نظام سیاسی ایران دست به کار شدند و انقلابی شکوهمند را بر پایه مبانی دینی به جهانیان ارائه کردند. امام خمینی(ره) در شرایطی که دنیا به سمت مادی‌گرایی و سکولاریسم حرکت می‌‌کرد معادله قدرت را به نفع اسلام رقم زدند و کاری کردند که جریان اسلام‌خواه در دوره اوج قدرت مادی‌گرایی به انزوا نرود و در عالی‌ترین میدان‌های تاثیرگذاری در زندگی بشر حضور پیدا کند. 

    در شرایطی که دشمنان اجازۀ فعالیت دینی در رسانه‌ها را نمی‌دادند، ایشان صدا و سیما را تبدیل به دانشگاه معارف دینی کردند. این حرکت سبب شد در سراسر جهان اسلام ندای حق و ندای اهل بیت(ع) طنین‌انداز شود. از برکت این انقلاب، امروز در روی کره زمین کسی نیست که بر او اتمام حجت نشده باشد. ایشان در زمان ما جامع جمیع فضایل انسانی و آشنای با تمامی ویژگی‌های مطلوب یک غیرمعصوم بودند و از این نظر می‌توانند الگوی ارزنده برای آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان جهان به شمار روند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید