• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18733
+
-

تحقق رؤیای پول‌دار شدن با پرورش قارچ

علی فرقدانی| پرورش‌دهنده قارچ در استان: 

 آرزوی پول‌دار شدن رؤیایی است که این روزها بسیاری از شهروندان را به سمت پرورش قارچ هدایت می‌کند. اما عوامل بسیاری در کسب درآمد نقش دارند که هر کدام از آن‌ها هم وابسته به شرایط هستند. بر همین اساس نمی‌توان رقم دقیقی در این مورد به دست آورد. به هر حال برای برآورد میزان سوددهی خالص یک مجموعه میزان هزینه‌های جاری را از درآمد حاصل از فروش کم می‌کنند. البته هزینه‌های اولیه مانند هزینه قفسه‌ها و تجهیزات جزو هزینه‌های جاری محسوب نمی‌شود و مربوط به سرمایه‌گذاری است، اما استهلاک تجهیزات در زمره هزینه‌های جاری است، بر همین اساس فرمول به دست آوردن سود خالص به این صورت می‌شود: 

استهلاک تجهیزات – هزینه‌های جاری – درآمد فروش قارچ = سود خالص
هزینه‌های جاری برای یک سالن 10 تنی در یک دوره شامل هزینه‌های خرید مواد اولیه یعنی کمپوست و خاک و هزینه حمل و نقل، هزینه کارگری و هزینه شارژ (آب، برق، گاز) است که در این فرمول، هزینه اجاره سالن جزو هزینه‌های جاری نیست. چون می‌تواند بسیار متفاوت باشد. 
کمپوست و خاک و هزینه حمل برای این سالن در یک دوره، 7 میلیون و 500هزار تومان می‌شود و هزینه کارگر (روزی 50 هزار تومان) هم برای این سالن در روزهای خاصی مانند روز ورود کمپوست، روز خاکدهی، روزهایی در فلش‌ها و روز تخلیه کمپوست و... یک میلیون تومان می‌شود. 

هزینه آب و برق و گاز نیز ماهانه میانگین 400هزار تومان می‌شود که برای یک دوره 2 ماهه 800هزار تومان در نظر می‌گیریم ضمن این که هزینه استهلاک تجهیزات را هم برای هر دوره 400هزار تومان در نظر می‌گیریم. نکته مهم‌تر، مقدار بازده و قیمت فروش است که می‌تواند بسیار متفاوت باشد که مقدار بازده را به صورت میانگین 23 درصد و قیمت فروش را کیلویی 6هزار تومان در نظر می‌گیریم. 
در صورتی که اجاره سالن هم باید پرداخت شود آن را از درآمد ماهانه کسر کنید. ضمن این که بعید است بتوانید در یک سال شش دوره کامل کشت داشته باشید چون ممکن است هر دوره بیشتر از دو ماه زمان ببرد یا کمپوست سفارش داده شده با تاخیر برسد. پس تقریباً در هر سال، باید یک ماه را بدون کشت در نظر گرفت و اگر اجاره باید پرداخت شود هزینه اجاره آن ماه را در نظر گرفت. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید