خبر: عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه و اهداف این وزارتخانه برای تولید خودرو در سال آینده، گفت: هدفگذاری تولید برای سال1402 تولید یکمیلیونو800هزار دستگاه خودرو است و با این اتفاق، بازار خودرو در سال آینده رقابتی میشود.
نقد: رکورد بیشترین تولید خودرو در ایران مربوط به سال1389 است که هم بازار قدرت خرید بالاتری داشت و هم طلسم تحریمها و زهر قیمتگذاری دستوری هنوز نتوانسته بود به بروز بحرانهای بزرگ در این صنعت منجر شود. در آن سال میزان تولید خودروی سواری تا مرز 1.5میلیون دستگاه افزایش پیدا کرد؛ اما بعدازآن نه بازار تقاضای این میزان تولید را داشت و نه خودروسازان قادر به تولید این میزان خودرو بودند. حالا اما، بنا به انتظارات تورمی و کاهش ارزش ریال، خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل شده که قیمتگذاری بازاری آن حتی از قیمت دلار نیز سبقت گرفته است؛ چراکه کاهش عرضه خودرو بهدلیل افت تولید و توقف چند ساله واردات، نبض بازار را بهدست سوداگران سپرده است. در این میان، قیمتگذاری دستوری باعث شده عملا خودروسازان از محل افزایش تیراژ تولید سودی نبرند و چهبسا دچار زیان سنگینتری شوند؛ اما اکنون مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از هدفگذاری برای تولید 1.8دستگاه خودرو در سال آینده خبر داده که با فرض تداوم وضعیت موجود هیچ مبنایی نخواهد داشت. مگر اینکه از یکسو تیغ قیمتگذاری دستوری از گلوی خودروسازان برداشته شود و از سوی دیگر قدرت خرید داخلی بهنحوی چشمگیرترمیم شود وگرنه، حتی اگر با اتکا به توان شرکتهای دانشبنیان و زنجیره تأمین داخلی، امکان تولید یک میلیون و 800هزار دستگاه خودرو در سال آینده فراهم شود، نه خودروسازان بنا به قیمتگذاری دستوری قادر به تولید و عرضه خودروی رقابتی و باکیفیت هستند و نه مردم در ابعاد گسترده قدرت خرید خودرو خواهند داشت.
الزامات جهش تولید خودرو
در همینه زمینه :