• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187092
+
-

کاتناچیو به‌جای تیکی‌تاکا

بارسلونایی که نمی‌شناختیم، ال‌کلاسیکویی که ناامیدمان کرد

کاتناچیو به‌جای تیکی‌تاکا

در اسپانیا روال کار به این شکل است که رئال‌مادرید و بارسلونا چند بازی پشت‌هم را می‌برند و پس از یک شکست یا 2‌مساوی وارد بحران می‌شوند. این‌بار نوبت بارسلونا بود که بعد از 2‌باخت به منچستریونایتد و آلمریا از بحران خارج شود و آن را روی دوش رئال‌مادرید بیندازد؛ رئالی که لیورپول را در انگلیس 5 بر 2برد اما به اتلتیکو مساوی داد و در دیدار رفت مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی اسپانیا به رقیب دیرینه باخت. بارسلونا با سبک کاتناچیو (فوتبال تدافعی ایتالیایی) با گل به‌خودی میلیتائو برنده دور رفت شد.

   اتوبوس
سبکی که ژاوی برای این مسابقه درنظر گرفت، برای همه عجیب بود. کارلو آنچلوتی درباره اتوبوسی که ژاوی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو پارک کرده بود گفت: «بارسا 40‌درصد تملک توپ را داشت. خوب کار کردیم اما در یک سوم دفاعی حریف نمایش خوبی نداشتیم. در خط دفاعی خیلی بسته بودند و ما را وادار کردند که روی سانترها تمرکز کنیم. عجیب است که بارسا اینگونه بازی کند اما منسجم بودند و به‌صورت تیمی پرتلاش ظاهر شدند و به خوبی فضاها را بستند.» خود ژاوی هم از سبک اتلتیکویی- یوونتوسی که برای این بازی چیده بود راضی به‌نظر نمی‌رسید. تیم او طوری بازی می‌کرد انگار 9نفره است. سرمربی بارسلونا بارها در این فصل کنفرانس‌های مطبوعاتی‌اش را با این جمله آغاز کرده که از نتیجه راضی است اما از نوع بازی نه، یا لواندوفسکی و تراشتگن تفاوت‌ها را رقم زدند. او می‌داند که اگر این فصل جام مهمی نبرد ممکن است شغلش را از دست بدهد. سرمربی بارسا تیمش را کی‌روشی چید و فقط در یک‌سوم دفاعی خودی دفاع کرد و زیر توپ زد. ژاوی درباره این سبک گفت: ‌«نتوانستیم توپ را نگه داریم و برای ما بردن در دوئل‌ها مقابل رئال مشکل بود. بدون توپ خوب دفاع کردیم و جنگیدیم. باید از نظر بازی با توپ بهتر شویم. از نتیجه راضی هستم اما از بازی نه.» ژاوی در ۶‌مسابقه‌ای که به‌عنوان مربی مقابل رئال قرار گرفته است، ۴‌بار موفق به پیروزی شده است.

   ژاوی
اواخر مسابقه نزدیک بود بی‌تجربگی ژاوی کار دست تیمش دهد. او بر سر یک درگیری ساده بین کارواخال و بالده شروع به فحاشی به مدافع حریف کرد که این از یک مربی در این سطح عجیب است. بلافاصله تیمش نزدیک بود گل بخورد و اگر این اتفاق می‌افتاد، تقصیر متوجه سرمربی بود. در پایان بازی این دو همدیگر را بغل کردند و یادشان رفت که ژاوی به کارواخال گفته بود تو یک احمقی!

   آنچلوتی
آنچلوتی هم اشتباهاتی داشت. تیم او که کاملا بازی را در دست داشت، شوت نزد و فقط توپ را پشت محوطه جریمه حریف نگه داشت. باشگاه انگار خدا خدا می‌کند سرمربی ایتالیایی فصل آینده در برنابئو نباشد تا پرس بتواند رائول را از تیم دوم به تیم اصلی بیاورد. آنچلوتی 2‌بازی دیگر مقابل بارسلونا دارد که اگر این 2 بازی را نبرد و لالیگا و کوپا را دودستی تقدیم به حریف سنتی کند، فصل آینده را نخواهد دید. کارلتو در 5 ال‌کلاسیکوی اخیر، 4بازی را به ژاوی باخته؛ ال‌کلاسیکوی رفت جام حذفی، فینال سوپرجام، برگشت لالیگای فصل پیش و دوستانه پیش‌فصل. پس از شکست پریشب دوباره رسانه‌های نزدیک به رئال او را به تیم ملی برزیل لینک و ادعا کردند در تابستان این اتفاق خواهد افتاد. آنها می‌خواهند عذر مربی موفق ایتالیایی را بخواهند.

   اسکناس لاپورتا
رئال مادرید 13شوت زد که هیچ‌کدام در چارچوب نبودند. رئال برای اولین‌بار در حداقل 15‌سال اخیر در یک بازی خانگی در برنابئو حتی یک‌شوت به چارچوب هم نداشت. ‌سال اخیر و در 338بازی در برنابئو هرگز این اتفاق رخ نداده بود. کارلتو برای چنین بارسایی آماده نبود و انتظار داشت آنها برای مالکیت توپ بیایند. به‌نظر می‌رسید رئالی‌ها بیش از حد روی بحران اخیر بارسلونا حساب کرده بودند. آنها انتظار داشتند تیمی را ببینند که به‌خاطر حذف از اروپا و شکست مقابل تیم ته جدولی و فاش شدن رسوایی رشوه به داوری در طول 18سال، انگیزه‌ای برای پیروزی نداشته باشد. حتی پیش از بازی تلاش کردند روحیه بازیکنان تیم حریف را خراب کنند؛ با در دست داشتن اسکناس‌های 500یورویی منقش به چهره لاپورتا، رئیس باشگاه رقیب!

   محرومیت بارسلونا
ژاوی به‌نظر می‌رسد درصورت ماندن در بارسا باید فصل آینده هم با همین بازیکنان ادامه دهد. حتی بازگشت مسی هم غیرممکن شده. خاویر تباس، رئیس لالیگا دوباره تأکید کرد که بارسلونا پس از ناکامی در تنظیم وضعیت مالی خود، قادر به خرید بازیکن در تابستان نخواهد بود: «ما به بارسلونا اجازه ندادیم بازیکنی را در این زمستان جذب کند و تابستان آینده هم آنها نمی‌توانند بازیکنی را جذب کنند. باشگاه تابستان گذشته اهرم‌هایی برای ۵‌درصد گردش مالی خود ساخته است، اما در باشگاه‌های دیگر این می‌تواند مشکل‌ساز باشد. هیچ‌کس نمی‌تواند اهرم‌هایی بسازد که ۵‌درصد از گردش مالی را تشکیل دهد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم بارسلونا استثناهای اقتصادی داشته باشد، اگر با بارسلونا که باشگاه بسیار مهمی برای لیگ است، در بحث اقتصادی به سمت دیگری نگاه کنیم، به‌خودمان ضرر زده‌ایم.»

وینیسیوس و گاوی هر دو باید در نیمه اول اخراج می‌شدند. گاوی به‌خاطر خطاهای متعدد و خشن و وینیسیوس به‌خاطر خطا و همزمان توهین به داور. گاوی از هر 10‌خطایی که انجام می‌دهد یک‌بار کارت زرد می‌گیرد. وینیسیوس از بازی برگشت محروم نیست چون در مرحله نیمه‌نهایی کارت زردهای قبلی پاک می‌شود و تنها کارت قرمز می‌تواند بازیکنی را از دیدار بعدی محروم سازد. البته وینیسیوس ممکن است به‌خاطر رفتارهایش پس از دریافت کارت زرد و اعتراض‌هایش به داور با محرومیتی سنگین مواجه شود و جریمه‌ای مشابه محرومیت 3‌جلسه‌ای لواندوفسکی داشته باشد؛ به شرطی که مارتینس مونوئرا، داور مسابقه در گزارش خود به توهین اشاره کرده باشد و ماجرا به کمیته مسابقات ارجاع داده شود. گاوی به وینیسیوس توهین بدی کرده و شاید سر همین، جریمه یا محروم شود.

رئال‌مادرید مقابل بارسلونا 64.6‌درصد تملک توپ را داشت که این بالاترین تملک توپ در ال‌کلاسیکو برای این تیم از فصل 14-2013 است. بارسلونا با 35.6‌درصد تملک توپ بدترین آمار تملک توپ خود را از زمان گواردیولا تاکنون به ثبت رساند. آنها در هیچ‌کدام از 861‌بازی اخیرشان چنین تملک توپ پایینی نداشتند.

برای نهمین بار در بازی‌های حذفی میان رئال‌مادرید و بارسلونا، تیم مهمان در بازی رفت به پیروزی رسید. در 8‌بار قبلی فقط یک کام‌بک زده شده؛ در سال 1962رئال‌مادرید در برنابئو با نتیجه یک بر صفر باخت و در بازی برگشت در نوکمپ با نتیجه 3بر یک پیروز شد.

تراشتگن، دروازه‌بان آلمانی برای ششمین‌بار در ال‌کلاسیکو دروازه خود را بسته نگه داشت تا از این حیث با رکورد کاسیاس برابر شود. تنها ویکتور والدس از بارسا با 7کلین‌شیت رکورد بهتری دارد. او با ۱۷‌کلین‌شیت در ۲۳‌بازی فصل جاری، بهترین عملکرد را بین سنگربانان شاغل در ۵‌لیگ معتبر اروپایی به ثبت رسانده است.

وینیسیوس در این بازی 24بار توپ از دست داد که دلیل آن فشرده بازی کردن بارسا و بازی خوب آرائوخو مقابل او بود. در ال‌کلاسیکوهایی که آرائوخو به‌عنوان دفاع راست مقابل وینیسیوس قرار گرفته سهم بارسلونا ۹ گل و رئال مادرید یک ‌گل بوده.

  رئال 28کارت زرد بیش از بارسا در این رویارویی‌ها دریافت کرده است. فدریکو والورده هشتصدمین کارت تاریخ ال‌کلاسیکوها را دریافت کرد؛414 کارت برای رئال و 386کارت برای بارسلونا.
  حالا بارسا تنها یک پیروزی دیگر نیاز دارد تا بردهای خود را در ال‌کلاسیکوهای رسمی به عدد100برساند. در 253بازی رسمی بین 2‌تیم، رئال‌مادرید 102‌برد و 419گل زده داشته و بارسلونا 99‌برد و 412گل زده و 52 بازی مساوی شده است.
  با حضور در دیدار مقابل رئال‌مادرید، سرخیو بوسکتس برای چهل‌وششمین‌بار در ال‌کلاسیکو به میدان رفت تا از این حیث رکورددار بیشترین تعداد بازی در این دیدار شود. پس از بوسکتس، مسی و راموس با ۴۵‌حضور در ال‌کلاسیکو در رده دوم قرار دارند. کریم بنزما 41تایی شد.
  10 ال‌کلاسیکوی اخیر حتی یک‌بار هم مساوی نشده؛ 6برد برای رئال و 4برد برای بارسلونا که یکی از آنها دوستانه بوده.
  از  16ال‌کلاسیکوی اخیر، در 14‌بازی تیمی که گل اول را زده، در نهایت پیروز بازی بوده است. در 2‌مورد بازی مساوی شده و در واقع تیم زننده گل اول هرگز شکست نخورده است. آخرین کام‌بک در ال‌کلاسیکو مربوط به آوریل 2017است که بارسلونا موفق شد 3بر 2رئال‌مادرید را در برنابئو شکست دهد.
  رئال پس از 11ماه در برنابئو شکست خورد. مادریدی‌ها از ۱۴‌بازی خانگی قبلی خود به ۱۱‌برد و ۳‌تساوی رسیده‌ بودند.
  ۲‌مارس ۲۰۱۹ بارسلونا با نتیجه یک بر صفر رئال را در برنابئو برد، دوم مارس ۲۰۲۳ بارسلونا یک بر صفر رئال را در برنابئو برد و هر دو گل در دقیقه ۲۶ به ثمر رسید.

هم به‌خاطر بازی عجیب دفاعی بارسا، هم صفر شوت رئال به چارچوب دروازه حریف، هم فحاشی‌ها و هم خشونت‌ها باعث شد زشت‌ترین ال‌کلاسیکوی سال‌های اخیر را ببینیم. ژاوی به کارواخال توهین کرد، گاوی به وینیسیوس، وینیسیوس به داور. این بازی می‌توانست دست‌کم 2‌ اخراجی داشته باشد.

گل به‌خودی میلیتائو مقابل بارسلونا چهارمین گل به‌خودی ال‌کلاسیکوها در قرن 21بود که همگی توسط تیم میزبان ثبت شدند و 3‌گل سهم بارسا بوده است. هلگرا در ‌ماه مه 2022و واران در فوریه 2019 در ال‌کلاسیکو گل به‌خودی زده بودند. در تاریخ ال‌کلاسیکوها 13‌گل به‌خودی زده شده که 9‌تای آن به سود بارسلونا بوده.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید