• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187078
+
-

تلاش برای کم‌رنگ‌شدن آسیب‌ها و پررنگی حضور خانواده‌ها

گفت‌وگو با نرگس معدنی‌پور درباره اقدامات پیش‌بینی شده فرهنگی در برنامه چهارم توسعه شهر تهران

گپ
تلاش برای کم‌رنگ‌شدن آسیب‌ها و پررنگی حضور خانواده‌ها

چندی پیش چهارمین برنامه و نقشه راه مدیریت شهری تهران برای حرکت در راستای توسعه به تصویب شورای اسلامی رسید؛ نقشه‌ای که قرار است براساس آن مسیر پیش‌روی پایتخت طی 3سال باقیمانده از عمر مدیریت شهری ششم مشخص شود؛ برنامه‌ای که حالا می‌گویند مسئله‌محور بوده و بناست روی موضوعات مهم شهر تکیه داشته باشد. یکی از اضلاع این برنامه مسئله‌محور حوزه فرهنگی و اجتماعی است؛ از این‌رو برای آشنایی با زوایای آنچه بناست براساس برنامه چهارم در پایتخت رخ دهد، با رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت‌وگو کرده‌ایم. نرگس معدنی‌پور در این مصاحبه تمرکز مدیریت شهری این دوره را بر راهکارهای مسائلی مثل آسیب‌های اجتماعی گوناگون از قبیل کارتن‌خوابی، تکدی‌گری، کودکان کار، زباله‌گردی، دستفروشی و مشاغل بی‌کانون، تجمع معتادان و... دانست؛ آسیب‌هایی که چهره تهران را تحت‌تأثیر قرار داده است. او همچنین از تنظیم برنامه‌هایی خبر داد که قرار است حضور امن خانواده‌ها در شهر را بیشتر کند.

خانم معدنی‌پور! اینکه می‌گویند در برنامه 4ساله چهارم شهر تهران، سعی شده تا رویکرد موضوعات فرهنگی و اجتماعی، خانواده‌محور باشد، یعنی دقیقا قرار است چه اقداماتی صورت بگیرد؟
ببینید درواقع مدیریت شهری سعی می‌کند تا موضوع حقوق شهروندی را پیوست موضوعات گوناگون کند؛ چراکه بی‌توجهی به آن می‌تواند تضییع حقوق تعدادی از شهروندان از خدمات گوناگون شهر را در پی داشته باشد؛ اما در حالت برعکس، سبب ایجاد نظم و انضباط و حفظ حقوق عمومی در شهر می‌شود؛ بنابراین ما در برنامه ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های شهروندی متناسب با بافت اجتماعی هر منطقه و اصول سبک زندگی ایرانی اسلامی را مورد اهمیت قرار داده‌ایم. بر همین اساس، شهرداری تهران موظف شده در راستای توسعه مشارکت شهروندان در اداره شهر، افزایش سرمایه اجتماعی و مسئولیت‌پذیری جمعی، نسبت به اجرای برخی از احکام ازجمله احداث سرای محله برای محله‌های فاقد سرا، راه‌اندازی شبکه جمع‌سپاری و مشارکت شهروندی شهر تهران مشتمل بر امکان مشارکت و نظرخواهی شهروندان در عرصه‌های مدیریت شهری، اعطای امتیاز و اعتبار به شهروندان مسئول و مشارکت‌جو، جلب مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در موضوعات مدیریت شهری تا حداکثر یک‌‌سال پس از ابلاغ برنامه و بهره‌برداری از بستر ایجادشده، اقدام کند.
 برای حوزه ورزش به‌خصوص توسعه ورزش همگانی و همچنین گردشگری  تهران چه برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است؟
قطعا استعدادیابی ورزشی از طریق یکسری برنامه‌ها در محله‌ها باید انجام شود. جشنواره‌های ورزشی محلات به‌صورت سالانه تا پایان برنامه در دستور کار قرار دارد. همچنین حمایت از ورزش‌های آیینی، باستانی، پهلوانی و بومی تا حداکثر یک‌سال پس از ابلاغ برنامه مورد توجه است. شهروندان باید منتظر برگزاری جشنواره‌های بیشتری نسبت به گذشته در فضاهای عمومی و تفرجگاهی تهران باشند. دقیقا پیش‌بینی شده که کدام محله‌های شهر تهران از نظر سرانه‌های ورزشی کم‌برخوردار به‌حساب می‌آیند و باید برای آنها امکاناتی فراهم شود. توسعه و بهبود مراکز فرهنگی و اجتماعی سالمندی با توجه به معیارهای شهر دوستدار سالمند و فعال‌سازی ۵مرکز مناسب فرهنگی و آموزشی ویژه سالمندی (فراهنگ) تا پایان برنامه هم باید از سوی شهرداری به اجرا درآید. همچنین توسعه گردشگری پایدار از طریق تأسیس سازمان گردشگری شهر تهران و تدوین لایحه سند جامع گردشگری را در دستور کار داریم.
 برنامه‌های مربوط به جامعه زنان در حوزه فرهنگی و اجتماعی دیده می‌شود. در این خصوص چه اقداماتی در 3سال آینده قرار است صورت بگیرد؟
توسعه مجموعه‌های ویژه بانوان به میزان حداقل ۱۰درصد به‌صورت سالانه پیش‌بینی شده است. مجموعه‌های شهربانو، بوستان‌های ویژه بانوان و مراکز مهارت‌آموزی زنان سرپرست خانوار (کوثر)، احیای ۳۵۴ خانه تسنیم در سرای محلات و مراکز ویژه دختران (شهردخت) و ایجاد اتاق مادر و کودک در تمامی پروژه‌های جدید و موجود مدیریت شهری ازجمله فعالیت‌های تعریف‌شده برای این حوزه است.
 آیا در حوزه مدیریت جمعیت و ازدواج و فرزندآوری هم تکالیفی پیش‌بینی شده است؟
فعال‌سازی حداقل ۱۷تالار یاس مناسب برای حمایت از ازدواج آسان با تأکید بر اقشار کم‌برخوردار و همچنین توسعه و تجهیز ۶مرکز فرآموز جدید (کلاس‌های آموزشی مستمر برای والدین از پیش از تولد فرزند) با همکاری و مشارکت بخش خصوصی و سایر نهادهای ذیربط تا پایان برنامه پیش‌بینی شده است.
 در برنامه چهارم رویکرد مسجدمحوری چگونه دیده شده است؟
اتخاذ رویکرد مسجدمحوری با محوریت هر محله یک مسجد در دستور کار است. سازماندهی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در مساجد مدنظر است و گروه هدف زنان، خانواده و نوجوانان در اولویت است. کمک به اتمام مساجد در حال ساخت اولویت اصلی است و کمک به احداث مساجدی که در تعهد شهرداری هستند نیز دیگر اولویت مدنظر به شمار می‌آید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید