• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187071
+
-

بازتاب تاریخ در جاجرم خراسان‌ شمالی

دیدنی‌ها
بازتاب تاریخ در جاجرم خراسان‌ شمالی

شهر کویری جاجرم در خراسان شمالی بهشت باستان‌شناسی شناخته می‌شود، این شهر با داشتن جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی آماده است تا روح مسافران نوروزی را پس از سال‌های کرونایی جلا بخشد.
به گزارش ایرنا، شهرستان جاجرم در جنوب غربی خراسان شمالی قرار دارد، این دیار کهن روزگاری بر سر راه ابریشم و بر سر راه‌های کهن کاروانرو بوده است و کارشناسان این شهر را به‌عنوان بهشت باستان‌شناسی می‌شناسند.

نارین قلعه
نارین قلعه نماد تاریخ کهن جاجرم است. این قلعه در اواخر حکومت محمد شاه و اوایل حکومت ناصرالدین شاه قاجار هنوز سالم بوده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در فاصله زمانی حکومت محمد شاه تا سفر کلنل بیت به جاجرم تغییرات زیادی به‌وجود آمد و نارین قلعه خراب و به تلی از خاک تبدیل شد.

مسجد جامع

مسجد جامع جاجرم ازجمله مساجد کهن ایران متعلق به قرون اولیه اسلامی در محدوده بافت تاریخی شهر و خیابان شهید رجایی - خیابان ۱۵ خرداد جنوبی واقع شده است. این بنا که خشت خشت آن، ذوق دل معماران ایرانی را زمزمه می‌کند، معنویت و شکوهی از آرامش را به فرد ارمغان می‌دهد و در سکوت سجده کنانش، روحی تازه به جان می‌دمد.

آرامگاه خواجه علی بن مهزیار

آرامگاه خواجه علی بن مهزیار ازجمله آثار ارزشمند تاریخی جاجرم به شمار می‌رود که ساخت آن را به دوره ایلخانی نسبت می‌دهند. طبق برخی روایات مذهبی این بنا مدفن ابوالحسن علی بن مهزیار، از یاران صدیق امام علی بن موسی الرضا(ع) است. علی بن مهزیار از سوی امام رضا(ع) و امام جواد(ع) مقام نمایندگی و وکالت در نواحی جاجرم داشته و تألیفات و آثار متعددی از او برجای مانده است.

رباط قِلّی

رباط قلی، یکی از باشکوه‌ترین کاروانسراهای خراسان شمالی است که در بخش سنخواست جاجرم واقع است. این بنای تاریخی در 3 کیلومتری شرق روستای گازان و 3 کیلومتری جنوب روستای قلی واقع شده است. براساس آثار و شواهد کتیبه گچبری موجود بر سردر ورودی به خط ثلث که اکنون به کلی از بین رفته و نیز سبک و سیاق معماری و طرح کلی بنا، نماسازی داخل و خارج بنا و مصالح می‌تو‌‌ان این اثر را از آثار شاخص دوران تیموری دانست.

میاندشت؛ قلمرو یوز ایرانی

منطقه میاندشت در شهرستان جاجرم، زیستگاه امن برای یوزپلنگ ایرانی است. امسال مشاهده این گونه ارزشمند افزایش یافته است. این منطقه به وسعت ۸۵ هزار هکتار، از قدیمی‌ترین مناطق چهارگانه زیست‌محیطی کشور به شمار می‌رود که از سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت  قرار گرفته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید