• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186958
+
-

نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها با مولدسازی

زاکانی: برای تجهیز حمل‌ونقل همگانی به ۵۰۷ هزار میلیارد تومان نیاز است که این مقدار را باید از طریق مولدسازی‌ به‌دست بیاوریم

گزارش
نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها با مولدسازی

سیمین برادران-روزنامه‌نگار

مولدسازی در دولت سر زبان‌هاست و حالا این بحث به حوزه شهری کشیده شده و منتقدان به‌دنبال تشابه میان مولدسازی دولت و مولد‌سازی‌ در شهرداری تهران هستند. در این بین، عده‌ای به اشتباه از طرح مولدسازی در شهرداری با عنوان «فروش املاک شهر» یاد می‌کنند؛ فارغ از اینکه با نگاهی به تجربه زیسته شهرداری تهران متوجه می‌شوید که مدیریت شهری با فروش املاک، در جای دیگری ارزش افزوده ایجاد می‌کنند. فروش املاک شهری از ادوار گذشته در مدیریت شهری وجود داشته و به‌عنوان مثال، شهرداری تهران برای تامین مالی ۲۰درصد از هزینه‌های پایتخت و تامین بخشی از منابع غیرنقد خود در سال۹۸ - یعنی در دوره مدیریت شهری گذشته - لیست اموال قابل فروش و ۵۹۵ فقره از املاک تحت مالکیت خود را منتشر و اعلام عمومی کرده است و فروش املاک در شهرداری موضوع تازه‌ای نیست. اما شهرداری‌ها برای فروش املاک خود باید مصوبه شورای شهر که نهاد نظارتی است را دریافت کنند واین اقدام باید با تأیید آنها صورت گیرد. این در حالی است که شهرداری تهران در دوره اخیر، علاوه بر تأیید اعضای شورا، برای افزایش شفافیت و کاهش فساد، بخشی از املاک قابل فروش خود را در بورس عرضه کرد که اقدامی نوین محسوب می‌شود.

خام‌فروشی نداریم

شهرداری تهران قصد دارد با مولد‌سازی‌ ارزش افزوده املاک خود را افزایش دهد و بنا به‌گفته شهردار تهران با این کار به‌دنبال استفاده بهینه از امکانات شهر است. علیرضا زاکانی در تأیید این موضوع به همشهری گفت: «مولدسازی رویه‌ای عقلانی در شهرداری است تا از امکاناتی که استفاده می‌کنیم حداکثر بهره‌مندی را داشته باشیم و در واقع آنچه به‌عنوان مولدسازی در دولت مطرح می‌شود با مولدسازی در شهرداری تفاوت دارد. به هیچ عنوان فروش گسترده اموال در شهرداری و مواردی از این قبیل که مطرح شده، صحت ندارد.» ابوذر مختاری، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران نیز درباره فروش املاک شهرداری تهران اینگونه توضیح داد: «ما خام‌فروشی نداریم و برخی از املاک را در بورس به فروش رساندیم.»
شهردار تهران همچنین در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت، مولدسازی در شهرداری را استفاده حداکثری از امکانات شهر دانست و گفت: «به ۵۰۷ همت (۵۰۷هزار میلیارد تومان) برای حمل‌ونقل عمومی نیاز داریم و این مقدار را از طریق مولدسازی باید به‌دست بیاوریم. دولت تکالیف خود را نسبت به ما در مقایسه با دولت‌های گذشته بهتر انجام داد و من روز سه‌شنبه در صحن شورا هم این موضوع را عنوان کردم؛ اگر بنا باشد با بودجه دولت کارهایمان را پیش ببریم، کارها پیش نمی‌رود.» زاکانی به نحوه مولدسازی اموال در دولت و شهرداری تهران اشاره می‌کند: «دولت زمین‌های خود را ارزشگذاری و بارگذاری می‌کند و با ارزش افزوده به فروش می‌رساند اما مولد‌سازی‌ ما به این معناست که از هر چیزی که داریم حداکثر استفاده را می‌کنیم. به‌عنوان مثال ۷خط متروی ما با تی‌بی‌ام قطر ۹ کلنگ خورده است که قرار شد ۴خط بعدی‌ را با تی‌بی‌ام قطر‌۱۵.۸ کلنگ‌بزنیم تا علاوه بر مترو، یک خط اتوبوس هم از آن استفاده کند.»

زمین برای شهرداری مانند نفت برای دولت

نایب‌رئیس شورای شهر تهران هم درباره طرح مولدسازی شهرداری به همشهری گفت: «یکی از مشکلاتی که در کشور داریم خام‌فروشی است. ما نفت را خام‌فروشی می‌کنیم درحالی‌که اگر نفت را با موضوعات مورد مصرف، تبدیل به کالا کنیم؛ چندین برابر فروش نفت آورده دارد. مولدسازی در دولت بیشتر در زمینه املاکی است که مبالغ بالایی دارند و دولت می‌تواند برای بخش‌های عمرانی و توسعه کشور از آنها استفاده کند.» پرویز سروری با اشاره به این نکته که مولدسازی در شهرداری با دولت متفاوت است، افزود: «به‌دنبال این هستیم تا با مولد‌سازی‌، حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های موجود داشته باشیم. زمین برای شهرداری مانند نفت برای دولت است ولی خام‌فروشی نمی‌کنیم و باید اقداماتی روی زمین‌ها انجام دهیم و با این کار ظرفیت زمین را چندبرابر خواهیم کرد و می‌توانیم در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار دهیم. شهرداری اطراف خطوط متروی در حال ساخت را توسعه می‌دهد تا ارزش افزوده ایجاد شود و با مولد‌سازی‌ آنها درآمد خوبی برای شهر ایجاد کند.» نایب‌رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: «شهرداری درآمد نقدی و غیرنقدی دارد که بخشی از درآمد غیرنقد معطوف به املاک است و در این زمینه می‌توان فعالیت کرد ولی مولد‌سازی‌ مخصوص املاک نیست و شهرداری با مولد‌سازی‌ ارزش افزوده برای شهر ایجاد می‌کند.» سروری با بیان اینکه فروش املاک را همیشه در شهرداری داشتیم، اضافه کرد: «یکی از موفقیت‌های بزرگ آقای قالیباف در دوره‌ای که شهردار تهران بود، ابداع این موضوع یعنی درآمد غیرنقد به‌حساب می‌آمد که به‌صورت منسجم در آن زمان شروع شد. فروش املاک را همیشه داشتیم ولی الان علاوه بر فروش، استفاده حداکثری از آنهاست. مولد‌سازی‌ یعنی علاوه بر فروش، استفاده حداکثری از زمین‌ها صورت پذیرد. به‌عبارتی اقداماتی روی زمین انجام می‌دهیم و ارزش زمین و درآمدهای شهرداری را چند برابر می‌کنیم.»
او درباره زمینه‌هایی که درآمد حاصل از مولدسازی برای شهرداری تهران ایجاد می‌کند، توضیح داد: «درآمدهای شهر در موضوعات مختلف از سوی شورای شهر سیاستگذاری می‌شود و سیاستگذاری حاکم بر شورای شهر در حال حاضر دلالت بر این دارد که درآمدهای مختلف را به‌سوی اولویت‌های اول شهر مانند حمل‌ونقل، محیط‌زیست، آلودگی هوا، ایمن‌سازی و... سوق دهد.» بنا به‌گفته این عضو شورای شهر تهران، طبیعتا شورای شهر سیاستگذاری می‌کند و تمایل شهرداری بر این است که درآمدها را به حوزه عمرانی اختصاص دهد نه به حوزه‌های جاری.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید