• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186907
+
-

اولین مدال تاریخ وزنه‌برداری بانوان ایران به گردن الهام حسینی آویخته شده

از شادکردن دل مردم خوشحالم

به اعتقاد من به ورزش نباید نگاه جنسیتی داشت. خوشبختانه دیدگاه‌ها نسبت به ورزش بانوان به‌ویژه به رشته وزنه‌برداری بسیار خوب شده است

از شادکردن دل مردم خوشحالم

سعیده مرادی

جوانان ایرانی بارها ثابت کرده‌اند که توان و ظرفیت انجام هرکاری و دستیابی به هر موفقیتی را دارند و فقط باید به آنها میدان دهیم. نمونه‌هایی از این دست هم فراوان است؛ ازجمله سیده الهام حسینی، بانوی ورزشکار ایرانی که مرداد‌ماه امسال به‌عنوان نماینده رشته وزنه‌برداری ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی با رکورد ۱۰۰ کیلوگرم در یک ضرب، ۱۲۳ کیلوگرم در دو ضرب و مجموع ۲۲۳ کیلوگرم نفر سوم این مسابقات شد و با کسب مدال طلای یک‌ضرب، در دو ضرب و مجموع، مدال برنز این رقابت‌ها را از آن خودش کرد. در ادامه و حدود ۲‌ماه بعد در مهر‌ماه امسال، این بانوی وزنه‌بردار نخستین مدال طلای مجموع آسیا در تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران را به گردن آویخت. حسینی با رکورد ۱۰۲ کیلوگرم یک ضرب، ۱۲۵ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۲۲۷ کیلوگرم، سه مدال طلای یک ضرب، دوضرب و مجموع را کسب کرد و توانست در این رقابت‌ها تاریخ‌ساز شود. این شیر دختر لرستانی در عرصه ورزش نشان داد پهلوانی‌ها و قهرمانی‌هایی که تاریخ و افسانه‌ها درباره زنان نامدار ایرانی نوشته و نقل کرده‌اند، با تار و پود جوانان ایرانی عجین شده و در خون نسل جدید همچنان جریان دارد؛ استعدادهای فراوانی که نیازمند کشف، پرورش و حمایت هستند تا دست به تاریخ‌سازی‌ و شگفتی بزنند. در آستانه فرارسیدن روز جوان، گفت‌وگوی ما را با این بانو که نامش برای همیشه در کارنامه ورزش ایران به یادگار می‌ماند از دست ندهید.

     اجازه بدهید همین ابتدا صریح بپرسیم، چرا وزنه‌برداری؟
من ورزش را از سن ۸ سالگی و با رشته‌ کاراته شروع کردم. در آن رشته هم چند عنوان قهرمانی را در کارنامه ورزشی خود دارم ولی از دوران کودکی به کارهایی که در آنها از قدرت استفاده می‌شد علاقه داشتم. اما رشته وزنه‌برداری بانوان هرچند در ایران خیلی دیر شروع شد اما از زمانی که اعلام کردند، رسمیت پیدا کرده و قرار است رکوردگیری انجام شود من هم با قدرت جلو آمدم و استارت کار را در این زمینه زدم.
     اعضای خانواده با انتخاب رشته جدید مخالفت نکردند؟
چون من از کودکی ورزش می‌کردم و در مسابقات مختلف حضور داشتم، خانواده از همان ابتدا در ورزش من را حمایت کردند. برای رشته وزنه‌برداری هم اوایل به آنها نگفتم، خودم تمرین می‌کردم و وقتی که متوجه شدند نگران بودند که آسیب‌های خیلی جدی ببینم ولی من، آنها را قانع کردم.
     شما در یک رشته ورزشی ورود پیدا کردید که در کشور ما به‌عنوان یک رشته مردانه شناخته می‌شود، خودتان هم این احساس را دارید؟
به اعتقاد من به ورزش نباید نگاه جنسیتی داشت. خوشبختانه در حال حاضر دیدگاه‌ها نسبت به ورزش بانوان به‌ویژه به رشته وزنه‌برداری تغییر کرده و بسیار خوب شده است. در گذشته وقتی کسی متوجه می‌شد که یک خانم وزنه‌برداری می‌کند تعجب می‌کرد اما اکنون اینطور نیست.
     الگویی هم در این رشته داشتید؟
بله. در رشته وزنه‌برداری از کودکی حسین رضازاده و توکلی برایم الگو بودند. تمام ز‌مان‌های خالی می‌نشستم و فیلم‌های اینها را نگاه می‌کردم. آقای بهداد سلیمی و کیانوش رستمی هم خیلی خوب هستند و من از قهرمانان ایرانی‌ الگو می‌گیرم.
     حدفاصل شروع نخستین تمرینات‌تان و کسب مدال خیلی طولانی نبود؛ درست است؟
همینطور است. من از دی‌ماه ۱۳۹۶ کارم را در این رشته شروع کردم و فکر کنم تقریبا چهار‌سال‌و‌نیم طول کشید.
     اکنون به‌عنوان موفق‌ترین بانوی وزنه‌بردار سال چه احساسی دارید؟
حس خیلی خوبی دارم. خوشحالم زحماتی که در این چند سال کشیدم به بار نشسته و از طرف دیگر خوشحالم که توانستم دل مردم را شاد کنم. من به وزنه‌برداری علاقه بسیاری دارم و با همه وجودم تمرین می‌کنم. همان روز اول هم که وارد این رشته شدم، با این امید که بتوانم به موفقیت برسم و مدال کسب کنم، قدم در این راه گذاشتم.
     به‌نظر شما مهم‌ترین اصول برای دستیابی به موفقیت چیست؟
رشته وزنه‌برداری نیازمند صبر و تحمل بالاست و آمادگی ذهنی در کنار آمادگی بدنی در این رشته بیشترین اهمیت را دارد و این موضوعی است که افراد کمی از آن آگاه هستند. اگر یک ورزشکار در مسابقه یک درصد تردید داشته باشد که موفق می‌شود، صد درصد بازنده خواهد بود. برای یک وزنه‌بردار، این یک موضوع کلیدی است که بتواند کنترل ذهن خود را در دست بگیرد.
     در این راه به‌عنوان یک دختر جوان با چالش‌ هم مواجه شده‌اید؟
سختی‌های این راه خیلی زیاد است. وزنه‌برداری رشته ساده‌ای نیست چون من قبلا رشته‌های دیگر هم کار کرده‌ام و با احترام به همه رشته‌ها، فشار در وزنه‌برداری زیاد است و ورزشکار هیچ روز راحتی ندارد. بدن همیشه خستگی دارد و شرایط خاصی را می‌طلبد. با این حال رشته وزنه‌برداری خیلی برای من شیرین است و روزهای سخت هم داشتم و دارم ولی فراموش می‌شوند و هر روز دوباره تمرین می‌کنم و این علاقه خیلی به من کمک می‌کند که بتوانم برای تحمل سختی‌ها دوام بیاورم.
     دختران برای ورود به این رشته از کجا باید شروع کنند؟ آیا باشگاه اختصاصی رشته وزنه‌برداری دختران داریم؟
بهترین سن برای شروع وزنه‌برداری در نوجوانی است. به‌نظرم اگر از قبل در زمینه ژیمناستیک هم فعالیت کنند، خیلی به آنها کمک می‌کند چون یکی از فاکتورهای اصلی وزنه‌برداری داشتن انعطاف بدنی خوب است. تا جایی که من خبر دارم در اکثر شهرستان‌ها امکانات رشته وزنه‌برداری پایه را دارند و شرایط از چند سال قبل خیلی بهتر است. کسانی که علاقه دارند به هیأت وزنه‌برداری شهرشان می‌توانند مراجعه کنند و در بیشتر استان‌ها این امکان را داریم.
     فعالیت در این رشته را ادامه می‌دهید؟
صد در صد. من تا حقم و آن چیزی که مدنظر خودم است می‌مانم و می‌جنگم. هدفم المپیک و کسب مدال در المپیک است و تا الان از همه‌‌چیز زندگی‌ام گذشته‌ام و می‌جنگم و به دستش می‌آورم.
     در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟
سال آینده مسابقات گزینشی برای المپیک را داریم. همچنین ۳مسابقه در آینده نزدیک پیش‌رو دارم که خودم را برای آن مسابقات و همچنین انتخابی المپیک آماده می‌کنم.
     بزرگ‌ترین آرزویتان چیست؟
هر ورزشکاری آرزو دارد که ابتدا در المپیک حضور یابد و بعد هم مدال طلا بگیرد؛ افتخاری که به همین راحتی به‌دست نمی‌آید. ان‌شاءالله بتوانم در 2سال پیش‌رو تا المپیک ۲۰۲۴، ابتدا سهمیه بگیرم و بعد هم در پاریس برای کشورم افتخارآفرینی کنم. یکی دیگر از آرزوهایم این است که شرایط کشور روزبه‌روز بهتر شود. مردم شاد باشند و هیچ‌کس به لحاظ مالی با کمبود مواجه نباشد.
     چه توصیه‌ای به جوان‌ها دارید؟
توصیه‌ای که می‌توانم به جوانان داشته باشم این است که در زندگی و در هر زمینه‌ای صبر و انگیزه داشته باشند تا به موفقیت برسند. با عجله نمی‌توان به جایی رسید.
     نکته پایانی؟
خب حمایت بیشتری می‌خواهیم. من می‌دانم دوستان چه زحمتی می‌کشند. تک‌تک خانم‌ها با عشق و علاقه و امید به آینده وزنه می‌زنند و خوشحالم که می‌توانم انگیزه و الگو باشم و از اینجا به‌عنوان نماینده آنها می‌خواهم خانم‌ها را حمایت کنید. ان‌شاءالله همه ما بتوانیم بدرخشیم و قلبا برای همه دوستانم آرزوی موفقیت دارم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید