• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 8 اسفند 1401
کد مطلب : 186672
+
-

زخم جنگ بر چهره محیط‌زیست یمن

ناتوانی مردم یمن در تامین سوخت، روند قطع درختان در این کشور فقیر عربی را دوچندان کرده است

جهان‌نما
زخم جنگ بر چهره محیط‌زیست یمن

8سال جنگ در یمن باعث شده تا یمنی‌های خسته از جنگ برای کاهش هزینه‌های سوخت به قطع درختان روی آورند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی از جنوب یمن نوشته که در این منطقه قطع درختان کوهستانی رونق یافته است. حسین عبدالقاوی که شغلش فروش تنه چوب در حومه «تعز» است به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما شروع به قطع درختان و فروش آنها کردیم زیرا با ادامه جنگ راه دیگری برای امرار معاش نداریم.»  جنگ ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن، این کشور فقیر عربی در شبه‌جزیره عربستان را ویران کرده است. جنگ جان صدهاهزار نفر از یمنی‌ها را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم گرفته و مردم را تا مرز قحطی کشانده است. از سوی دیگر تورم جهانی پس از جنگ اوکراین در یک‌سال گذشته و به‌تبع آن افزایش قیمت جهانی سوخت و مواد غذایی، اقتصاد نحیف و آسیب‌پذیر یمن را بیش از گذشته متحمل خسارت کرده است. به‌گفته عبدالقاوی این روزها در یمن بسیاری قادر به خرید کپسول گاز برای گرم کردن و پخت‌وپز نیستند و از همین رو استفاده از چوب به‌عنوان منبع سوخت نیز رونق یافته است. او گفته: «ما چاره‌ای جز فروش چوب نداریم، همانطور که مردم چاره‌ای جز خرید چوب برای تامین سوخت ندارند.»
این گزارش نقل قولی از یک مالک نانوایی در تعز را منتشر کرده که قیمت بسیار بالای کپسول‌های گاز را دلیل استفاده از چوب درختان برای پخت نان می‌داند و تأکید می‌کند که اگر نانوایی با گاز ادامه کار دهد، بسیاری از یمنی‌ها پول خرید نان گران‌تر را نخواهند داشت و بسیاری با گرسنگی بیشتر روبه‌رو خواهند شد.
انور الشاذلی، کارشناس محیط‌زیست با ارائه آماری از افزایش قطع درختان در یمن می‌گوید که بیش از 6میلیون اصله درخت از زمان آغاز جنگ ازجمله در اطراف پایتخت صنعا قطع شده است. به‌گفته این کارشناسان محیط‌زیست، بسیاری از رستوران‌ها و نانوایی‌های صنعا به‌دلیل گران شدن قیمت گاز در یک‌سال گذشته به سمت استفاده از زغال چوب رفته‌اند. این کارشناس محیط‌زیستی با اشاره به تأثیر منفی قطع درختان بر کاهش منابع آب این کشور می‌گوید: «اگر قطع بی‌ضابطه و پرسرعت درختان به همین شیوه ادامه یابد، یمنی‌‎ها احتمالا پس از جنگ با یک محیط‌زیست ویران شده روبه‌رو خواهند شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید