• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 اسفند 1401
کد مطلب : 186673
+
-

بحران اقتصادی لبنان و سفره خالی ارتش

کاهش ارزش پول ملی لبنان و تورم افسارگسیخته ارتش این کشور را بیش از پیش در بحران معیشتی فروبرده است

دریچه
بحران اقتصادی لبنان و سفره خالی ارتش

عمیق‌تر شدن بحران مالی لبنان به حیاتی‌ترین نهاد امنیتی این کشور یعنی ارتش، آسیب جدی زده است. کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن، افزایش لجام گسیخته نرخ تورم، باعث شده تا برخی از نیروهای ارتش به‌دنبال مشاغل پاره وقت باشند و برخی دیگر به‌طور کلی، تصمیم به تغییر شغل و کناره‌گیری از اشتغال در ارتش داشته باشند. گفته شده، بسیاری از اعضای ارتش پس از پایان کار خود، به جابه‌جایی مسافر می ‍‌‌‌‎‌پردازند و برخی دیگر، برای کاهش هزینه‌های روزمره خود، در سربازخانه‌ها می‌مانند.
وب سایت المانیتور به نقل از یک سرباز ارتش لبنان که نام اصلی‌اش فاش نشده، نوشته که کاهش شدید ارزش پوند لبنان باعث شده تا ارزش حقوق ماهانه او برابر با 75دلار باشد. این در حالی است که 3سال قبل، ارزش حقوق او برابر با 1300دلار بود. لبنان با یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی خود دست و پنجه نرم می‌کند. خزانه دولت خالی شده و اکثریت مردم در فقر به‌سر می‌برند. پوند لبنان در 3 سال گذشته، بیش از 98درصد از ارزش خود را از دست داده و با سقوط آزاد در هفته‌های اخیر، ارزش آن به پایین‌ترین حد خود رسیده است. در حال حاضر، 81هزار پوند با یک دلار آمریکا برابری می‌کند. در اوایل ژانویه یعنی کمتر از 2‌ماه گذشته، ارزش هر دلار آمریکا تقریبا 42هزار پوند بود.
اواخر سال2021، خبرگزاری لبنانی L'Orient Le Jour گزارش داده بود که هزاران نفر از اعضای ارتش، به‌دلیل حقوق پایین، از کار خود استعفا داده‎‌‍ و انتظار می‌رود اکنون که سقوط پول ملی بیشتر هم شده، تعداد بیشتری از افسران ارتش کناره‌گیری کرده باشند.
ارتش برای پرداخت حقوق 80هزار نیرویی که دارد، به کمک‌های بین‌المللی وابسته شده است. قطر 8‌ماه پیش 60میلیون دلار را به ارتش لبنان هدیه داد. این کمک مالی، باعث افزایش 100دلاری حقوق ماهانه نیروهای ارتش شد. آمریکا نیز وعده‌های مشابهی برای کمک مالی به ارتش داده، اما این کمک‌ها هنوز به بیروت نرسیده است.
ژنرال جوزف عون، فرمانده ارتش لبنان بحران مالی کنونی را خطرناک‌ترین بحرانی توصیف کرده که ارتش تا به امروز با آن مواجه بوده است. این بحران روی عملکرد ارتشی‌ها نیز تأثیر زیادی گذاشته و نظامیان لبنانی تا‌کنون در مقابله با آشوب‌ها ازجمله آتش زدن بانک‌ها ناتوان بوده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید