• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
دو شنبه 8 اسفند 1401
کد مطلب : 186644
+
-

انتشار فهرست ساختمان‌های ناایمن با موافقت دادستانی

حریق ساختمان شماره153 خیابان بهار در نهایت پس از 12ساعت جدال آتش‌نشانان با شعله‌های آتش، مهار شد اما رضا دارابی، فرمانده ایستگاه120 آتش‌نشانی در این حادثه به شهادت رسید. موضوعی که بار دیگر موضوع انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن پایتخت را در صدر خبرها قرار داده است. علاوه‌بر مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت هم در  حاشیه جلسه دیروز شورا مواردی را مطرح و تأکید کرد: «لیست ساختمان‌های ناایمن تهیه شده و با موافقت دادستانی قابل‌انتشار است.» در ادامه برخی از اعضای شورای شهر تهران و مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی هم درخواست‌ها و نکاتی را مطرح کردند.  نکته اصلی اینجاست که انتشار فهرست بناهای بسیار پرخطر تهران از نظر حقوقی در گرو موافقت دستگاه قضاست.

مهدی چمران: این ساختمان اخطارهایی داشته اما در لیست ساختمان‌های ناایمن قرار نداشت و به‌دلیل تغییر کاربری از تجاری به انباری، حکم ماده100 را داشته و با دستور قضایی پلمب شده بود که متأسفانه با فک‌پلمب غیرقانونی این حادثه تلخ رقم خورده است. در این زمینه نیز شکایتی از سوی پلیس و مراجع ذیربط طرح شده و دادستانی هم به موضوع ورود کرده است. برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی، کارگروه ویژه‌ای برای بررسی وضعیت ساختمان‌ها به لحاظ ایمنی تشکیل شده که نتایج خوبی هم داشته است. در این طرح، تک‌تک ساختمان‌ها بررسی می‌شوند و تا‌کنون 160ساختمان پایش شده‌اند. لیست ساختمان‌های ناایمن تهیه شده و در صورت موافقت دادستانی و وزارت کشور، اسامی ساختمان‌ها را اعلام خواهیم کرد.

علیرضا زاکانی: لیست ساختمان‌های ناایمن در اختیار مرجع قضایی است و روی آن احکامی صادر شده است. این موضوع در جهت اصلاح خواهد بود؛ لذا ما هم در این مسیر قرار داریم و به قول وزیر کشور نباید التهاب روی التهاب بگذاریم. حدود ۱۶هزار واحد مسکونی در مسیر رصد و پایش ۹گانه هستند که برای اولین‌بار این اتفاق در حال رخ‌ دادن است. ۱۲۹ساختمان از حیث آتش‌نشانی ناایمن است؛ اما در پایش جدید همه اجزا و عناصر دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند و براساس چک‌لیستی ایمنی را مورد سنجش قرار می‌دهند که تا‌کنون بیش از هزار بنا پایش شده است.


ناصر امانی: 2اتفاق خلاف قانون در حریق ساختمان۱۵۳ رخ‌ داده است که یکی از آنها تغییر کاربری تجاری به انباری بوده است. شما در حادثه پلاسکو دیدید که بررسی‌ها نشان داد، مسئولیت این مهم برعهده بازرسان وزارت کار است که باید با این مسئله برخورد کرده و واحد صنفی را پلمب کنند. اتفاق بدتر این است که این ساختمان پلمب شده بود؛ اما بعد از مدتی آن را شکسته و وارد ساختمان شده‌اند. تا به کی نتیجه ترک‌فعل‌ها باید به سمت شهرداری و آتش‌نشانان بیاید؟! این خون به‌ناحق ریخته را چه‌کسی پاسخ می‌دهد و ما چه زمانی می‌خواهیم از این اتفاقات درس بگیریم؟ بارها از شهرداری خواستیم که لیست ساختمان‌های پرخطر را منتشر کند و حتی گفتیم که لیست را در اختیار اعضا بگذارید تا ما آن را منتشر کنیم و مسئولیتش با ما باشد. اگر یک‌ لحظه در یکی از این ساختمان‌های پرخطر که اسفندماه مملو از جمعیت هستند اتفاقی رخ دهد چه تبعاتی دارد؟


نرجس سلیمانی: فقدان توجه به مسائل ایمنی از 2جهت مکررا ما را به سوگ سرمایه‌های ارزشمند شهرمان می‌نشاند. این سیاوش‌های سپیدجامه ما که از آتش به‌سلامت می‌گذرند، نباید بر اثر فقدان ایمنی و شرایط نامناسب از هر حیث به این سهولت از دست بروند. برخی از ردیف‌های بودجه مربوط به آتش‌نشانان به‌عنوان کالای لوکس از سوی دولت حذف شده است و درخواست داریم به این مسئله دقت ویژه‌ای داشته باشند. اگر فرمانده‌ای که به میدان می‌رود از ادواتی که در اختیار دارد، اطمینان خاطر نداشته باشد، نمی‌تواند به وظیفه خود به‌طور کامل عمل کند.


سوده نجفی:
وظیفه همه مسئولان است که از آتش‌نشانان حمایت تام و تمام داشته باشند و از شهردار تهران می‌خواهم که این قشر زحمتکش که اعتراضات و انتقاداتی در مورد نادیده ‌گرفتن شغل‌شان به‌عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور دارند را مورد توجه قرار دهند. خرید تجهیزات مورد نیاز آتش‌نشانان آن هم مطابق با استانداردهای روز دنیا اقدامی است که باید با فوریت انجام شود.


پرویز سروری: عملیات حریق ساختمان153 نشان داد که تفاهم‌ خوبی بین دستگاه‌های شهرداری برای مدیریت صحنه وجود دارد؛ اما باید جلسه ویژه‌ای بگذاریم تا فرایند پلمب و رفع پلمب ساختمان‌های ناایمن روان‌تر باشد و دادستانی نیز می‌تواند اختیاراتی را به آتش‌نشانی بدهد که در مورد پلمب سریع‌تر عمل کند و اگر فرایند به‌گونه‌ای بود که نیاز به پلمب مجدد باشد این فرایند به‌سرعت طی شود.


قدرت‌الله محمدی، مدیر عامل آتش‌نشانی:
روند شهادت آتش‌نشانان ادامه دارد اما می‌توانیم از این حوادث جلوگیری کنیم. نباید دستگاه‌های بیمه‌گر ساختمان‌هایی که تأییدیه ندارند را بیمه کنند. باید هزینه مالکانی که ایمنی را رعایت نمی‌کنند بالا ببریم. متأسفانه در شهر تهران در برخی زون‌ها(مناطق۱۱، ۱۲ و ۱۵) حدود یک‌سوم خانه‌ها به انبار تبدیل شده است و بدون هیچ تمهیدات ایمنی‌ای، تغییر کاربری‌ها انجام می‌شود و این ساختمان‌ها بیمه هم می‌شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید