• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 8 اسفند 1401
کد مطلب : 186627
+
-

راهنما

کتاب «مطلع عشق» گزیده‌ای از رهنمودهای مقام معظم رهبری به زوج‌های جوان است. در این کتاب به نکته‌های ارزنده‌ای اشاره شده که می‌تواند راهنمای خوبی برای عروس و دامادها باشد.

سبک جلوه‌دادن ازدواج؛ گناه کبیره  
یکی از گناهان کبیره تمدن غرب نسبت به بشریت، این است که ازدواج را در چشم مردم سبک کرد. تشکیل خانواده را کوچک کرد؛ مثل لباس که عوض می‌کنند... قضیه زن‌وشوهری را اینطور کردند. آن کسانی که می‌خواهند در یک کشور یا جامعه‌ای نفوذ پیدا کنند فرهنگ آن جامعه را در مشت خود بگیرند و فرهنگ خود را به آنها تحمیل نمایند، یکی از کارهایشان، معمولاً متزلزل کردن بنیان خانواده است. کما اینکه در خیلی از کشورها این کار را متأسفانه انجام داده‌‌اند. مردها را بی‌‌مسئولیت و زن‌ها را بداخلاق کرده‌اند.

شور و شوق طرفین در امر ازدواج  
از نکات مورد توجه رهبر معظم انقلاب در بحث ازدواج توجه به میل و اختیار طرفین و اهتمام به ازدواج در سن جوانی است: «پیامبر اکرم(ص) اصرار داشتند جوان‌ها زود ازدواج کنند. چه دخترها و چه پسرها البته با میل خودشان و با اختیار خودشان، نه اینکه دیگران برایشان تصمیم بگیرند. ما هم باید در جامعه خودمان این را رواج دهیم. جوان‌ها در سنین مناسب، وقتی از دوران جوانی خارج نشده‌اند، در همان حال گرمی و شور و شوق، باید ازدواج کنند. موضوع دیگر هم کفو بودن دختر و پسر است. هر دو باید دارای تقوی، پرهیزگاری و معتقد به مبانی اسلام باشند.

تقدم تقوا و عفاف بر مال و جمال ‌
اگر چنانچه ‌کسی به‌خاطر مال و جمال ازدواج کند، طبق روایت ممکن است خدای متعال مال و جمال را به او بدهد و ممکن هم هست ندهد. اما اگر چنانچه برای تقوا و عفاف قدم بگذارد و ازدواج بکند، خدای متعال به او مال هم خواهد داد، جمال هم خواهد داد. ممکن است کسی بگوید جمال که اعطا کردنی نیست؛ یک کسی یا جمال دارد یا ندارد! معنایش این است که چون جمال در چشم شما و در دل شما و در نگاه شماست، اگر انسان کسی را که خیلی جمیل هم نباشد، دوست داشت او را جمیل می‌بیند. وقتی کسی را دوست نداشت هر قدر هم جمیل باشد به‌نظر او جمیل نمی‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید