• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 8 اسفند 1401
کد مطلب : 186605
+
-

آرامش قبل از توفان

در آغاز هفته21 لیگ برتر پرسپولیس امروز میزبان نفت مسجدسلیمان است تا شاید قبل از 2بازی سنگین با تراکتور و سپاهان به یک برد آسان برسد

آرامش قبل از توفان

 هفته بیست‌ویکم بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران عصر امروز با برگزاری 3بازی در اصفهان، سیرجان و تهران آغاز می‌شود. در مهم‌ترین بازی امروز پرسپولیس در یک بازی ظاهرا آسان به مصاف تیم قعرنشین نفت مسجدسلیمان می‌رود تا شاید بتواند این هفته فاصله‌اش را با سپاهانی‌های صدرنشین کمتر کند.

   ذوب‌آهن – مس کرمان
اولین بازی امروز در ورزشگاه فولادشهر برگزار می‌شود و ذوب‌آهن در مصاف با یکی از قعرنشین‌های فصل این فرصت را دارد که بعد از مدت‌ها رنگ پیروزی را ببیند. ذوبی‌ها آخرین‌بار در هفته دوازدهم توانسته‌اند به پیروزی برسند و جالب اینکه در آن هفته آلومینیوم را بردند که این روزها بردنش کار خیلی سختی شده است. بعد از آن برد یک بر صفر، شاگردان مهدی تارتار دیگر رنگ پیروزی را ندیدند و حاصل 8بازی اخیرشان 4مساوی و 4باخت بوده است. جالب‌تر اینکه تارتار با همین کارنامه، گزینه هدایت تیم ملی هم بوده و فدراسیون برای این پست از او برنامه خواسته بود! سرمربی بالقوه تیم ملی امروز در فولادشهر میزبان مس کرمان رده چهاردهمی است و اگر توان بردن این حریف را هم نداشته باشد کم‌کم باید آماده شود که جایش را با مس کرمان عوض کند و به 2نفت قعرنشین بچسبد.

   گل‌گهر - پیکان
دومین بازی امروز از ساعت16:30 در سیرجان آغاز می‌شود و در آن گل‌گهر میزبان پیکان خواهد بود. گل‌گهر بعد از یک افت مقطعی و 5بازی بدون برد، بالاخره با بردن ملوان به شرایط عادی برگشت. البته بعد از آن پیروزی، بازی گل‌گهر در جام‌حذفی به تعویق افتاد و این باعث شد شاگردان قلعه‌نویی 14روز از مسابقه دور بمانند. اگر این وقفه 14روزه لطمه‌ای به آمادگی گل‌گهر نزده باشد، قاعدتا پیروزی این تیم مقابل پیکان قابل پیش‌بینی است. گل‌گهر در جام‌حذفی باید با فولاد بازی می‌کرد که به‌خاطر بازی‌های آسیایی فولاد این مسابقه به تعویق افتاد. پیکان اما در ارومیه به مصاف تیم نود رفت و در یک بازی پرحاشیه و عجیب این تیم دسته‌دومی را شکست داد. سیرجانی‌ها تا چند هفته قبل حتی مدعی صدرنشینی هم بودند اما همان افت 5هفته‌ای آنها را از صدر دور کرد و حالا تیم قلعه‌نویی بر سر پله چهارم لیگ با تراکتور رقابت می‌کند. در گرماگرم این رقابت و درحالی‌که تراکتور این روزها خوب امتیاز می‌گیرد، امتیازدادن به پیکان آن‌هم در ورزشگاه خانگی قابل بخشش نخواهد بود. گل‌گهر در بازی رفت و در زمین پیکان این تیم را با تک‌گل رضا شکاری شکست داده بود.

   پرسپولیس – نفت مسجدسلیمان
و اما آخرین و مهم‌ترین بازی امروز از ساعت 16:45در ورزشگاه آزادی آغاز می‌شود و در این مسابقه پرسپولیس از نفت مسجدسلیمان میزبانی می‌کند. بازی قبلی پرسپولیس در لیگ برتر هم یک بازی خانگی بود که با شکست سرخپوشان مقابل هوادار به پایان رسید. تیم یحیی یک هفته بعد از آن باخت، در جام حذفی مقابل سپاهان به یک برد پرگل و باارزش رسید تا هوادارانش را به یک اوج‌گیری مجدد امیدوار کند. حالا قرمزها با روحیه‌ای دوچندان و اعتمادبه‌نفسی که دوباره به بازیکنان این تیم برگشته، می‌توانند به جبران اختلاف 3امتیازی با سپاهان امیدوار باشند. به‌خصوص در هفته بیست‌ویکم که سپاهان بازی به‌مراتب سخت‌تری دارد و باید در اراک به مصاف آلومینیوم برود، بردن نفت مسجدسلیمان می‌تواند به‌معنای کم‌شدن فاصله‌ تیم‌های اول و دوم لیگ باشد. امروز یحیی باز هم شیخ دیاباته را در اختیار ندارد اما به‌نظر می‌رسد این اتفاق به سود او و تیمش تمام‌شده است. نمایش عالی سرخپوشان مقابل سپاهان نشان داد کارشناسانی که می‌گویند پرسپولیس بدون شیخ و با مهاجمان سرعتی راحت‌تر و بهتر به گل می‌رسد، اشتباه نکرده‌اند. بهترین زوج برای خط حمله قرمزها زوج محمد عمری و آل‌کثیر است که هر دو در بازی با سپاهان مصدوم شدند اما مشکل هر دوی آنها رفع شده تا در بازی امروز هم با کمک وینگرهای پرسپولیس به دروازه نفت مسجدسلیمان حمله‌ور شوند. نفت اصلا شرایط خوبی ندارد و آمدن رضا عنایتی هم نتوانسته مشکلات این تیم را حل و آنها را به ماندن در لیگ برتر امیدوار کند. نفت از زمان آمدن عنایتی به 3مساوی بدون گل و یک باخت رسیده و نشانه‌ای از پیشرفت در این تیم دیده نمی‌شود. ضمن اینکه خط حمله این تیم در 8بازی اخیرش فقط یک گل زده است! همان یک گلی که در جریان باخت 3بر یک به استقلال و روی اشتباه دروازه‌بان سوم آبی‌پوشان به ثمر رسید. شاید امروز هم نتیجه‌ای مشابه همان بازی در انتظار مسجدسلیمانی‌ها باشد. البته عنایتی فصل گذشته با تیم هوادار 2مساوی از پرسپولیس گرفت و از دلایل قهرمان‌نشدن این تیم بود. اما امسال با نفت مسجدسلیمان کار به‌مراتب سخت‌تری در پیش دارد. پرسپولیس در 2هفته بعدی 2بازی خیلی سخت با تراکتور و سپاهان دارد و بازی امروز برای این تیم یک آرامش قبل از توفان محسوب می‌شود.

با کلاسیکو
بازی پرسپولیس- سپاهان، پرگل‌تر و معمولا جذاب‌تر از دربی تهران از آب درمی‌آید
هر زمان پای رویارویی پرسپولیس و سپاهان وسط بیاید، احتمال بالایی وجود دارد که شاهد یک بازی جذاب باشیم؛ مسابقه‌ای که غالبا می‌تواند قاب‌های به یادماندنی جدید به تاریخ فوتبال ایران اضافه کند. این اتفاق در تازه‌ترین تقابل 2تیم، معروف به ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران هم رخ داد؛ جایی که پرسپولیس در وقت‌های اضافی موفق شد با نتیجه 4بر 2سپاهان را شکست بدهد و به مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی صعود کند. این بازی همه‌‌چیز داشت؛ 6گل، 2پنالتی، یک گل به‌خودی، یک کارت قرمز و البته کلی حاشیه زشت و زیبای دیگر. به این ترتیب برگ دیگری به خاطرات مسابقه مذکور اضافه شد که احتمالا تا مدت‌ها در موردش حرف زده می‌شود.
بازی‌های پرسپولیس با سپاهان به شکل اسرارآمیزی واجد جذابیت‌های بالاتر از استاندارد برای فوتبال ایران است. طبیعتا خیلی از اتفاقات رخ داده در این مسابقه را دوست نداشته‌ایم؛ مثل درگیری تماشاگران یا نارنجک‌پرانی و زد و خورد بازیکنان در تونل. با این حال انصاف باید داد که کفه اتفاقات فنی و فوتبالی هم سنگین است. تاریخ تقابل‌های پرسپولیس و سپاهان نشان می‌دهد طی 79بازی برای 2تیم، پرسپولیس 27بار پیروز بوده، سپاهان در 19مسابقه به برتری دست یافته و 33دیدار هم به تساوی انجامیده است. در این مسابقات، مجموعا 180گل رد و بدل شده که نشان می‌دهد هر مسابقه پرسپولیس و سپاهان به‌طور متوسط 2.27گل داشته است. این برای سطح فنی فوتبال ایران که می‌دانیم همین امسال در لیگ برترش هر بازی کمتر از 2گل داشته، واقعا مطلوب و چشمگیر به شمار می‌آید.
نکته جالب‌تر اینکه رویارویی سرخپوشان تهرانی با طلایی‌پوشان اصفهانی به شکل محسوسی از دربی تهران پرگل‌تر است، چرا که در نبردهای پرسپولیس و استقلال به‌طور میانگین در هر بازی 1.9گل رد و بدل می‌شود. شاید گارد بازتر و حساسیت کمتر ال‌کلاسیکوی وطنی نسبت به دربی تهران، عامل جذابیت بالاتر آن نسبت به مسابقه سنتی پرسپولیس و استقلال است.

تیم برنده بازیکن بازنده
برد بزرگ پرسپولیس، دانیال اسماعیلی‌فر را نجات داد

پیروزی پرسپولیس در اصفهان آنقدر شیرین و بزرگ بود که باعث شد خیلی از مسائل دیده نشود و به چشم نیاید. از آن جمله است گل به‌خودی دانیال اسماعیلی‌فر؛ مدافع راستی که با هیاهوی فراوان و بعد از سال‌ها شایعه و حرف و حدیث سرانجام تابستان امسال به پرسپولیس پیوست، اما هنوز موفق نشده انتظارات را چنان که باید و شاید برآورده کند. البته که دانیال بازیکن بدی نیست. آمار او هم خیلی ناامیدکننده به‌نظر نمی‌رسد. این بازیکن در 20هفته ابتدایی لیگ برتر 2گل زده و 4پاس گل ارسال کرده است. با این حال چیزی که باعث می‌شود عملکرد اسماعیلی‌فر پایین‌تر از حد انتظار جلوه کند، مقایسه آمار او با رامین رضاییان است. به هر حال دانیال جای رامین را گرفته و این 2بازیکن به شکل غیررسمی با هم معاوضه شده‌اند. در نتیجه آمار مطلوب‌تر رضاییان، بیشتر به چشم هواداران می‌آید. رامین امسال در لیگ برتر 5گل برای سپاهان زده و 4پاس گل داده است. او یکی از مؤثرترین بازیکنان لیگ به شمار می‌آید و طبیعی است که خیلی از هواداران پرسپولیس ترجیح می‌دادند به جای جذب اسماعیلی‌فر، رضاییان حفظ شود. حالا فرض کنید در تقابل حساس و حیثیتی این 2بازیکن، دانیال گل به‌خودی هم زد. معلوم است که اتفاق بدی برای او رخ داده، اما این بازیکن خوش‌شانس بود که پرسپولیس در یکی از بهترین روزهایش 4گل به سپاهان زد. اسماعیلی‌فر در اصفهان، بازیکن بازنده یک تیم برنده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید