• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 7 اسفند 1401
کد مطلب : 186577
+
-

پیشرفت 90 درصدی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی

نماینده وزارت نیرو در استان آذربایجان شرقی و مدیرعامل آب‌منطقه‌ای این استان ‌با بیان اینکه طرح‌های احیای دریاچه ارومیه توسط دستگاه‌های اجرایی در دست اجراست، گفت: این طرح‌ها در آذربایجان‌شرقی ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
یوسف غفارزاده به ایرنا گفت: مهم‌ترین طرح احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی انتقال آب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تبریز و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه است که ۱۲۵میلیون مترمکعب پساب را به بستر دریاچه منتقل می‌کند که تاکنون ۱۰کیلومتر لوله‌گذاری آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه در دی‌ماه امسال نیز اجرای پروژه انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه پس از ۹ سال وقفه با دستور استاندار آذربایجان‌شرقی مجدد آغاز شد، گفت: دستور آغاز عملیات اجرایی انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه نیز صادر شد. غفارزاده در خصوص مشخصات پروژه گفت: این پروژه با هدف تامین حقابه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه به میزان ۱۰۰میلیون‌مترمکعب در سال از طریق هدایت پساب تصفیه‌خانه فاضلاب طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه و تعادل‌بخشی آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی حوضه دریاچه ارومیه انجام می‌شود. وی افزود: پروژه انتقال آب ارس به طول ۱۱۰کیلومتر دارای 3باب ایستگاه پمپاژ، یک باب تصفیه‌خانه به ظرفیت ۶.۶ مترمکعب در ثانیه و ۱۱باب مخزن با حجم کل ۳۴۰هزار مترمکعب است.
وی گفت: کار عظیم احداث تونل ۳۶کیلومتری انتقال آب از کانی‌سیب به دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین طرح احیای دریاچه ارومیه نیز با حضور رئیس جمهور، وزیر نیرو و مسئولان ۲ استان آذربایجان‌شرقی و غربی به بهره‌برداری رسید.
غفارزاده اعلام کرد: در فاز نخست این طرح، سالانه ۳۰۰میلیون‌مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود و این تونل قابلیت انتقال ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال را به دریاچه ارومیه فراهم کرده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی نیز به ایرنا اعلام کرد: برای احیای دریاچه ارومیه و تامین آب آن، وظایفی را برای ادارات اجرایی آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی تعریف کردند که ایجاد مدول دوم تصفیه‌خانه تبریز ازجمله آنهاست. بر این اساس بخش مهمی از آن را برای اداره کل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی تکلیف و تعیین کردند. محمد خانی گفت: خروجی پساب تصفیه‌خانه تحویل همکاران آب منطقه‌ای می‌شود و این شرکت آن را به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند. فاصله ۵۵کیلومتری که از خروجی تصفیه‌خانه تا پیکره دریاچه ارومیه وجود دارد ۳۰ کیلومتر آن لوله‌گذاری می شود و بقیه مسافت حدود ۲۵ کیلومتر آن نیز لایروبی شده است.  وی گفت: مدول اول تصفیه‌خانه تبریز از مدت‌ها پیش در جریان بوده و در مدار قرار گرفته است؛ طوری که ۵۰میلیون مترمکعب در سال پساب را به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید