• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 21 دی 1402
کد مطلب : 215281
+
-

واکنش معاون رئیس‌جمهور به طرح مالچ‌پاشی دریاچه ارومیه

به‌دنبال انتشار یک فیلم درباره انجام طرح تحقیقاتی در گوشه‌ای از دریاچه ارومیه و نگرانی فعالان محیط‌زیست درباره آسیب زدن به این دریاچه، سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: طرح مالچ‌پاشی با هدف تثبیت شن‌های روان به‌صورت آزمایشی و فقط در ۶۰مترمربع از بستر دریاچه که فاقد پوشش گیاهی است، صورت می‌گیرد. علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرد: مالچ‌پاشی دریاچه ارومیه کذب است و فقط یک نوع مالچ دوستدار محیط‌زیست در قالب طرح تحقیقاتی در مساحت حدود ۶۰ مترمربع دریاچه ارومیه پاشیده شد.
اقدام به مالچ‌پاشی در بخشی از بستر خشکیده دریاچه ارومیه بلافاصله با واکنش‌های زیاد مردم و فعالان محیط‌زیستی مواجه و همین واکنش‌ها موجب شد تا سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کند، طرح مالچ‌پاشی با هدف تثبیت شن‌های روان به‌صورت آزمایشی و فقط در ۶۰ مترمربع از بستر دریاچه که فاقد پوشش گیاهی است، انجام می‌شود و در گزارش نیز اشاره می‌شود که مالچ یا خاکپوش‌های استفاده‌شده قابلیت تجزیه دارد و هیچ آسیبی به اکوسیستم دریاچه وارد نمی‌کند.
فعالان و کارشناسان محیط‌زیست معتقد بودند که مالچ‌پاشی در دریاچه ارومیه که سال‌ها پیش با استفاده از مالچ نفتی برای تثبیت شن‌های روان به بهانه مقابله با بیابانزایی انجام می‌شد، منجر به از بین رفتن اکوسیستم این دریاچه خواهد شد.
صبح دیروز اما علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگاران گفت که طرح‌های تحقیقاتی توسط دانشجویان و دستگاه‌ها انجام می‌شود و مالچ‌پاشی در بخش کوچکی از دریاچه ارومیه نیز به‌دلیل تحقیقات انجام شده است.
سلاجقه تأکید کرد: مالچ استفاده شده که در سطح حدود ۶۰مترمربع از دریاچه پاشیده شده، دوستدار محیط‌زیست است و فقط در حد آزمایشگاهی پاشیده شده است؛ بنابراین اصلاحاتی که در قالب مالچ‌پاشی دریاچه ارومیه مطرح می‌شود کذب است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تاکنون با پهنه‌های خشک‌شده‌ای با پوشش خاک مواجه بودیم، اما اکنون در دریاچه ارومیه با مکانی مواجه هستیم که نمک خالص است و اکنون در این قسمت از لحاظ پوشش چیز خاصی جز رطوبت وجود ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید