• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 7 اسفند 1401
کد مطلب : 186574
+
-

ثبت‌نام بدون سقف خودروهای وارداتی آغاز شد

سخنگوی وزارت صنعت: 95هزار دستگاه خودروی خارجی ثبت سفارش شده است

سامانه یکپارچه خرید خودروهای وارداتی روز گذشته بعد از تأخیری چند‌ساعته، آغاز به‌کار کرد و رقابت متقاضیان برای خرید 100هزار دستگاه خودروی خارجی رسما آغاز شد.
 به گزارش همشهری، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به نشانی http://saleauto.ir که قرار بود از ساعت ۱۲‌ظهر دیروز به روی متقاضیان خودروهای وارداتی گشوده شود، با تأخیری یکی دو ساعته باز شد تا طرح عرضه خودروی خارجی یک قدم به اجرا نزدیک شود. 6‌ماه بعد از نهایی‌شدن و ابلاغ آیین‌نامه واردات و 2‌ماه بعد از ورود نخستین محموله خودرو خارجی به گمرک و درحالی‌که بازار ملتهب خودرو تشنه عرضه بیشتر است، شیوه فروش به مهم‌ترین مشکل عرضه خودروهای وارداتی تبدیل شده است. براساس مفاد آیین‌نامه واردات، عرضه در بورس کالا به‌عنوان تنها شیوه عرضه خودروهای خارجی تعیین شده بود و تعدادی از این خودروها نیز در بورس کالا پذیرفته شد اما زمان‌های اعلام شده برای این عرضه‌ها به تأخیر افتاد و سرانجام، بورس کالا این عرضه‌ را به‌دلیل ابهام در تامین کالا لغو کرد. تا این لحظه وزارت صمت ورود دست‌کم 3محموله خودرو را اعلام و تأیید کرده است. به‌دنبال این مشکلات، وزارت صمت با اتخاذ روشی جایگزین برای بورس کالا تلاش کرد توقف ایجاد‌شده در مسیر عرضه را با معرفی سامانه یکپارچه و ثبت‌نام از متقاضیان، برطرف کند و این روند را یک گام به جلو ببرد.
ثبت‌نام در این سامانه براساس اعلام وزارت صمت مطابق ضوابط و شرایط عمومی خرید از خودروسازان داخلی خواهد بود؛ شرایطی از قبیل داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و غیره. همچنین متقاضیان باید ۵۰۰‌میلیون تومان در حساب بانکی خود بلوکه کنند. قرار است 100هزار خودروی وارداتی در این مرحله از طریق قرعه‌کشی به متقاضیان واگذار
شود.

ثبت‌نام بدون سقف است
اختلاف سطح عرضه و تقاضا در بازار خودرو باعث ایجاد تقاضای انباشته برای این کالا شده و این پرسش برای متقاضیان وجود دارد که برای 100هزار خودرویی که قول عرضه آنها داده شده، چه تعداد متقاضی وجود دارد و سقف ثبت‌نام در این سامانه چقدر خواهد بود؟ سخنگوی وزارت صمت روز گذشته در پاسخ به این پرسش همشهری گفت: ثبت‌نام در سامانه سقف ندارد به این معنا که ثبت‌نام در سامانه می‌تواند طی یک هفته از 100هزار نفر بیشتر باشد، اما در هر حالت ممکن است پیش‌ بیاید که تصمیم‌گیری درباره هر کدام از این شرایط در حال انجام است. امید قالیباف در توضیح این شرایط احتمالی گفت: حالت اولی این است که آمار ثبت‌نامی‌ها 100هزار و کمتر باشد که در این صورت مشکلی نیست و قرعه‌کشی‌ و اولویت‌‌ها تعیین می‌شود. اما حالت دوم این است که آمار ثبت‌نام از 100هزار بیشتر باشد که در این صورت قرعه‌کشی انجام و تقدم‌ها مشخص می‌شود اما درباره مابقی افراد غیر از 100هزار نفر باید در این مرحله تصمیم‌گیری شود که آیا بعد از 100هزار نفر اول، دیگر رتبه و اولویت تعیین نشود و مابقی کنار گذاشته شوند، یا اینکه این تعداد هم در قرعه‌کشی بمانند اما تحویل خودرو در زمان‌های طولانی‌تری انجام شود. او تحویل خودروها را به‌صورت تحویل فوری  و بعضا تحویل 6‌ماهه عنوان کرد.

دلیل ابهام‌ در اطلاع‌رسانی
او درباره ابهام و نبود اطلاع‌رسانی درباره نوع خودروهای دریافتی نیز گفت: ما به‌دلیل فضایی که در خارج از ایران هست مثل شرایط تحریم و فشارهایی که به شرکت‌های واردکننده ممکن است وارد شود، ترجیح می‌دهیم که اسم شرکت و برند خودرو را اعلام نکنیم اما این ایراد درست و منطقی است. قالیباف اضافه کرد: زمانی که خودروهای عرضه‌شده در سامانه مشخص شد، متقاضی می‌تواند خودرو را انتخاب کند، اگر خودروهای عرضه‌شده مدنظر متقاضی بود، مراحل دیگر فرایند خرید طی می‌شود اما اگر متقاضی هیچ‌یک از خودروهای عرضه‌شده را انتخاب نکرد، رتبه و اولویت متقاضی حفظ می‌شود و می‌تواند در عرضه‌های بعدی خودروی مورد نظر خود را انتخاب و خرید کند. به‌گفته سخنگوی وزارت صمت، انتخاب‌نکردن خودرو برای متقاضی متضمن جریمه نخواهد بود و جریمه تنها شامل افرادی می‌شود که خودرو را انتخاب و خرید می‌کنند و بعد از تحویل آن منصرف می‌شوند.
به‌گفته سخنگوی وزارت صمت، تاکنون برای واردات 95هزار خودرو ثبت سفارش انجام و تا روز پنجشنبه هفته گذشته 2تا 3هزار خودرو به کشور وارد شده است. قالیباف تعداد دقیق خودروهای وارداتی را به‌طور دائم در حال تغییر عنوان کرد و گفت: خودروهایی که تاکنون به گمرک وارد شده موجودی بازارهای منطقه بوده و عمده خودروهای وارداتی در پارت‌های متعدد روی آب و در حال رسیدن به کشور است، از این‌رو آمار خودروهای وارداتی تا این لحظه قطعا بیش از 2هزار دستگاه برآورد می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید