• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18649
+
-

کوتاه از سیاست

  خاتمی: فقه ما مردانه است

محمدرضا خاتمی، فعال سیاسی اصلاح طلب در مراسم ششمین سالگرد زنده یاد فریده ماشینی «قرآن پژوه و فعال حقوق زنان» با گرامیداشت یاد آن مرحومه و با اشاره به جایگاه زنان گفت: زن بودن در جامعه امروز ما یک چالش است. نه‌تنها در کشور ما بلکه در تمامی جوامع، اخبار و مطالبی که حول محور زنان وجود دارد، کم نیستند و به‌نظر می‌رسد یک جنبش یا حرکت گسترده‌ای در همه جوامع وجود دارد، برای اینکه زن بودن را اثبات کند. در جوامعی که در دنیای امروز به‌شدت مردسالار هستند، این کاری دشوار است. به گزارش جماران، خاتمی با بیان اینکه من نظام جمهوری اسلامی را جمهوری فقه اسلامی می‌دانم گفت: در حقیقت حاکمیت فقه همه روابط ما را، چه روابط بین اشخاص، چه روابط اجتماعی و چه سیاست خارجی و دفاعی تعیین می‌کند. به‌عنوان مثال طبق قانون اساسی، اگر بپذیریم زن تنها نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود، اما آیا می‌گذارند یک زن وزیر شود؟ فقه سنتی ما می‌گوید مومن و کافر، زن و مرد حقوق مساوی ندارند. درحالی‌که اگر ما خوانشی متفاوت داشته باشیم، باید بگوییم که امروزه ما پدیده‌ای تازه به نام شهروندی، ملت و مرز جغرافیایی داریم و محدوده‌ای که افرادی با یک سرنوشت مشترک در آن قرار دارند. آیا آنها هم حقوقی مساوی دارند یا نه؟ فقه ما وارد چنین مسائلی نشده است. درحالی‌که وارد مسائلی نظیر بانک،  پیوند و... شده است.

  هشدار امیرعبداللهیان به قرقاش

حسین امیرعبداللهیان، مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل در توییتی خطاب به انور قرقاش وزیر اماراتی نوشت: تاریخ ثابت می‌کند که اولا یمن جایی برای حضور خارجی‌ها نیست و ثانیا نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد. سعودی گزینه‌ای جز پذیرش اراده ملت یمن ندارد. راه را برای ورود مواد غذایی و دارو به یمن در‌ماه رمضان باز کنید.

  نظر علم‌الهدی درباره اعتصاب کامیونداران

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، خطیب نمازجمعه مشهد درباره اعتصاب کامیونداران گفت: در این مملکت 8سال دفاع‌مقدس داشتیم و تمامی تدارکات به وسیله همین اتحادیه کامیونداران انتقال یافت و حمل‌ونقل 8سال دفاع‌مقدس را اتحادیه کامیونداران آن روز عهده‌دار بود و کامیون‌های اینها زیر بمب بود اما اینها برنگشتند و 8سال دفاع‌مقدس را اینها جلودار بودند. جبهه امروز هم هست؛ چطور شد آنجا ایستادید و زیر بمباران مقاومت خود را ادامه دادید و اکنونی که دشمن اقتصاد ما را هدف قرار داده دست به اعتصاب می‌زنید؟ این معنای اقتصاد مقاومتی است؟ اگر بنا شد ما مشکلات را تحمل کنیم و مسئولان هم جهاد کردند می‌توان همیشه در مقابل آمریکا ایستاد.

  بزرگداشت سردار فیض اردکانی

به مناسبت شهادت سردار جانباز دفاع‌مقدس و فرمانده دلاور کردستان و تیپ پیروز الغدیر شهید حاج سیدحسین فیض اردکانی مراسم بزرگداشتی برگزار می‌شود. این مراسم ۱۲خرداد (امروز) از ساعت ۱۹تا۲۰:۳۰در مسجد نور میدان فاطمی برگزار می‌شود. سردار فیض اردکانی جانباز 70درصد و از یاران شهید بروجردی در کردستان، پس از سال‌ها تحمل درد و رنج ناشی از جراحات و جانبازی، هفتم خرداد به مقام عظمای شهادت نایل شد.

  طرح مجلس برای کاهش 30 هزار نفری جمعیت زندانیان

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از بررسی طرح هایی خبر داد که اگر در صحن مجلس رای آورد، موجب کاهش جمعیت زندانی‌ها حداقل از 130 هزار نفر به100 هزار نفر می‌شود. به گزارش خانه ملت، حسن نوروزی درباره راهکار رفع مشکلات کنونی در روند اداره زندان‌ها افزود: کاهش عناوین مجرمانه از طریق جرم‌ زدایی و ترغیب قضات به استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس که به دنبال صدور بخشنامه‌ای از سوی رئیس قوه قضاییه پیگیری کرده‌ایم از جمله اقداماتی است که در جهت نظارت دقیق بر این بخش صورت گرفته است، کما اینکه در ماده 60 تا 90 قانون مجازات اسلامی نیز بر تحقق این مهم تاکید شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید