• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186352
+
-

اثر سیاست‌های جدید ارزی بر بازار سهام

بازار سهام در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به سیاست‌های جدید ارزی واکنش مثبت نشان داد. تحلیلگران بر این باورند که سیاست‌های جدید ارزی می‌تواند منجر به رشد درآمد شرکت‌های صادرات‌محور شود و علت واکنش مثبت بورس هم همین عامل است.
به گزارش همشهری، از روز سه‌شنبه مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز به‌کار کرد و فعالیت بازار متشکل ارزی برای همیشه متوقف شد. آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده، قرار است در این سامانه ارز خدماتی و کالاهای غیراساسی مورد مبادله قرار گیرد و دیگر قرار نیست واردات همه کالا، با نرخ تثبیتی 28هزار و 500تومان تامین شود. این درحالی است که قبلا رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی تثبیت خواهد شد. سخن او به این معنا بود که همه شرکت‌ها از جمله تولیدکننده‌های محصولات فلزی، پتروشیمی و معدنی موظف بودند ارز خود را به این نرخ تحویل بانک مرکزی دهند.
این تصمیم رئیس‌کل بانک مرکزی در بهمن ‌ماه واکنش منفی بورس را در پی داشت و منجر به افت 700هزار میلیارد تومانی بازار سهام شد، اما حالا در فرایندی جدید قرار است دست شرکت‌های صادرات‌محور باز‌تر شود و دیگر قرار نیست این شرکت‌ها ارز خود را با نرخ‌های تثبیتی 28هزار و 500تومان بفروشند و فروش ارز آنها در بازار مبادله ارز و طلا به ‌صورت رقابتی انجام خواهد شد. طبق آخرین آمارها از روز سه‌شنبه که فعالیت این سامانه بر بستر همان سامانه قبلی بازار متشکل ارز، آغاز شد شرکت‌های صادراتی بورس توانستند ارزهای خود را در قالب حواله به قیمت 36هزار و 130تومان یعنی 26.7درصد بالاتر از نرخ تثبیتی بفروشند. این موضوع به‌معنای آن است که شرکت‌های صادرات‌محور بورس می‌توانند از این پس درآمد بیشتری را از محل تسعیر ارز شناسایی کنند. آنطور که امیر هامونی، مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلا گفته نرخ ارز در این بازار فریز نخواهد شد.
تحلیلگران بر این باورند که سیاست جدید ارزی که دست شرکت‌ها را برای فروش‌شان بازتر از گذشته کرده است منجر به افزایش درآمد شرکت‌های بورس و رشد شاخص بورس خواهد شد.
ولید هلالات، یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره گفت: امسال هزینه شرکت‌ها متناسب با تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی رشد کرده، اما درآمدهای آنها به اندازه دلار نیمایی یعنی ۲۰ درصد، افزایش یافته بود. راه‌اندازی مرکز مبادله‌ ارز و طلا و عرضه ارز در محدوده قیمتی ۳۶ هزار تومان تا حدی موجب پوشش تفاوت‌های مذکور می‌شود. همچنین باید این موضوع را مدنظر داشت که برخی از شرکت‌ها ارز خود را در سامانه سنا با نرخ ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند. تغییر محل فروش ارز از بستر سامانه نیما به مرکز مبادله ارزی، رشد حدود ۳۰ درصدی را برای شرکت‌ها به ارمغان آورده است و طبیعتا تأثیر این موضوع بر درآمد شرکت‌های بورس بروز پیدا خواهد کرد.  او افزود: با توجه به رشد افسار‌گسیخته نرخ ارز، تداوم عرضه دلار به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان امکان‌پذیر نبود و می‌توان گفت تحت‌تأثیر تحولات جدید، بخشی از عقب‌ماندگی بازار سهام جبران خواهد شد.
او در پاسخ به این پرسش که واقعی‌تر شدن نرخ دلار در مرکز مبادله‌ای ارزی تا چه میزانی می‌تواند بر بازار سهام تأثیرگذار باشد؟ پاسخ داد: حدود ۷۰ درصد شاخص کل از صنایع کالاپایه تشکیل شده است؛ بنابراین شاخص کل بورس با تغییرات مثبتی روبه‌رو خواهند شد. همچنین باید توجه داشت که مبنا و قیمت‌ها در بورس کالا به چه شکل تغییر خواهد کرد، اگر که بسیار سریع و فوری قیمت پایه محصولات پتروشیمی و معدنی براساس دلار مبادله‌ای تعیین شود، به‌طور حتم تأثیر مثبت بسیار زیادی بر صنایع بورس ایجاد خواهد کرد.
کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در این بین باید این نکته را مدنظر قرار داد که مبنای نرخ دلار برای صنایع دارویی و غذایی همچنان ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است که این مسئله به‌نوعی می‌تواند هم فرصت و هم تهدید باشد. به‌طور واقع‌گرایانه، پایین نگه‌ داشتن قیمت محصولات دارویی و غذایی و تامین خوراک تولید آنها با ارز دولتی می‌تواند باعث قاچاق معکوس شود.
سلمان نصیر‌زاده، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه در این‌باره گفت: اولویت سهامداران سرمایه‌گذاری در شرکت‌های صادرات‌محور است، اما این شرکت‌ها در ماه‌های گذشته مجبور بودند درآمد‌های ارزی‌شان را با قیمت‌های ارزان‌تر بفروشند، ولی حالا سیاست‌های جدید اتفاق خوبی است و بدون شک بر بازار سهام نیز تأثیر‌گذار خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید