• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186275
+
-

دانش‌افزایی سپاه پاسداران در 4دهه پیشرفتی قابل‌توجه داشته‌ است

گارد آهنین و علمی

گارد آهنین و علمی

روز پاسدار بهانه‌ای است برای مرور عملکرد مهم‌ترین نهاد تاریخ کشور وگرنه عموم مردم با خدمات سپاه در 43سالی که از تاسیس آن گذشته آگاهی کامل دارند و مدام خبرهای مربوط به نقش‌آفرینی سپاه در سازندگی کشور را می‌شنوند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از همان نخستین روزهای حیاتش در سال 1358آرمانش دفاع از مرزها و نقش‌آفرینی در پیشرفت و توسعه کشور بوده است. شاید به همین دلیل باشد که سپاه این روزها مورد‌هجمه رسانه‌های بیگانه قرار می‌گیرد اما همه تبلیغات منفی نیروهای بیگانه در کنار خدمات بی‌منت مهم‌ترین نهاد انقلابی کشور رنگ می‌بازد و نقش‌آفرینی سپاه در قریب به اتفاق پروژه‌های دفاعی و عمرانی برای عموم مردم ملموس است.

پاسدار امنیت
هسته مرکزی سپاه در روزها و ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی که کشور با شرارت‌های گروه‌های ضد‌انقلاب مواجه بود شکل گرفت. این گروهک‌های مسلح عمدتا از جانب ابرقدرت‌های شرق و غرب هدایت می‌شدند و به همین‌خاطر مقابله با آنها بر عهده سپاه که یک نهاد نوپای نظامی و انقلابی بود گذاشته شد. سپاه در حوادث خطرناکی مثل غائله کردستان، ترورهای کور خیابانی منافقین، درگیری ترکمن‌صحرا، کشف کودتای نوژه و... که با تحریک دشمنان داخلی و خارجی و بعد از پیروزی انقلاب ایجاد شده بود مقابله کرد و از همان ابتدا در صف نخست دفاع از انقلاب قرار‌گرفت. سپاه در کشف مخفیگاه‌های منافقین و چریک‌های فدایی خلق و دیگر گروه‌های مخرب هم نقش اصلی را ایفا کرد و با متلاشی کردن آنها و مقابله مؤثر با جریان ترور شخصیت‌های انقلاب و مقامات سیاسی، امنیت را برای مردم به ارمغان آورد. در همان روزها جمله معروف «اگر سپاه نبود کشور هم نبود.» از امام‌(ره) نقل شد و دهان به دهان چرخید.

دفاع در خط مقدم
فعالیت‌های اصلی سپاه در 43سال گذشته آن‌قدر گسترده و متنوع بوده که باید آن را به چند بخش تقسیم کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از انهدام گروهک‌های محارب و تخریب کامل فعالیت‌های مخرب آنها، مشغول دفاع از مرزهای کشور شد و در کنار سایر نیروهای نظامی کشور، رؤیای دشمن بعثی برای عبور از مرزهای ایران را به کابوس تبدیل کرد. سپاه در جریان دفاع‌مقدس حافظ امنیت و اقتدار ایران بود و در 27عملیات مشترک با ارتش حضور داشت و 55عملیات مستقل را تدارک دید و اجرا کرد. در سال‌های دفاع‌مقدس نقش محوری در آزادسازی مناطق اشغال شده داشت و هزاران نفر از نیروهای آن به درجه شهادت و جانبازی نایل شدند. از همان ابتدای دفاع‌مقدس، دشمن ضمن هدف قرار دادن شهر‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی می‌کوشید با حمله به سکوهای نفتی و نفتکش‌‌ها شاهرگ اقتصادی ایران را قطع کند اما سپاه در جنگ نفتکش‌ها دست بالا را داشت و در این عرصه هم درخشید.

ارتقای توان نظامی
در سال1388بود که نیروی هوا فضای سپاه برای ارتقای توان دفاعی کشور در عرصه فضا شکل گرفت. ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره با توجه به نیاز گسترده به بسترهای فضا‌پایه که به یک ضرورت برای قدرتمند‌بودن تبدیل شده ازجمله اهداف نیروی هوافضای سپاه بود. نخستین ماهواره نظامی هم با همین رویکرد در سال1399به فضا پرتاب شد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نخستین ماهواره نظامی به نام «نور1» را به مدار 425کیلومتری زمین فرستاد. نکته مهم این بود که ماهواره نظامی نور توسط ماهواره‌بر«قاصد» که جدیدترین ماهواره‌‌بر ساخت ایران و یک ماهواره‌‌بر 3مرحله‌ای بود به فضا پرتاب شد و خبر آن مورد‌توجه رسانه‌های غربی قرار گرفت. اسفندماه سال قبل هم ماهواره نظامی نور2توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران و به‌طور دقیق به فضا پرتاب شد و هم‌اکنون سپاه 2ماهواره نور1و 2را در مدار دارد که برای نخستین‌بار از زمان ورود کشور به عرصه فضایی رخ داده است. درباره اهمیت پرتاب ماهواره‌های نظامی به فضا همین‌قدر بدانید که دستیابی به بخش قابل‌اعتنایی از پیشرفت‌های نظامی و ارتقای بنیه دفاعی کشور بدون دستیابی به فضا امکان‌پذیر نخواهد بود. نکته دیگر این است که دومین ماهواره نظامی ایران، همزمان با اوج گرفتن گمانه‌‌زنی‌ها درباره سرنوشت و نتیجه مذاکرات احیای برجام در مدار زمین قرار‌گرفت و موجب شد دیپلمات‌های ایرانی در جریان مذاکرات دست بالا را
داشته باشند.

پیشرفت‌های موشکی
حراست از دستاوردهای انقلاب یکی از محورهای اصلی فعالیت سپاه بوده و این نهاد نظامی با همین نیت در خط مقدم ارتقای توان موشکی و پهپادی نیروهای مسلح کشور قرار گرفت. عملکرد سپاه در کنار سایر نیروهای مسلح به‌گونه‌ای بوده که موشک‌های تولید شده در ایران توانایی انهدام اهداف در دورترین نقاط را دارند و رسانه‌ها و کارشناسان غربی در تحلیل‌هایشان به این نکته اعتراف کرده‌اند که برای مقابله با برنامه موشکی پیشرفته ایران باید توان موشکی‌شان را ارتقا بدهند. ارتقای توان موشکی و پهپادی ایران آن‌قدر برای غربی‌ها ترسناک بوده که وزارت دفاع آمریکا برای مقابله با موشک‌های پیشرفته ایران، طرح «بازنگری دفاع موشکی» را در این کشور مطرح کرده است. سپاه در کنار تقویت بنیه دفاعی کشور در برابر تهاجم گروهک‌های تروریستی ایستاد و با تربیت نیروی انسانی زبده در حوزه نظامی، داعش و سایر گروهک‌های تروریستی را هم در خارج از مرزها زمینگیر کرد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید