• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
چهار شنبه 3 اسفند 1401
کد مطلب : 186234
+
-

جنوب شرق پایتخت در انتظار تفرجگاه

رئیس کمیته نظارت حقوقی شورای شهر تهران در بازدید میدانی خود از منطقه15 خواستار بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های تفریحی شد

مدیریت شهر
جنوب شرق پایتخت در انتظار تفرجگاه

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

هشتمین بازدید میدانی رئیس کمیته نظارت حقوقی شورای شهر تهران در منطقه15(باب‌الرضا) پایتخت رقم خورد. مهدی اقراریان در جریان بازدید از پروژه‌های تفریحی، خواستار فعال‌سازی و بهره‌برداری بهینه از آنها شد و گفت: «به‌واسطه بوستان یاس فاطمی، مجموعه‌های جنگلی لویزان، سرخه‌حصار و چیتگر، مناطق شمال، غرب و شمال‌غرب، از ظرفیت خوب تفرجگاهی و گردشگری برخوردارند اما این کمبود در بخش جنوب شرقی پایتخت وجود دارد و بهره‌برداری بهینه از مجموعه پارک آبی آزادگان، دریاچه بوستان آزادگان و بوستان 186هکتاری نرجس خاتون این منطقه می‌تواند علاوه بر رفع کمبود سرانه‌های سبز و تفرجگاهی زمینه رونق و توسعه گردشگری را هم فراهم کند.» براساس گزارش ارائه شده توسط محمد شیری، شهردار منطقه 15، پارک آبی آزادگان و دریاچه بوستان آزادگان برای فعال‌شدن نیاز به اعتبار دارند که با مشارکت بخش خصوصی قرار است فعال‌سازی آنها صورت گیرد. همچنین در بوستان نرجس خاتون جنگل‌کاری انجام شده و تجهیزاتی چون ست‌های ورزشی، آلاچیق، سرویس بهداشتی و... نصب و احداث شده و با رفع برخی از کمبودها، این ظرفیت هم مورد بهره‌برداری کامل قرار می‌گیرد.
به گزارش همشهری، طبق روال هفته‌های پیشین بازدید از منطقه‌15 با دیدار کارکنان شهرداری منطقه شروع شد و پس از آن رئیس کمیته نظارت حقوقی شورای شهر با حضور در جلسه شورای معاونان به شکاف میان محله‌ها اشاره کرد و گفت: «در دوره گذشته مناطق جنوبی مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته‌اند و ازاین‌رو شاهد شکاف میان شمال و جنوب تهران هستیم؛ اما نکته مهم دیگر این است که در مناطق به‌ویژه این منطقه شاهد تفاوت محسوسی در محلات و نواحی هستیم. برخی نواحی و محله‌ها وضعیت مطلوبی دارند و متأسفانه وضعیت تعدادی هم قابل‌قبول نیست؛ بنابراین باید فلش و توجه در بودجه‌ریزی به مناطق جنوبی که دچار عقب‌ماندگی هستند و محلات کم‌برخوردار سوق داده شود.»

حریم منطقه منتظر تعاملات بین بخشی
پایانه خاوران نخستین مقصدی بود که رئیس کمیته نظارت حقوقی شورا، اقدامات انجام‌شده در آن ازجمله کفپوش و مناسب‌سازی توقفگاه اتوبوس‌ها و... را خوب ارزیابی کرد. بزرگراه نجفی رستگار، محور امام رضا(ع)، میدان آقانور و... دیگر پروژه‌هایی بودند که این عضو شورای شهر از آنها بازدید کرد و سپس به همشهری گفت: «حجم عملیات و اقدامات باتوجه‌به بودجه اختصاص‌ داده‌‌شده، خوب است؛ اما براساس وسعت منطقه و مطالبات شهروندان به‌نظر می‌رسد باید تحولی رخ دهد و از مدل‌های جدید مشارکت در منطقه برای اجرای پروژه‌ها و رفع کمبودها و حل برخی از مشکلات استفاده کرد.»
مهدی اقراریان به وضعیت حریم منطقه هم اشاره و عنوان کرد: «شاهد دست‌اندازی به حریم منطقه هستیم که این دست‌اندازی‌ها می‌تواند در بلندمدت چالش و مشکلاتی برای تهران ایجاد کند. به‌هرحال می‌توان حریم را باتوجه‌به ظرفیت‌هایی که دارد، به منبع مولد تبدیل کرد؛ اما به‌دلیل اختلاف دیدگاه بین وزارت کشور و شهرداری این ظرفیت به‌درستی مورد توجه و بهره‌برداری قرار نگرفته و حل ‌و فصل موضوعات حریم نیازمند تعاملات بین‌بخشی است و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند در این مقوله اقدامی انجام دهد.» سیما و منظر محور بزرگراهی امام‌رضا(ع) هم موضوعی بود که مورد توجه رئیس کمیته نظارت حقوقی شورای شهر تهران قرار گرفت و تأکید کرد: «محور امام‌رضا(ع)، دروازه ورودی شرق تهران است و ازاین‌رو سازمان زیباسازی به لحاظ زیبایی سیما و منظر باید توجه و اهتمام ویژه‌ای به آن داشته باشد. همچنین نیاز است سازمان زیباسازی فلش توجه به اتوبان‌های لوکس تهران را به سمت محورهای بزرگراهی جنوب تهران تغییر دهد و تدابیری هم درخصوص تابلوهای معابر و تصاویر شهدا و... بیندیشد.»

خروج از بن‌بست با دسترسی‌های محلی
ایجاد دسترسی‌های محلی از محورهای بزرگراهی هم مقوله دیگری بود که در بازدید اقراریان از منطقه‌15 مطرح شد. او گفت: «ایجاد اتوبان‌های شوشتری و نجفی رستگار برخی از محلات شرقی - غربی یا شمالی - جنوبی را از هم جدا کرده است. برای اینکه محورهای بزرگراهی مشکلی در تردد شهروندان ایجاد نکنند، نیاز به ایجاد دسترسی‌های محلی از طریق احداث زیرگذر و نصب پل‌های مناسب است. این تدابیر در منطقه15 پیش‌بینی‌شده و برخی از تملک‌ها برای ایجاد دسترسی از اتوبان امام علی به نجفی رستگار انجام شده که این اقدام از یک‌سو سبب تکمیل نقشه ترافیکی منطقه می‌شود و از سوی دیگر سبب خروج از بن‌بست خواهد شد.»

مکث
مذاکره برای تغییر کاربری اوراقچی‌ها
مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت حقوقی شورای شهر تهران:
انتقال اوراقچی‌ها و سنگ‌بری‌ها خواسته اهالی محله شوش (محدوده منطقه‌15) است و این آمادگی وجود دارد تا این محدوده‌ها اگر از نظر کاربری نیاز به تغییر کاربری در پهنه دارند، از طریق کمیسیون ماده5 اصلاحات انجام شود. به‌هرحال، معتقد هستیم در گام اول باید از طریق گفت‌وگو با مالکان موضوع پیگیری شود و در گام بعدی می‌توان از ظرفیت‌های حقوقی استفاده کرد. آنطور که شهردار منطقه عنوان کرده گویا مذاکرات با مالکان و ذی‌نفعان در حال انجام است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید