• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 3 اسفند 1401
کد مطلب : 186226
+
-

ورود نخبگان به مبحث نمای ساختمانی

سالن ایران خیابان بهشت دیروز میزبان تعدادی از مدیران شهری و صاحب‌نظران و استادان عرصه معماری بود تا همایش تخصصی نما با حضور اعضای کمیته‌های نمای شهر تهران برگزار شود. به گزارش همشهری، در این همایش حاضران موضوعاتی پیرامون مصالح استانداردی که در نمای ساختمان‌ها باید استفاده شود و رعایت اصول معماری ایرانی - اسلامی مطرح کردند؛ در ادامه خلاصه‌ای از آنچه مهدی چمران، مهدی عباسی و حمیدرضا صارمی بیان کردند را می‌خوانید. در این همایش، حامد سلیمی، سرپرست اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران، علیرضا عینی‌فر، آرش بغدادی و علی صفوی از استادان دانشگاه معماری و شهرسازی نیز نکاتی را ارائه دادند.


مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران: در ابتدای شورای دوم به‌دنبال این مسئله بودیم که ناهنجاری شهر تهران را به‌گونه‌ای سامان‌بخشی کنیم تا به سیما و منظر مطلوب برسیم. مردم هر شهری حق دارند به زیبایی بنگرند نه زشتی‌ها یا مناظری که هیچ پیوندی با هویت و تاریخ ندارند. در برخی جاها از سنگ به‌عنوان نما استفاده می‌کنند و در جای دیگر طراحی و متریال دیگری به‌کار گرفته می‌شود. ما هم‌ چشم به آن سوی آب‌ها داشتیم و به‌گونه‌ای معماری پست‌مدرن باب شد و مانند مد لباس این روزها از بناها تقلید می‌کنیم؛ مثل نماهایی که به رومی معروف شده‌اند و مدام تبلیغ می‌شوند. پیروی از چنین طراحی‌هایی قطعا مانند پشت پا زدن به سنت و هویت و تاریخ خودمان است.
به همین دلیل کمیته‌های نما شکل گرفت تا کارهای منطقی و اصولی با استفاده از تجربه دانش‌آموخته‌های این حوزه انجام شود. اگرچه می‌پذیریم نباید نما مستقل و جدا از طراحی مورد توجه قرار گیرد اما برای جلوگیری از نابسامانی در حوزه نما این کار صورت گرفته و مجبور هستیم با توجه به شرایط خاص روی نما به‌صورت مجزا تأکید کنیم. به‌هر حال اقدام در ساماندهی نماها شروع شده و امیدواریم این موضوع به‌تدریج تبدیل به فرهنگ شود و هویت معماری خود را احیا و از نابسامانی دوری کنیم. در گام بعدی هم به‌دنبال آن هستیم تا طراحی داخلی و نما به‌طور همزمان انجام و پس از تأیید اجرایی شود.


حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران: هویت هر شهر اغلب در سیما و منظر نمایان می‌شود و ما عصر مدرن را پذیرفتیم و متأسفانه خیلی زود درگیر نماهای تجملاتی شده‌ایم. براساس سند علمی و گام دوم و برنامه توسعه شهر باید پرونده نمای سنگ بسته شود چراکه در زمان زلزله - همانطور که زلزله ترکیه هم نشان داد- سنگ پرتاب می‌شود و خطرناک است. امروز در بحث نما با بلوغ معماری فاصله داریم و باید در دانشگاه تدریس شود. در مقوله ساماندهی نما چند نکته ازجمله هویت محله‌ها و متریال مناسب و مقرون به صرفه و.... باید مورد توجه قرار گیرد. در هر حال شهرداری از اجرای نماهای ایرانی- اسلامی استقبال می‌کند و در پی ترویج این شیوه معماری هستیم.


مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران:
امروز در مسیر معماری ایرانی- اسلامی و استفاده از چنین نماهایی قدم گذاشته‌ایم و نخبگان در عرصه تولید و طراحی نماهای ایرانی با استفاده از تجهیزات جدید فعال هستند و می‌توانند با ایده و نوآوری و خلاقیت سبک و راهکاری برای نظم‌بخشی به نماهای شهر تهران ارائه دهند. کما اینکه معماران توانمند هم به‌صورت موردی در این مقوله ورود کرده‌اند. در حوزه نما ضوابطی وجود دارد و نبایدهایی در استفاده از المان و ابزار مشخص شده است و همین امر و سختگیری در کمیته نما تا حدودی ساماندهی نماها را رقم خواهد زد. به‌طور کلی معتقدم اگر بتوان تنوع و سلیقه شکل گرفته در نما را درست با هم هماهنگ کنیم، هارمونی خاصی در نما و منظر شهری ایجاد می‌شود و می‌تواند یک فرصت باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید