• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 2 اسفند 1401
کد مطلب : 186142
+
-

سازها خاموش نمی‌شوند

نگاهی به 3 روز پایانی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر

گزارش
سازها خاموش نمی‌شوند

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

فردا (چهارشنبه سوم اسفندماه) سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری بهزاد عبدی به پایان می‌رسد؛ جشنواره‌ای که بعد از چندین‌ماه تعطیلی کنسرت‌ها در بخش‌های مختلف برگزار شد. در روزهای پایانی این جشنواره علاوه بر اجراهای گروه‌های پاپ دیگر گروه‌ها در بخش‌های موسیقی اقوام، نواحی و ملل روی صحنه رفتند.

   تجلیل از خالق سرود خمینی ای‌امام
به‌نظر می‌رسد این دوره از جشنواره وزیر ارشاد بیشتر از دوره‌های قبل در اجراها حضور داشت. او علاوه بر حضور در تالار وحدت که به تماشای اجرای ارکستر ملی نشست، به فرهنگسرای ارسباران هم رفت تا از بخش اجراهای گروه سرود هم دیدن کند. اما اتفاقی که در شب حضور وزیر صورت گرفت تجلیل وزیر از خالق سرود «خمینی ‌ای امام» بود. ‌
وزیر از حمید شاهنگیان تجلیل کرد. در بخش سرود، گروه‌های سرود «ندای ثامن» و «رایه الزهرا» در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و معاون امور هنری و مدیرکل دفتر موسیقی‌ در فرهنگسرای ارسباران، قطعات انقلابی مذهبی را اجرا کردند. بخش سرود جشنواره موسیقی فجر ۱۴۰۱ با اجرای ۱۰ گروه همراه است.
ضمن اینکه در پایان این رویداد فرهنگی- هنری به انتخاب مرد‌م سرود برتر معرفی خواهد شد. در هر شب از این جشنواره از یک فعال حوزه سرود کشور تقدیر خواهد شد.

   ارکستر نظامی و تشویق حاضران
در سومین شب جشنواره فجر هم تالار وحدت در تک‌ برنامه این سالن، اجرایی کم‌سابقه از ارکستری نظامی را میزبانی کرد. ارکستر رزم‌نوازان دفاع‌مقدس با رهبری سرهنگ فاضل عالیشان به روی صحنه رفت. این کنسرت به‌عنوان تنها اجرای تالار وحدت، متشکل از گروه کر و با سازبندی، سازهای بادی، سنج و تیمپانی به رهبری ارکستر «فاضل عالیشان» و نوازندگانی از یگان موزیک دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن‌مجتبی(ع) به اجرا درآمد؛ هنرمندانی که صدای‌ساز و موسیقی‌هایشان کمتر به گوش مردم و مخاطبان موسیقی رسیده است؛ این در حالی است که موسیقی نظامی در ایران سابقه‌ای کهن دارد.

   میزبانی از هنرمندان خراسان، کردستان و آذربایجان
در این روزهای پایانی جشنواره اجراهای موسیقی نواحی، میزبان هنرمندانی از خراسان، کردستان، آذربایجان و لرستان بود که تصانیف قدیمی را هم برای حاضران اجرا کرد. بخش پاپ با حضور ناصر زینلی و میثم ابراهیمی، بهنام بانی و گرشا رضایی و علی یاسمینی روی صحنه رفت و شب موسیقی ایرانی با بازخوانی تصانیف قدیمی همراه شد.

   موسیقی مقامی خراسان در ارسباران
چهارمین قطعه یعنی قطعه «بابا گل‌افروز» از موسیقی مقامی خراسانی روی صحنه رفت. فرهنگسرای ارسباران در سانس دوم سومین روز برگزاری نیز میزبان گروه موسیقی گهر از استان لرستان بود .تالار رودکی میزبان شب ‌ساز ایرانی بود که اجراکنندگان این شب یعنی تکنوازان سنتور و تار در سال‌های گذشته آثارشان نامزد جایزه باربد بود.
سومین شب از سی‌و‌هشتمین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی همچنین میزبان گروه «نغمه سپهر» بود. چهار مضراب، تصنیف موسم گل،‌ساز و آواز (کمانچه و آواز)، تصنیف «آتشی در سینه دارم»، تصنیف «با من صنما» و تصنیف «وطنی» ازجمله قطعاتی بود که این گروه اجرا کردند. نوازندگان این گروه که اغلب آنها اجرای صحنه‌ای در تالار وحدت را در کارنامه خود دارند برای نخستین‌بار تحت‌عنوان گروه «نغمه سپهر» در جشنواره موسیقی فجر
به صحنه رفتند.

مکث
اجرای قطعه معروف «نوایی‌»

اولین کنسرت موسیقی اقوام جشنواره موسیقی فجر توسط گروه خراسانی در کوشک باغ هنر اجرا شد. این گروه در دو سبک، آثاری از خراسان‌قدیم و خراسان امروز یعنی تربت‌جام را اجرا کرد.اولین اجرای گروه نوای خراسان «لاله آزاد» یکی از آثار محبوب هراتی بود. دومین قطعه، قطعه «یوسف» و سومین قطعه نیز قطعه معروف «نوایی ‌» اثری ماندگار از خراسان‌قدیم و تربت‌جام بود.‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید