• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 اسفند 1401
کد مطلب : 186097
+
-

خط‌ونشان موشکی پیونگ‌یانگ

کره‌شمالی در آستانه مانور بزرگ آمریکا و کره‌جنوبی، طی 48ساعت 2آزمایش موشکی قدرتمند انجام داد

گزارش
خط‌ونشان موشکی پیونگ‌یانگ

فرزاد کازرونی- روزنامه‌نگار

کره‌شمالی صبح دیروز برای دومین‌بار طی هفته جاری، 2 موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرد؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسد در واکنش به مانور روز یکشنبه جنگنده‌های آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن در منطقه انجام شده باشد.
پیونگ‌یانگ نوع موشک‌های آزمایش شده دیروز را به‌طور دقیق اعلام نکرده اما گفته که موشک‌ها از نوع بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای بوده‌اند. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در بیانیه‌ای ضمن اعلام شلیک این موشک‌ها تأکید کرد که آمریکا و کره‌جنوبی مسئول «وضعیت وخیم امنیتی» در شبه‌جزیره کره هستند. در این بیانیه همچنین طبق معمول، مقام‌های کره‌شمالی، خطاب به مقام‌های سیاسی در سئول و واشنگتن گفته‌اند که درصورت لزوم از این موشک‌ها برای نابودی دشمنان خود استفاده خواهند کرد.
ارتش کره‌جنوبی نیز پرتاب این موشک‌ها را تأیید و اعلام کرد که 2 موشک بالستیک کوتاه برد، در نخستین ساعات صبح دوشنبه با طول برد ۳۹۰ و ۳۴۰ کیلومتر از سوی همسایه شمالی شلیک شده است. ارتش کره‌جنوبی اقدام پیونگ‌یانگ را تهدید صلح و ثبات در شبه جزیره کره خوانده و خواستار پایان دادن به این روند شده است.
روندی که جنوبی‌ها در مورد آن صحبت می‌کنند، از سال گذشته آغاز شده است. طبق گزارش رویترز، از مجموع 270 آزمایش موشکی که کره‌شمالی طی 4دهه اخیر انجام داده، تعداد 70مورد آن در سال گذشته میلادی بوده است. به‌عبارت دیگر، یک چهارم آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی طی یک سال گذشته انجام شده است. دلیل این وضعیت، افزایش بی‌سابقه تنش میان این کشور از یک سو و آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن از سوی دیگر است. تنش‌هایی که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به سمت مذاکرات رو در روی رهبران و ملاقات‌های تاریخی آنها رفته بود، بار دیگر در دولت جو بایدن به یک بحران تمام عیار تبدیل شد.
دیروز کیم یو جونگ، خواهر قدرتمند رهبر کره‌شمالی، هشدار داد که پیونگ یانگ، از نزدیک اقدامات واشنگتن و سئول و همکاری‌های این دوکشور علیه کره‌شمالی را مدنظر دارد و اگر این اقدامات را به‌عنوان تهدید قلمداد کند، دست به اقدام متقابل خواهد زد. اشاره کیم یو جونگ به مانور هوایی جداگانه آمریکا با کره‌جنوبی و ژاپن در روز یکشنبه بود. این مانور یک روز پس از شلیک موشک بالستیک قاره‌پیمای «هواسونگ-۱۵» از سوی کره‌شمالی، انجام شد. این موشک، یکی از قدرتمندترین موشک‌های قاره‌پیمای کره‌شمالی است که با برد 13هزار کیلومتر، قابلیت هدف قرار دادن خاک آمریکا را دارد.
طبق اعلام ارتش کره‌جنوبی، در جریان این رزمایش، جنگنده‌های کره‌ای اف-۳۵‌ای (F-35A) و اف-۱۵کی (F-15K) و جنگنده‌های اف-۱۶ (F-16) آمریکا، بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۱ بی ‌(B-1B) آمریکایی را اسکورت کردند. این اقدام، هشداری جدی از سوی آمریکا و متحدانش در منطقه علیه کره‌شمالی به شمار می‌رود. مانور مشابهی نیز با جنگنده‌های متعلق به نیروی هوایی ژاپن انجام شد.

آزمایش موشک مهم کره‌شمالی
کارشناسان نظامی می‌گویند استفاده از موشک‌های کوتاه‌برد در آزمایش موشکی دیروز کره‌شمالی نشان می‌دهد که این کشور قصد دارد به دشمنان خود یادآوری کند که عملا می‌تواند پایگاه‌های آمریکا و مرکز فرماندهی کره‌جنوبی را در اقیانوس آرام هدف قرار دهد. به‌خصوص تأکید کره‌شمالی بر قابلیت هسته‌ای بودن این موشک‌ها، تهدیدی جدی از سوی این کشور است. اما تهدید بزرگ‌تر را شمالی‌ها  روز شنبه به نمایش گذاشتند. موشک بالستیک قاره‌پیما هواسونگ-۱۵ کره‌شمالی از خاک این کشور به سمت شرق شلیک شد و 900کیلومتر دورتر در آب‌های منطقه انحصاری-اقتصادی ژاپن فرود آمد.
خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد که شلیک موشک هواسونگ-۱۵ به‌طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی به دستور مستقیم کیم سازماندهی شده بود. این رسانه اعلام کرد که موشک هواسونگ-۱۵ به‌مدت یک‌ساعت‌و6دقیقه و ۵۵ ثانیه به ارتفاع ۵هزارو۷۶۸ کیلومتر پرواز و سپس به منطقه از پیش تعیین شده در آب‌های آزاد سقوط کرد. کره‌شمالی نخستین بار در سال۲۰۱۷ موشک هواسونگ-۱۵ را آزمایش کرد.
برخی کارشناسان نظامی ویژگی‌های این موشک را شبیه موشک هواسونگ-۱7 می‌دانند که نخستین‌بار در ‌ماه نوامبر سال گذشته یعنی حدود 3‌ماه پیش رونمایی شد. جوزف دمپسی، کارشناس مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک به خبرگزاری فرانسه گفت: «این پرتاب موشک می‌تواند دومین آزمایش هوسانگ-17 باشد.»
در این میان ژاپنی‌ها بیش از دیگران روی برد این موشک مانور دادند. یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن گفت که به‌نظر می‌رسد این موشک قابلیت پرواز14هزار کیلومتری را دارد که به آن اجازه می‌دهد تا به سرزمین اصلی آمریکا برسد. آمریکا و دیگر کشورهای عضو گروه 7 (آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، انگلیس و کانادا) این شلیک را «نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت» توصیف کردند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌هم پرتاب یک موشک بالستیک قاره پیما را محکوم کرد و از پیونگ یانگ خواست تا از چنین «اقدامات تحریک آمیز» دست بردارد.
پرتاب تسلیحات کره‌شمالی در آستانه مانور مشترک آمریکا و کره‌جنوبی صورت می‌گیرد؛ رزمایشی که هدف آن بهبود واکنش در مقابل حمله احتمالی هسته‌ای پیونگ یانگ اعلام شده است. کره‌شمالی هفته گذشته به‌شدت برگزاری این رزمایش را محکوم کرده و آن‌را اقدام مشترک سئول و واشنگتن برای آماده‌سازی جنگ خوانده بود. گفته می‌شود این مانور که قرار است‌ماه آینده برگزار شود، گسترده‌تر از مانورهای بزرگی است که 2کشور در سال گذشته میلادی برگزار کردند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید