• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 2 اسفند 1401
کد مطلب : 186084
+
-

حمل‌ونقل عمومی، آماده نبرد با ترافیک

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری به جزئیات اختصاص بودجه حمل‌ونقل برای سال 1402اشاره کرد

گزارش
حمل‌ونقل عمومی، آماده نبرد با ترافیک

سیمین برادران-روزنامه‌نگار

کاهش ترافیک و توسعه حمل‌ونقل عمومی، مطالبه اصلی پایتخت‌نشینان طی دهه اخیر بوده چرا که طبق برآوردهای اعلام شده تهرانی‌ها به‌طور میانگین روزانه ۳۱ دقیقه از وقتشان در ترافیک تلف می‌شود، اما قضیه آنجا بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم طبق آمار مشترک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و پلیس راهور، جمعیت 9میلیون نفری پایتخت روزانه حدود ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار ساعت و سالانه بیش‌ از یک‌ونیم میلیارد ساعت را در ترافیک سپری می‌کند.
اکنون به‌صورت میانگین هر پایتخت‌نشین در مجموع سالانه ۱۸۸ ساعت از عمرش در ترافیک هدر می‌رود، با وجود این، هزینه صرفه‌جویی اتلاف وقت مسافرین در متروی شهر تهران برای سال 1400طبق آمارهای منتشر شده چیزی حدود 12میلیارد و 975هزار ریال بوده و می‌توان امیدوار بود با توسعه حمل‌ونقل عمومی وقت کمتری هدر برود و صرفه‌جویی بیشتری صورت بگیرد.  بر همین اساس مدیریت شهری، سال آینده را سال جهش برای توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌داند و برای تغییر وضعیت، رقمی چند هزار میلیاردی را برای توسعه آن درنظر گرفته‌اند، اما بناست چهره اتوبوس و متروی تهران در سال 1402چگونه باشد؟ در این بین، صحبت از شکستن کمر ترافیک تهران طی سال آینده به میان آمده؛ از قرار معلوم بخشی از این اتفاق با توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی رخ می‌دهد.

از اختصاص بودجه برای اورهال تا خرید اتوبوس جدید
سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات بودجه 1402شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل به خبرنگار همشهری گفت: بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای حوزه عمران و حمل‌ونقل شهرداری اعم از ردیف‌های تملک دارایی، سرمایه‌ای و ردیف‌های جاری چه مستمر و چه غیرمستمر 25هزار و 500میلیارد تومان بود.
او افزود: طی جلسات کمیسیون عمران، کمیسیون تلفیق و صحن علنی، عنوان شد شهرداری باید برای سال 1402در بحث حمل‌ونقل عمومی جهش داشته باشد و عقب‌ماندگی‌ای را که طی سال‌های اخیر ایجاد شده جبران کند تا مردم از نعمت حمل‌ونقل عمومی بهره‌مند شوند. بر این اساس قرار شد 10هزار میلیارد تومان به رقم پیشنهادی شهرداری تهران اضافه شود و مجموعا بودجه حوزه حمل‌ونقل برای سال 1402به 34هزار میلیارد تومان رسید. تشکری هاشمی با اشاره به اینکه تأکید مدیریت شهری بر حمل‌ونقل عمومی است، گفت: آنچه در برآورد اولیه پیش‌بینی کردیم این است که بتوانیم علاوه بر بازسازی و اورهال واگن‌ها و اتوبوس‌هایی که نیاز به تعمیرات دارند، خرید اتوبوس‌های جدید را هم در دستور کار قرار دهیم. عضو شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات این بودجه که باید به تصویب شورای شهر تهران برسد، افزود: قرار بر این است که حدود هزار و 650میلیارد تومان برای اورهال واگن‌های مترو اختصاص دهیم. نزدیک به 300واگن که حداکثر ظرفیت کارخانه واگن‌سازی‌ است از محل این بودجه اورهال می‌شوند تا استفاده بهتری از واگن‌ها ببریم و ایمنی مسافرها هم افزایش پیدا کند. در عین حال بخشی از آنهایی که غیرفعال هستند به چرخه خدمت بازگردند.
معاون شهردار اسبق تهران (در زمان شهرداری محمدباقر قالیباف) افزود: همینطور برای اورهال اتوبوس‌های شرکت واحد هزار و 325میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم که حدود 1100اتوبوس دوکابین و تعدادی تک‌کابین از این محل بودجه اورهال می‌شوند. تشکری هاشمی با بیان اینکه در بحث خرید اتوبوس تک‌کابین 5هزار و 200میلیارد تومان پیش‌بینی شده، اضافه کرد: هزار میلیارد تومان هم برای اتوبوس‌های سه‌کابین پیش‌بینی شده است. مجموعا 6هزار و 200میلیارد تومان برای خرید اتوبوس جدید پیش‌بینی شده که سال آینده به ناوگان تهران اضافه خواهد شد.

توجه به موتوربرقی و اسکوتر
تشکری هاشمی با بیان اینکه حمل‌ونقل پاک در چارچوب حمل‌ونقل عمومی یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی چه در بحث موتورسیکلت برقی و چه اسکوتر است، عنوان کرد: به‌طور کلی برای هر حمل‌ونقل پاکی که منجر به افزایش کیفیت سفر‌های شهری مردم شود هزار و 700میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که در چارچوب خدمات حمایتی است. او ادامه داد: هزار و 500میلیارد تومان برای کمک به جایگزینی ون در شهر تهران دیده شده است. عضو شورای شهر تهران افزود: با توجه به اینکه تاکسی‌ها ظرفیت 3‌مسافر را دارند می‌توانیم این پیش‌بینی را داشته باشیم تا خودروهای ون که ظرفیت بالاتری دارند، توسعه داشته باشند.

تأمین 630واگن مترو از محل تهاتر نفت دولت
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه سال 1402سال جهش بزرگ در حمل‌ونقل خواهد بود، عنوان کرد: به موازات این موضوعات بحث خرید 630واگن مترو را دنبال کردیم که خوشبختانه به ما اعلام کردند دولت یعنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موافقت خود را برای تامین اعتبارات 15درصد پیش‌پرداخت واگن‌های مترو اعلام کرده که این عدد از طریق دولت و از محل تهاتر نفت در اختیار شهرداری تهران قرار می‌گیرد تا بتوانیم 630واگن را تامین کنیم. او اظهار کرد:‌ به تازگی قرارداد، نوشته شده و به همین دلیل این واگن‌ها زودتر از 2 سال آینده وارد خطوط نمی‌شوند و از 2 سال آینده به‌تدریج تزریق خواهد شد که شاید به این دوره نرسد، ولی آغاز فرایند اهمیت دارد.
نماینده مردم در شورای شهر تهران گفت: شاید اگر 6سال گذشته که این امر مصوب شده بود پیش‌پرداخت داده بودند الان با این مشکل مواجه نبودیم. ما به‌دنبال این نیستیم که الزاما همه اقدامات در دوره خودمان به ثمر برسد. همین که پیش‌پرداخت داده شود و کارخانه سازنده، تولید این واگن‌ها را آغاز کند می‌تواند اقدام مؤثری برای توسعه حمل‌ونقل عمومی باشد. به‌گفته تشکری هاشمی نزدیک به 300واگن از این محل تا پایان مدیریت شهری وارد چرخه خدمت می‌شود. او با بیان این نکته گفت: بنابراین می‌توانیم بگوییم ان‌شاءالله سال 1402سالی برای خیز بلند به ‌سوی حمل‌ونقل عمومی باشد.

حضور بخش خصوصی در حمل‌ونقل عمومی
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در رابطه با سهم بخش خصوصی از توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزود: ما در تمام بخش‌های حمل‌ونقل عمومی سهمی برای بخش خصوصی جهت مشارکت پیش‌بینی کردیم. او ادامه داد: بخش خصوصی در تمام موضوع‌های حمل‌ونقل می‌تواند مشارکت داشته باشد. مدل‌هایی که تا الان طراحی شده این است که در کنار سرمایه شهرداری از ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت کنیم.
تشکری هاشمی در پایان گفت: به جای اینکه این منابع تبدیل به بورس بازی شود و یا به خارج کشور برود باید از این ظرفیت‌ها در داخل استفاده کنیم تا سرمایه‌گذار به عایدی دست پیدا کند و در کنار آن بخش حمل‌ونقل عمومی رشد داشته باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید