• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 1 اسفند 1401
کد مطلب : 186012
+
-

سن سوادآموزی ۶۵ سال می‌شود

سن امید به زندگی در کشور به 75 سال رسیده و بر این اساس، سن سوادآموزی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی 15سال افزایش پیدا خواهد کرد

سن سوادآموزی در کشور 10تا 49سال است، اما به گفته علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی قرار است این عدد به 65 سال افزایش پیدا کند و در انتظار مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. او البته معتقد است که آموزش‌های سوادآموزی دیگر نباید به خواندن و نوشتن کفایت کند و انواع دیگر چون سواد رسانه‌ای، سواد مالی و... هم باید وارد این حوزه شوند.

یک‌میلیون و ۷۰۷ هزار نفر بی‌سواد مطلق
سن امید به زندگی در کشور افزایش یافته و به 75سال رسیده؛ بنابراین مصوبه قبلی مربوط به سن سوادآموزی نیازمند تغییراتی است که به تاکید رئیس سازمان نهضت‌سوادآموزی اقدامات لازم در این باره انجام شده است. او در حاشیه رونمایی از فراخوان رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست‌بوم جدید در این باره توضیحات بیشتری داده و گفته: «محدوده سنی درنظر گرفته شده برای سازمان نهضت سوادآموزی باید بالاتر برود. در حال رایزنی با شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی هستیم که این محدوده سنی را که به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش هم رسیده، تا ۶۵ سال بالاتر ببریم.» عبدی با بیان اینکه به منظور تعمیق یادگیری، کلاس‌هایی را با عنوان کلاس‌های تلفیقی برگزار کرده‌اند، می‌گوید: «امیدواریم با طرح‌هایی که در پیش‌رو داریم در مسیر تعمیق سوادآموزی موفق باشیم و در عین حال مسیر را به‌گونه‌ای پیش ببریم که تعداد بیشتری از بازماندگان از تحصیل، سواد را فرابگیرند.» او با بیان اینکه امسال ۱۵۰هزار نفر در بازه ۱۰تا ۴۹ سال به میزان افراد باسواد اضافه شده‌اند، عنوان می‌کند: «البته آزمون‌ها به‌ تدریج در حال برگزاری است و این رقم افزایش پیدا می‌کند. برخی از این افراد تا سوم ابتدایی و برخی دیگر تا پایه ششم تحصیل کرده‌اند.» عبدی همچنین از یک‌میلیون و ۷۰۷ هزار نفر بی‌سواد مطلق و 2میلیون و ۵۰هزار نفر نوسواد خبر می‌دهد و می‌گوید: «فکر می‌کنم اگر جریان سوادآموزی را با سرعت و شتاب بهتری ادامه دهیم و در کنار آن تعمیق سواد را هم پیش ببریم، با رصد و پایش دقیق به عدد واقعی بی‌سوادی نزدیک‌تر خواهیم شد. عددهای قبلی بر مبنای خوداظهاری بوده و با طرح‌های جدید رقم بی‌سوادی مطلق کیفی‌تر خواهد شد.»

باسوادی به سرانجام می‌رسد
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین از صدور مدرک برای کسانی که سواد قرآنی دارند هم خبر می‌دهد و می‌گوید: «در کشور افرادی را داریم که در مسیر آموزش قرآن سواد یاد گرفته‌اند. این افراد بسیار راحت می‌توانند بنویسند و بخوانند، اما از طریق سیستم رسمی نظام آموزشی کشور باسواد نشده‌اند. تلاش می‌کنیم برای این افراد هم آزمون‌هایی برگزار کنیم تا مدرک پایان دوره ابتدایی برای آنها نیز صادر شده و در جمع باسوادان کشور ثبت شوند.» عبدی با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم تعداد باسوادان ۱۰ تا ۴۹سال به عدد قابل دفاعی خواهد رسید، تأکید می‌کند: «فکر می‌کنم در 2سال آینده اگر همکاری‌های خوبی صورت بگیرد ما عدد ۹۷ را تا ۹۸.۵ درصد برسانیم که عدد خوبی در دنیا به شمار می‌رود. باسواد کردن 3 درصد باقیمانده بی‌سوادان در این گروه سنی کار بسیار سخت و مشکلی است؛ چراکه پیدا کردن بی‌سواد یک موضوع و قانع کردن او برای باسواد‌شدن موضوعی دیگر است. اما باید به نرخ تثبیت که ۹۹درصد است، برسیم. از سوی دیگر ۱۵درصد از ظرفیت‌های خود را به آموزش افراد بی‌سواد ۴۹ سال به بالا اختصاص داده‌ایم تا کسانی که خودشان مایل هستند، مراجعه کنند و از اقدامات آموزشی بهره‌مند شوند.»
این مسئول ادامه می‌دهد: «شاید نتوان گفت پایان‌بخشی بی‌سوادی را خواهیم داشت؛ چون برخی به دلایل جسمی، ذهنی یا فرهنگی امکان باسوادی را ندارند یا سواد ناپذیرند، اما آنچه برای ما تکلیف شده این است که بتوانیم جریان سوادآموزی را تا پایان دولت به سرانجام خوبی برسانیم و در پایان دولت بگوییم در حوزه سوادآموزی پایه، به سرانجام‌بخشی رسیده‌ایم. اگر بخواهیم ایران، کشور پیشرفته‌ای باشد نمی‌توانیم بزرگسالان و جریان سوادآموزی بزرگسالان را متوقف کنیم، اما باید نگاه جدیدی داشته باشیم. دیگر سواد خواندن و نوشتن به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و باید انواع دیگری از سواد چون سواد رسانه‌ای، سواد مالی و... نیز تعریف شود. بعد از سوادآموزی پایه هم باید وارد گام دوم سوادآموزی شویم.»  به گزارش ایسنا، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه مسائلی همچون کرونا عدد بی‌سوادان را افزایش داده است، عنوان می‌کند: «حدود ۲۰۰هزار نفر در 2 سال کرونا از مسیر تحصیل جا ماندند؛ این افراد به دلایلی ازجمله اینکه نتوانستند یا نخواستند در این مدت به مدارس بروند یا از ابتلا به کرونا ترسیدند یا به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا قادر به ادامه تحصیل نشدند. بخشی از این افراد که زیر ۱۰ سال دارند با اقدام معاونت ابتدایی آموزش و پرورش و اجرای طرح شهید محمودوند رصد شده و به تحصیل بازگشتند.» به گفته عبدی، کسانی که به آموزش افراد بی‌سواد کمک کنند مبالغی را تحت عنوان حقوق، مزایا و پاداش از سازمان نهضت سوادآموزی دریافت می‌کنند، اما هرکس که بی‌سواد باشد و خودخوانده مدرک بگیرد، یک‌میلیون پاداش می‌گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید