• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 1 اسفند 1401
کد مطلب : 185968
+
-

رسانه‌های دنیا از سفر رئیسی به چین چه نوشتند؟

جبران چین خط اصلی تحلیل‌های رسانه‌ای در ارتباط با سفر اخیر رئیسی و اصلاح برخی مواضع پیشین رئیس‌جمهور این کشور بود

برنامه رو به گسترش روابط خارجی دولت سیزدهم با شرق و افزایش همکاری‌ها با چین و روسیه ازجمله سفر اخیر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به چین مورد توجه تحلیلگران و رسانه‌های خارجی بوده است. گزارش زیر به نکات محل توجه این سفر از زاویه دید رسانه‌های غربی می‌پردازد.نگرانی توسعه روابط ایران با چین و روسیه محل نگرانی بوده است و اخیرا آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه  آمریکا روابط ایران و روسیه را نگرانی بزرگ و فزاینده خود توصیف کرد. این نگرانی‌ها به‌طور مشابه در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های غربی نیز قابل رصد است.خبرگزاری رویترز برخلاف نظر برخی تحلیلگران داخلی مبنی بر عقب‌نشینی چین از تأکیدات سابق بر ضرورت لغو تحریم‌های ایران در چارچوب برجام با تیتر «چین و ایران خواستار لغو تحریم‌های ایران شدند» گزارش سفر را پوشش داده بود. این خبرگزاری بین‌المللی انگلیسی با اشاره به طرح‌های مشترک ایران و چین شامل گسترش تجارت الکترونیک و کشاورزی نوشته بود: این نمایش همکاری یک تقابل‌جویی به‌علت خشم ایران در دسامبر سال گذشته میلادی (آذرماه1401) بر سر بیانیه بود که چین و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در جریان سفر شی جین پینگ به عربستان سعودی صادر کردند.

تعهد روابط عمیق‌تر با تهران
وال استریت ژورنال: واردات نفت چین از ایران  130درصد افزایش یافته است

خبرگزاری الجزیره قطر با اشاره به عکس قبل از سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پای نقشه ایران با محوریت نام خلیج‌فارس روی نقشه، این تصویر را پیامی به شی‌جین‌پینگ دانست که بیانیه مشترک با رهبران 6کشور شورای همکاری خلیج (فارس) امضا کرده بود.
این خبرگزاری با تیتر «سفر رئیسی به پکن چه تأثیری بر روابط ایران و چین خواهد داشت؟» به امضای 20توافقنامه براساس سند همکاری جامع 25ساله ایران و چین در سال2021 اشاره کرده و نوشته بود: علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران که در تلاش‌های ایران برای تقویت روابط اقتصادی با روسیه نیز فعال بوده است، گفت که ارزش این قراردادها (با چین) حداقل 3.5میلیارد دلار است. اندیشکده انستیتو واشنگتن نیز در گزارشی تحلیلی به این مسئله اشاره داشت که «به‌نظر می‌رسد رئیسی و رئیس‌جمهور شی جین پینگ در دیدارها و بیانیه‌ها مایل بودند تنش‌هایی را که 2ماه پیش و پس از سفر شی جین پینگ به عربستان سعودی به‌وجود آمد را حل کنند.» روزنامه وال‌استریت‌ژورنال آمریکا هم با اشاره به ارتباط سفر رئیسی به چین، مسائل عربستان و همکاری‌های مشترک با روسیه نوشت: «یکی از اهداف سفر کاهش فشارهای ناشی از سفر شی جین‌پینگ به عربستان‌سعودی در‌ ماه دسامبر بود که واکنش‌های شدیدی را در ایران به‌دنبال داشت.» همچنین در تحلیل این روزنامه آمده بود: «براساس گزارش ‌ماه گذشته شرکت داده‌های انرژی و کشتیرانی ورتکسا (Vortexa) مستقر در لندن، واردات نفت چین از ایران در دسامبر به‌طور متوسط به رکورد 1.2میلیون بشکه در روز افزایش یافت که بیش از 130درصد نسبت به سال قبل بالا رفت.» فایننشنال‌تایمز هم نوشته بود: «به‌گفته تحلیلگران تنش‌های فزاینده بین واشنگتن و پکن به چین انگیزه داد تا روابط با تهران را بیشتر تقویت کند.»

خبرگزاری بلومبرگ نیز در تحلیل سفر اخیر رئیسی به چین این عنوان را برای مطلب خود انتخاب کرده بود: «شی‌جین پینگ در مقابل فشار آمریکا برای محدود کردن تجارت نفت، روابط عمیق‌تر با ایران را متعهد شد.» این خبرگزاری به این نکته اشاره داشت که این سفر پس از هشدار آمریکا به چین در مورد واردات نفت خام ایران انجام شد.
خبرگزاری سی‌ان‌ان آمریکا در بخشی از تحلیل خود از این سفر نوشته بود: «درحالی‌که تحریم‌های غرب، اقتصاد ایران را فلج می‌کند، پکن به حفظ اقتصاد تهران کمک کرده است. چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است که بشکه‌های تحریم شده، اما ارزانی را خریداری می‌کند که دیگر کشورها به آن دست نمی‌زنند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید