• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185897
+
-

بازگشت حملات مرگبار داعش به سوریه

گروه تروریستی داعش پس از زلزله اخیر، حملات خود را در سوریه از سر گرفته‌ است

گزارش 2
بازگشت حملات مرگبار داعش به سوریه

در خونبارترین حمله گروه تروریستی داعش طی یک سال گذشته در سوریه، این گروه دستکم جان 53 نفر را گرفتند که اغلب آنان غیرنظامی بوده‌اند؛ حمله‌ای که نشان می‌دهد هسته‌هایی از این گروه همچنان در بخش‌هایی از سوریه فعال هستند. حملات این گروه تروریستی در 2هفته اخیر و پس از زلزله مرگباری که شمال غرب سوریه و بخش‌های گسترده‌ای از ترکیه را به لرزه در آورد، تشدید شده است.
به‌ گزارش الجزیره، در حمله اخیر داعش در روز جمعه در جنوب غرب سوریه ۴۶ نفر از مردم عادی و 7‌سرباز سوری کشته شدند. قربانیان به جمع‌آوری قارچ خوراکی در مناطق بیابانی حمص مشغول بودند که هدف حمله گروه تروریستی داعش قرار گرفتند. مسئولان بیمارستانی گفته‌اند که پس از بررسی جنازه این افراد متوجه شده‌اند که همگی بر اثر شلیک گلوله از فاصله نزدیک به سر جان خود را از دست دادند. به عبارت دیگر، همه این افراد ابتدا اسیر شده و سپس با شلیک به سر جان خود را از دست دادند.  شنبه هفته گذشته نیز ۱۶‌نفر در حمله‌ای مشابه در همان منطقه کشته شدند. قربانیان آن حمله هم مشغول جمع‌آوری علوفه بودند. اعضای داعش همچنین در روزهای گذشته شماری از غیرنظامیان را در این مناطق ربوده بودند که حدود 25 نفر از آنان آزاد شده اما از سرنوشت باقی افراد اطلاعی در دست نیست.
ناظر حقوق بشر سوریه با اشاره به تشدید حملات داعش از زمان وقوع زلزله مرگبار 2 هفته پیش اعلام کرده که این گروه تروریستی از تمرکز نیروهای بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان در سوریه و ترکیه برای تداوم حملات خود بهره می‌برد. تاکنون بیش از 5هزار نفر در سوریه، بر اثر زلزله اخیر جان خود را از دست داده‌اند.
خبرگزاری فرانسه نیز پیش‌تر به نقل از یک منبع در زندان «راجو» سوریه گزارش داده بود که زندانیان این مرکز واقع در شمال غرب سوریه پس از زلزله ویرانگر اخیر دست به شورش زده و حداقل 20 نفر از آنها که مظنون به عضویت در گروه داعش بودند موفق به فرار شدند. زندان نظامی شهر راجو در نزدیکی مرز ترکیه، دست کم 2هزار زندانی دارد که حدود 1300 نفر از آنها مظنون به عضویت در گروه داعش هستند.
مقام مسئول زندان راجو که تحت کنترل گروه‌های مسلح طرفدار ترکیه است، به خبرگزاری فرانسه گفته: «در جریان زلزله، بخشی از دیوارهای زندان فرو ریخت و چند ساعت پس از آن شورش توسط زندانیان آغاز شد که توانستند کنترل بخش‌هایی از زندان را به دست بگیرند.» بر اساس برآوردهای اولیه، حدود 20 نفر که گمان می‌رود از زندانیان داعش باشند، از زندان فرار کرده‌اند. نیروهای داعش 2ماه پیش هم تلاش کرده بودند با حمله به یک مرکز امنیتی در شهر رقه، عوامل خود را از این زندان فراری دهند که آن عملیات در یک درگیری متقابل و به جا گذاشتن تعدادی کشته ناکام ماند.
در مناطق مرزی سوریه با ترکیه در شمال غربی این کشور، بیش از 4میلیون نفر از آوارگان جنگ داخلی زندگی می‌کنند. محل زندگی این افراد ساختمان‌های نیمه‌ویران و آسیب‌دیده از جنگ است و به ‌دلیل انسدادهای ارتباطی اطلاعات دقیقی از وضعیت زلزله‌زدگان وجود ندارد.
در همین حال، یک روز پیش از حمله اخیر داعش، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا از کشته شدن یک رهبر ارشد داعش در سوریه خبر داده بود. به‌گفته مقام‌های آمریکایی، در این عملیات تعدادی از نیروهای آمریکایی نیز مجروح شده‌اند.
بنا بر اعلام ارتش آمریکا، «حمزه الحمصی» از رهبران داعش، در این عملیات کشته شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید