• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185893
+
-

اردوغان، قربانی زلزله سیاسی در آنکارا می‌شود؟

جهان‌نما
اردوغان، قربانی زلزله سیاسی در آنکارا می‌شود؟

شمار قربانیان زلزله 2هفته پیش سوریه و ترکیه از مرز 46هزار نفر گذشته است. بیش از 40هزار نفر از این قربانیان، مربوط به ترکیه است. هنوز بسیاری از حادثه دیدگان زیر تلی از آوارها هستند و امید چندانی به زنده‌ماندنشان نیست.
در همین حال، برخی ناظران با اشاره به تبعات زلزله سهمگین اخیر برای دولت رجب طیب اردوغان از وقوع زلزله سیاسی، این بار در آنکارا خبر می‌دهند. طاها اودا، تحلیلگر سیاسی به وب‌سایت فرانس24 می‌گوید: «حزب حاکم عدالت و توسعه درست پس از زلزله 1999 که 17هزار کشته برجای گذاشت، روی کار آمد. این حزب آن زمان وعده تغییر داد و تأکید کرد که ترکیه برای زلزله‌های بعدی آماده خواهد بود؛ اما این اتفاق نیفتاد.»
با وجود وعده‌های سیاسی اردوغان، آمار قربانیان زلزله اخیر که هر روز نیز بر تعدادشان افزوده می‌شود، به‌طور چشمگیری بیش از زلزله قبلی است؛ این بدان معناست که وعده‌های رئیس‌جمهور فعلی مبنی بر مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله، عملی نشده است. با توجه به ده‌ها‌ هزار کشته و میلیون‌ها مجروح و بی‌خانمان، می‌توان تأیید کرد که زلزله دوشنبه 2هفته پیش، بدترین فاجعه برای ترکیه در دوران مدرن است. در این میان با وجود انتخاباتی که قرار است در ‌ماه می‌(اردیبهشت) برگزار شود، آینده سیاسی اردوغان با شک و تردید جدی روبه‌رو شده است.
طاها اودا به فرانس24می‌گوید: «اردوغان و دولت او تا پیش از وقوع زلزله فاجعه‌بار اخیر با وجود تمام انتقادها از سوی اپوزیسیون، از محبوبیت نسبی در میان افکار عمومی برخوردار بودند؛ چرا که عملکرد اقتصادی‌شان باعث بهبود سطح رفاه مردم شده بود. حزب حاکم عدالت و توسعه امیدوار بود که با استناد به همین پیشرفت اقتصادی بتواند در انتخابات پیش‌رو نیز پیروز شود اما تمام پیش‌بینی‌ها و ارزیابی‌هایش پس از این زلزله به هم ریخته است.»
زلزله حداقل زندگی 13میلیون ترکیه‌ای را به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر قرار داده و زلزله‌زدگان در حداقل10استان این کشور، به‌شدت خشمگین هستند. اغلب بازماندگان احساس می‌کنند که بخش زیادی از بودجه دولت برای بازسازی زیرساخت‌ها و مقاوم‌سازی در شهر استانبول هزینه شده است اما دولت به مناطق زلزله زده توجهی نداشته است. دولت تاکنون تعدادی از سازندگان ساختمان‌های ویران شده را دستگیر کرده است اما مردم این اقدامات را کافی نمی‌دانند؛ امری که می‌تواند رؤیای پیروزی اردوغان در انتخابات اردیبهشت را نابود کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید