• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 27 بهمن 1401
کد مطلب : 185797
+
-

خطوط سبز در بزرگراه‌های برفی

معابر شهر تهران با برف‌روبی و شن‌پاشی به‌موقع نیروهای شهرداری، ترافیک معمول را دارند

سیمین برادران-روزنامه‌نگار

خط و خطوط سبز، نقشه تهران و بزرگراه‌هایش را در روزهای برفی در برگرفته و خودروها با سرعت مطمئنه در حال تردد هستند. برف از نخستین ساعات بامدادی چهارشنبه 26بهمن‌ماه شهروندان مناطق شمالی تهران را شگفت‌زده کرد و همانند برف روز یکشنبه 23بهمن‌ماه خط تردد بزرگراهی تهران در نقشه سبز است. شهردار تهران از ساعات اولیه در «ستاد هماهنگی عملیات اجرایی مدیریت برف تهران» حاضر شد و در جریان آخرین وضعیت تردد اتومبیل‌ها در معابر پایتخت قرار گرفت. علیرضا زاکانی هم‌افزایی و همکاری بین دستگاه‌های مختلف را دلیل عملکرد موفق شهرداری در زمینه برف‌روبی و فراهم شدن رضایت مردم دانست.
 با وجود این یکی از مدیران اسبق مدیریت شهری شرایط را به‌گونه‌ای دیگر تعبیر می‌کند و نبود تخصص را عامل اصلی عدم‌توفیق کنترل ترافیک و معابر شهری در روزهای برفی با وجود نبود ترافیک در خیابان‌های تهران می‌داند. این گفته‌ها در حالی مطرح شده که هیچ شهردار کم‌تجربه‌ای در سطح مناطق حضور ندارد و تقریبا همگی سابقه‌ای بلند و بالا در حوزه شهری دارند و حتی برخی از آنان در ادوار مختلف شهرداری حضور داشته‌اند، اما انتقاد یکی از مدیران پیشین شهرداری به اینجا ختم نشد و از وجود ستادهای برف‌روبی نیز انتقاد کرد و آن را نمایشی و هزینه‌زا دانست. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، نماینده ادوار مجلس و رئیس شورای‌عالی استان‌ها نظر دیگری در رابطه با ستادهای ایجادشده برای مواجهه با برف پایتخت دارد: «عملکرد چندروزه در برف سنگینی که بعد از سال‌ها تهران با آن مواجه شد، نشان داد اگر ستادها در برنامه تعیین‌شده حرکت کنند، نقش‌آفرین هستند. اگر شهر بزرگ تهران براساس هم‌افزایی ملی مدیریت نشود و شکل نگیرد، آثار مخربی دارد؛ چراکه شهر مجموعه‌ای به هم پیوسته است و اگر در یک نقطه اشکال ایجاد شود به سایر نقاط منتقل خواهد شد.»  سروری که نماینده مردم در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران هم  بوده، معتقد است: «مجموعه‌های ناظر باید دائما شرایط را رصد کنند. در برف اخیر مجموعه کنترل مدیریت بحران امور را در دست داشت که همه حوزه‌ها در این مجموعه حضور دارند. معابر شهری به‌صورت تصویری کنترل و در همان لحظه دستورات صادر شد تا شدیدترین دوران نزولات جوی و مشکلات متاثر از آن کنترل شود.»
او درخصوص تشکیل ستاد برای مواجهه با برف می‌گوید: «اگر این ستاد تشکیل نشده بود و هم‌افزایی نداشتیم و پلیس راهور، شهرداری و سایر مراکز تأثیرگذار در کنار هم نمی‌نشستند و هماهنگی‌ها آنلاین و به‌روز انجام نمی‌شد، ممکن بود تمام شهر با مشکل مواجه شود.»

هماهنگی بین‌دستگاهی از راه ستاد برف‌روبی
سروری به عملکرد شهرداری تهران در روزهای برفی اشاره می‌کند: «عملکرد 2روز برفی نشان داد ستادهای هم‌افزا می‌توانند در کنترل مشکل مؤثر باشند و نقاط قوت را تسهیل کنند؛ درصورتی که اگر ستادها نمایشی بودند و نظارت‌های ستادی و عملیات میدانی وجود نداشتند، امکان نداشت به این صورت مشکل پایتخت در روز برفی رفع شود.» سروری با بیان این نکته اضافه می‌کند: «این تجربه نشان داد ستادهای تشریفاتی ایجاد نشده، بلکه حوزه ستاد و عمل هماهنگ بودند و نواحی می‌توانستند کوچک‌ترین نقطه ضعف را شناسایی کنند.» نایب‌رئیس شورای شهر تهران هماهنگی موجود میان ستاد و نیروهای میدانی در روزهای برفی را مؤثر دانسته و ادعای نمایشی بودن ستادهای برف‌روبی را که در دوران محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق پایتخت شکل گرفته رد می‌کند.» اگر زمانی ستادها نمایشی باشند و جای ستاد و میدان عوض شود، نظم کار به هم می‌ریزد و برف اخیر نشان داد این ستادها می‌توانند مؤثر باشند و باید فعالیتشان ادامه پیدا کند.»
پایتخت طی 15سال اخیر توسعه بسیاری پیدا کرده و طبق آمار سال1399 تهران بیش از هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه، هزار و 205کیلومتر خیابان اصلی و بیش از 2هزار کیلومتر خیابان فرعی دارد و از آنجایی که نسبت به سال‌های دهه 70تغییرات بسیاری داشته و نمی‌توان داشتن و نداشتن ستاد برف‌روبی را با دوران مدیریتی آن سال‌ها قضاوت کرد، وجود ستادهای هماهنگی و هزینه برای این ستادها می‌تواند به کمک روزهای برفی تهران بیاید.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید