• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
چهار شنبه 26 بهمن 1401
کد مطلب : 185710
+
-

جایگاه چین روی نقشه تجارت خارجی ایران

مواد معدنی، مشتقات پترو پالایشگاهی، مصالح ساختمانی، قیر، محصولات فولادی و سایر فلزات نیمه ساخته ازجمله کالاهای پرطرفدار ایرانی در چین هستند

آمار‌ها نشان می‌دهد چین مهم‌ترین شریک تجاری ایران است. در 10‌ماه امسال 25.3میلیارد دلار کالا بین 2کشور مبادله شده و این مبادلات رو به گسترش است. انتظار می‌رود با انعقاد قرارداد‌های جدید این میزان افزایش‌یابد.
به گزارش همشهری، درحال حاضر اقتصاد آمریکا با ارزش 23هزارو 315میلیارد دلار بزرگ‌ترین و بعد از آن چین با 17هزارو 734میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ دنیا است. پس از آن اروپا باتولید 14هزارو 563میلیارددلارکالاو خدمات در رده سوم جهان است. این رتبه‌ها نشان می‌دهدکه اقتصاد چین 20درصد بزرگ تراز اقتصاد اروپا است.
در چنین شرایطی آمار‌ها نشان می‌دهد حجم تجارت چین با کشور‌های دنیا رقمی در حدود 5260میلیارد دلار است که از این میزان 25.3میلیارد دلار، یعنی رقمی معادل نیم درصد از این میزان، حجم تجارت انجام شده با ایران است. در واقع چین با مجموع تجارت ۲۹.۲ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۳ میلیارد دلار بیشترین میزان تبادل تجاری با ایران را در ۱۰‌ماه امسال داشته و جلوتر از امارات متحده عربی با ۱۹.۸ میلیارد دلار، ترکیه با ۱۱.۷ میلیارد دلار و عراق با ۹ میلیارد دلار قرار دارد.
 در بین مقاصد صادراتی ایران، چین با خرید ۱۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون دلار، بیشترین خرید کالا از ایران را در این مدت داشته که با رشد ۱۰ درصدی نسبت به‌مدت مشابه همراه بوده است. همچنین واردات ایران از چین در 10ماهه سال‌جاری هم به ۱۲ میلیارد و ۶۹۸ میلیون دلار رسید که با رشد ۳۳ درصدی همراه بوده است.
سید روح الله لطیفی، عضو کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت ایران درباره این حجم از تجارت ایران و چین می‌گوید: سیاست چند جانبه گرایی ایران، توجه به بازارهای بکر، سیاست توجه به شرق با وجود خود تحریمی غرب، عضویت ایران در شانگهای، همکاری‌های بین‌المللی ایران با کشورهای آسیایی، ارتباط تاریخی ایران با چین در تجارت و همکاری برای فعال‌سازی‌ جاده ابریشم جدید در طرح یک کمربند یک راه و منافع تجاری ایران و نزدیک شدن به کشورهای بریکس، باعث افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی ایران با کشور چین شده است.

مکث
پر طرفدار‌ترین کالاهای ایرانی در چین

آمار‌ها نشان می‌دهد بخشی از کالاهای ایرانی در چین پر طرفدارند و بخش عمده صادرات ایران به چین را تشکیل می‌دهند. این کالاها محصولاتی از قبیل مواد معدنی، مشتقات پترو پالایشگاهی، مصالح ساختمانی، قیر، محصولات فولادی، و سایر فلزات نیمه ساخته را شامل می‌شود. این محصولات بیش از 65درصد از صادرات ایران به چین را تشکیل می‌دهد که در طول 10‌ماه گذشته 8.5میلیارد دلار برای ایران ارزآوری داشته است.همچنین لوازم الکترونیک، روغن‌های صنعتی، کود، دارو، ماشین، محصولات فولادی، پارچه، لاستیک، لوازم و قطعات خودرو، کاغذ، مقوا، محصولات غذایی و نهاده‌ها از مهم‌ترین کالاهای وارد شده از چین به ایران هستند.

مکث
روابط تجاری چین در منطقه

گمرک چین به تازگی اعلام کرده حجم مبادلات تجارت خارجی این کشور در ۱۰‌ماه سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۷.۷ درصد رشد کرده و به ۵.۲۶ تریلیون دلار رسیده است. در این بین چین، ۲.۹۹ تریلیون دلار صادرات داشته که نسبت به سال ۲۰۲۱ معادل ۱۱ درصد رشدکرده و واردات چین هم معادل ۲.۲۷ تریلیون دلار بوده که ۳.۵ درصد بالا رفته است. گمرک چین اعلام کرده: کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا، آ. ث.‌آن، اتحادیه اروپا، آمریکا و کره‌جنوبی بزرگ‌ترین شرکای تجاری چین در سال ۲۰۲۲ بوده‌اند. آمارهای رسمی چین نشان می‌دهد که مجموع تجارت پکن با کشورهای عربی در یک سال گذشته به حدود 332.2میلیارد دلار رسیده است و در این میان عربستان سعودی بیش از یک چهارم تجارت کشورهای عربی با چین را به‌خود اختصاص داده و بزرگ‌ترین شریک تجاری چین در خاورمیانه و شمال آفریقاست و با انجام تفاهمنامه‌های جدید قرار است این ارقام افزایش یابد. شرکت‌های سعودی و چینی طی سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی در پاییز ۳۴ قرارداد سرمایه‌گذاری و اقتصادی در بخش‌های مختلف را امضا کردند. چین، ۲۷‌درصداز کل صادرات ‎نفت خام و حدود یک‌چهارم صادرات صنایع شیمیایی عربستان در سال ۲۰۲۱ را به‌خود اختصاص داده است.حجم مبادلات تجاری چین با عربستان در سال 2021حدود 87.3میلیارد دلار بوده و امارات با حجم مبادلات تجاری 72.4میلیارد دلار در رتبه دوم و عراق با 37.3میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفته است. در میان کشورهای خاورمیانه، ترکیه با 34.2میلیارد دلار در جایگاه چهارم و سلطان‌نشین عمان با حجم مبادلات تجاری با چین 32.1میلیارد دلار در رتبه پنجم قرار گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید