• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 25 بهمن 1401
کد مطلب : 185522
+
-

چینی‌ها به ایران می‌آیند

پیش‌بینی می‌شود رئیس جمهوری‌ ‌ایران در پکن، شی جین پینگ را به صدور مجوز اعزام گردشگران انبوه به ایران مجاب کند

گزارش
چینی‌ها به ایران می‌آیند

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

رئیس‌جمهوری ایران عصر دیروز در راس یک هیأت بلندپایه برای یک سفر 3روزه به چین رفته است تا پس از استقبال رسمی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، اسناد همکاری 2 کشور امضا شود. جالب آنکه سیدابراهیم رئیسی، نخستین مهمان ارشد رئیس‌جمهوری چین در سال نوی چینی است و حالا فعالان گردشگری کشور امید دارند تا رئیس‌جمهوری در این سفر موفق به باز کردن کریدور گردشگری چین به ایران شود.
سازمان حمل‌ونقل چین پیش از آغاز تعطیلات سال نوی چینی پیش‌بینی کرد سفر گردشگران خروجی از این کشور به 2میلیارد سفر در سراسر جهان برسد. چین پیش از کرونا، هر ‌ماه حدود ۱۲میلیون مسافر خروجی تنها از مسیر هوایی داشت و حالا پیش‌بینی می‌شود که با پایان یافتن قرنطینه طولانی‌مدت ۶میلیون مسافر خروجی از چین تنها مسیر هوایی را برای سفر به کشورهای مختلف انتخاب کنند. سازمان جهانی گردشگری نیز اعلام کردکه همزمان با آغاز سفرهای خارجی چینی‌ها، گردشگری آسیا به عنوان مقصد نخست چینی‌ها بهبود یابد.
پیش‌بینی می‌شود اگر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری موفق به گرفتن مجوز اعزام گردشگران انبوه چین به ایران از شی جین پینگ  رئیس جمهور آن کشور شود، در کمترین میزان سالانه یک میلیون چینی از ایران بازدید می‌کنند.
مهدی قاسمیان، رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی به همشهری خبر داد که تعداد زیادی از دفاتر گردشگری چین در تماس با دفاتر همکار ایرانی خود نرخ بسته‌های سفر به ایران را گرفته‌اند اما اعلام کرده‌اند که به‌رغم درخواست بالای سفر به ایران در چین، دولت آن کشور هنوز مجوز باز شدن کریدور سرازیر شدن چینی‌ها به ایران را صادر نکرده است.
به‌گفته این فعال گردشگری، سال98 حدود 7میلیون‌و800هزار گردشگر به ایران سفر کردند که بیش از 60درصد آنها از چین بودند. آنطور که قاسمیان گفته است. تنها گردشگران روس به ایران می‌آیند و اکنون تمرکز جدی بر جذب گردشگران چینی به ایران است.
رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی به همشهری می‌گوید: سال98 وقتی جشن سال نوی چینی در اصفهان برگزار شد تمام هتل‌های این شهر پر شدند. گردشگران ورودی از چین، اصفهان را جزو برنامه اصلی سفر به ایران انتخاب می‌کنند. ضمن آنکه آنها تنها علاقه‌مند به اقامت در هتل‌های 4 و 5ستاره هستند و اگر چنین فرصتی برایشان در سفرها فراهم نباشد حتی تورهای خود را کنسل می‌کنند.
به‌گفته این فعال گردشگری، اگر دولت چین مجوز سفر چینی‌ها به ایران را صادر کند، بیش از 90درصد گردشگران ورودی به ایران از چین خواهند بود و جایگاه نخست آمار گردشگری ورودی به ایران را برای سال‌های متمادی اشغال خواهند کرد.
فعالان گردشگری تخمین می‌زنند اگر زیرساخت‌های مختص به گردشگران چینی در ایران مهیا شود، آمار سالانه گردشگران ورودی از چین به ایران از یک میلیون گردشگر فراتر می‌رود.
بررسی رفتار چینی‌ها در ایران نشان داده است که آن‌ها عمدتا مسیر کلاسیک گردشگری ایران را ازجمله بازدید از اصفهان و شهرهای تاریخی همچون شیراز و یزد را انتخاب می‌کنند و در این مسیر نیز تنها هتل‌های 4 و 5 ستاره تاپ را انتخاب می‌کنند.
مهدی قاسمیان، رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی می‌گوید: آژانس‌های چینی اطلاع داده‌اند که درخواست سفر به ایران در چین زیاد است ولی دولت آن کشور هنوز مجوز اعزام گردشگر به ایران را صادر نکرده است. فعالان گردشگری امید دارند که سفر رئیس‌جمهوری به چین منجر به صدور فرمان اعزام گردشگران چینی به ایران از سوی دولت آن کشور شود.
نرخ فعلی تورهای ایران از مقصد چین به کشورمان بدون بلیت پرواز و اقامت در هتل 4ستاره برای هر گردشگر چینی 1000دلار است و اگر کریدور گردشگری ایران و چین گشوده شود، با درنظر گرفتن سفر یک‌میلیون چینی در سال به ایران، سالانه یک‌میلیارد دلار گردش مالی تورهای ایران خواهد بود.
برآورد رفتار گردشگران چینی نیز نشان می‌دهد که آنها در سفر به ایران 500 تا 1000 دلار نیز هزینه می‌کنند که زعفران ایران نخستین انتخاب آنها در خریدها و پس از آن صنایع‌دستی ایرانی است. مصرف غذایی چینی‌ها نیز متفاوت از گردشگران اروپایی است. آنها حتما باید در سفر یک هفته‌ای خود به ایران یا هر نقطه دیگر از جهان در 2رستوران‌ چینی غذای چینی بخورند. وجود راهنمای گردشگری چینی‌زبان نیز در همراهی با آنها سفر آسان و بهتری را برایشان فراهم می‌کند.

مکث
گردشگران ولخرج

سال‌ها از زمانی که گردشگران چینی جزو ضعیف‌ترین گردشگران جهان در هزینه‌کرد در کشورهای گردشگرپذیر بودند گذشته است و حالا نه‌تنها ایران که جهان منتظر گردشگران چینی هستند. گردشگران چینی که زمانی به خساست در جهان شناخته می‌شدند حالا تبدیل به گردشگرانی شده‌اند که می‌توانند اقتصاد گردشگری کشورها را شکوفا کنند. بر همین اساس توسعه تعاملات گردشگری ایران و چین که همکاری 25ساله در مسیر جاده ابریشم را آغاز کرده‌اند می‌تواند تنها از محل گردشگری، ارزآوری زیادی نصیب ایران کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید