• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185401
+
-

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید تشریح کرد:

خبرهای خوب برای ایثارگران

سپیده پورعباسی- روزنامه‌نگار

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران در شورای هم‌اندیشی و اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور جمعی از خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت در مشهد مقدس جزئیات بودجه خدمات‌رسانی به ایثارگران در سال۱۴۰۲ را تشریح کرد.
طاهر موهبتی با بیان اینکه موافق افزایش حقوق و کمک‌معیشت ایثارگران هستیم، گفت: «این افزایش به شرطی رخ می‌دهد که منابع لازم درنظر گرفته شود. گاهی احکامی به دولت ارائه می‌شود که برای اجرا با کسری بودجه مواجه‌می‌شود.» وی با اشاره به عمده دلایل اجرایی نشدن قوانین مربوط به حوزه ایثارگران، اظهار داشت: «یکی از این دلایل این است که برخی لوایح دولت استحاله می‌شود؛ یعنی آنچه دولت به مجلس ارسال می‌کند و آنچه از مجلس برمی‌گردد متفاوت است که البته نشان‌دهنده نگاه حمایتی مجلس به ایثارگران است.»
موهبتی یکی دیگر از دلایل عدم‌اجرای قوانین را نبود شاخص عنوان کرد و افزود: «شاخص‌ها به‌صورت دقیق باید در قوانین مشخص شود ضمن اینکه بیش از ۷۰درصد احکام برای اجرا نیازمند ارتباط بین‌بخشی با سایر دستگاه‌هاست که موضوع تهیه دارو از این موارد است که برای این موضوع به بنیاد مراجعه می‌شود درحالی‌که تولید و واردات دارو باید توسط دستگاه دیگری انجام شود.»
وی افزود: «بیش از ۶۰درصد احکام به‌صورت غیرواقع‌بینانه برای اجرا تدوین شده‌اند. ۳۵درصد از احکام فاقد‌شفافیت لازم بوده‌اند، حدود ۴۰درصد از احکام فاقد شاخص‌های کمی است و بیش از ۸۰درصد احکام زیرساخت لازم را برای اجرا نداشته‌اند. اینکه چرا قوانین عملیاتی نشده است دلایل متعددی دارد و نمونه آن موضوع خودروی ایثارگران است.»

مستمری والدین شهدا معادل حکم حقوقی بازنشستگان می‌شود
معاون توسعه مدیریت و منابع برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: «با تصویب مجلس حقوق این افراد به میزان ۲۰درصد افزایش می‌یابد، به‌نحوی که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل‌قبول، از ۶‌میلیون‌و۳۰۰هزار تومان کمتر نباشد. مستمری والدین شهدا معادل حکم حقوقی بازنشستگان خواهد بود.»

واگذاری خودرو به ایثارگران
موهبتی درباره واگذاری خودرو به ایثارگران گفت: براساس لایحه بودجه سال آینده، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان ۷۰درصد که در سنوات گذشته از تسهیلات ماده۴۵ قانون جامع ایثارگران استفاده کرده‌اند، مجوز واردات یک‌دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر با رعایت قوانین و مقررات ارائه کند. درخصوص سایر مشمولان ماده۴۵ قانون مذکور از محل تسهیلات قرض‌الحسنه تبصره۱۶ این قانون برای خرید خودروی داخلی اقدام می‌شود.
وی افزود: «میزان افزایش در سقف اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون بودجه سنواتی، متناسب با دهک‌های درآمدی گروه‌های مشمول این حکم اعمال خواهد شد، به‌نحوی که دهک‌های درآمدی پایین‌تر در چارچوب آیین‌نامه اجرایی این بند از کمک‌معیشت بیشتری تا سقف تعیین شده برخوردار شوند. جانبازان، آزادگان و رزمندگان موضوع این تبصره که توانایی انجام کار داشته و با وجود فراهم شدن شرایط اشتغال به تشخیص بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح مشغول به‌کار نشده باشند، مشمول این حکم نیستند.»

۶۷هزار جانباز حق‌پرستاری می‌گیرند
موهبتی درباره حق‌پرستاری جامعه ایثارگری و خانواده معظم شهدا گفت: « ۶۷هزار جانباز حق‌پرستاری می‌گیرند و ۱۵هزار‌نفر در نوبت قرار دارند. ۱۰۵هزار‌نفر نیز کمک‌معیشت دریافت می‌کنند و ۲۵هزار‌نفر در صف کمک‌معیشت قرار دارند که البته میزان حق‌پرستاری و کمک‌معیشت بسیار اندک است. همچنین ۹‌هزار‌میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگی جانبازان در سال آینده درنظر گرفته شده است.»

افزایش ۵۰درصدی بودجه بنیاد شهید
موهبتی با اشاره به پیشنهاد بودجه ۷۱هزار‌میلیاردی بنیاد شهید و امور ایثارگران برای سال۱۴۰۲ گفت: «بودجه برای سال آینده حدود ۵۰درصد افزایش یافته ولی هنوز درباره مسئله درمان ایثارگران نگرانی داریم و 1800میلیارد تومان دیگر برای رفع نیازهای درمانی نیاز داریم ولی به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد در بنیاد برای سال آینده مشکل کمتری خواهیم داشت.»
معاون توسعه مدیریت و منابع برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چرا قانون خودروی مربوط به ایثارگران اجرا نمی‌شود، گفت: «۲۵۰‌هزار نفر مشمول این قانون هستند درحالی‌که ۱۰هزار خودرو درنظر گرفته شده است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید