• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 بهمن 1401
کد مطلب : 185363
+
-

یک پرواز جنجالی دیگر در آسمان آمریکا

دریچه
یک پرواز جنجالی دیگر در آسمان آمریکا

کمتر از 10روز پس از ساقط‌کردن یک بالن متعلق به چین در آسمان آمریکا که مقامات واشنگتن آن را بالن جاسوسی عنوان کردند، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری خود تأیید کرد که روز جمعه نیز نیروهای وزارت دفاع آمریکا یک شیء در حال پرواز را در ارتفاع بالا بر فراز آب‌های سرزمینی نزدیک آلاسکا هدف قرار داده‌اند. کربی گفت که ساقط‌کردن این شیء پرنده به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و توسط جنگنده‌های این کشور صورت گرفته است.
برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال پهپاد بودن شیء ساقط‌شده خبر می‌دهند، اما براساس گزارش آسوشیتدپرس، جان کربی صرفا گفته که اندازه این شیء در حد یک خودروی کوچک بوده است و سرنگونی آن به این دلیل صورت گرفته که یک تهدید جدی برای ایمنی پرواز هواپیماهای مسافربری به شمار می‌رفت. شیء مشکوک در ارتفاع 12کیلومتری در حال پرواز بوده است. بسیاری از هواپیماهای تجاری و مسافربری نیز در همین ارتفاع پرواز می‌کنند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین افزود که مقامات واشنگتن هنوز نمی‌دانند که شیء مشکوک ساقط شده در مرز آلاسکا و کانادا دولتی و یا خصوصی بوده و هنوز مشخص نیست که این شیء پرنده متعلق به چه کشوری است. البته این شیء براساس ارزیابی مقامات آمریکایی بدون سرنشین بوده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در توضیحات کوتاهی به خبرنگاران، سرنگون‌کردن شیء پرنده ناشناس را موفقیت‌آمیز عنوان کرده، اما توضیح بیشتری درباره آن ارائه نداده است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم از همکاری سرویس امنیتی این کشور با همتایان خود در آمریکا در این زمینه خبر داده است. همچنین سناتور لیزا مورکوفسکی از آلاسکا، نیروهای ارتش را به‌خاطر سرنگون کردن این شیء در شرایط حساس تحسین کرده، اما همزمان نگرانی خود را از شناسایی دومین شی‌ء پرنده در آسمان آمریکا طی کمتر از 10روز اعلام کرد. کمتر از 10روز پیش نیز مقامات آمریکایی از سرنگونی بالن جاسوسی چین در حریم هوایی شمال این کشور خبر دادند و این موضوع به تنش در روابط چین و آمریکا منجر شد، تا آنجا که آنتونی‌بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سفر
از پیش برنامه‌ریزی شده خود به پکن را لغو کرد. مجلس نمایندگان آمریکا هم روز پنجشنبه به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که ورود بالن چینی به حریم هوایی آمریکا را نقض حاکمیت آمریکا عنوان و آن را محکوم کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید