• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 20 بهمن 1401
کد مطلب : 185244
+
-

کسری آب سدها به 12درصد رسید

بارش‌های کشور همچنان 13درصد کمتر از سال قبل است و این مسئله به افت 12درصدی ذخیره آبی سدها منجر شده است

آب
کسری آب سدها به 12درصد رسید

آمارها همچنان از ناتوانی موج‌های بارشی اخیر در جبران کسری بارندگی کشور حکایت دارند؛ به‌گونه‌ای که براساس آخرین اطلاعات حوزه آب، میزان بارش‌های جوی کشور هنوز کمتر از مدت مشابه سال قبل و میانگین دوره‌های بلندمدت است و نتیجه آن در مخازن سدها به‌صورت کسری 12درصدی ورود آب نمایان شده است. به گزارش همشهری، آخرین آمارهای حوزه آب نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی جاری تاکنون (اول مهر تا شامگاه‌18بهمن) میانگین ارتفاع ریزش‌های جوی در کشور به 109میلی‌متر رسیده که این میزان 13درصد کمتر از بارندگی در دوره مشابه سال قبل است و نسبت به میانگین بارندگی در دوره‌های مشابه 54سال اخیر نیز 9درصد کاهش نشان می‌دهد.

آخرین وضعیت بارندگی و سدهای ملی
در سایه استمرار خشکسالی و تکرار کم‌بارشی در کشور، ورود آب به مخازن سدهای تأمین‌کننده آب شرب و کشاورزی نیز افت کرده است. طبق آمار صنعت آب، میزان آب ورودی به مخازن سدهای کشور در 137روز سپری شده از سال آبی 1402– 1401، بالغ‌بر 8.9میلیارد‌مترمکعب بوده که این میزان همچنان 12درصد کمتر از شارژ آبی سدها در دوره مشابه سال قبل است. البته همین مقدار نیز در اثر مدیریت انقباضی وزارت نیرو در رهاسازی آب سدها و به‌خصوص کاهش سهمیه آب کشاورزی محقق شده و درصورت تداوم رفتار مصرفی آب به سنت دوران ترسالی، کسری مخازن سدها به اعداد بسیار بزرگ‌تری می‌رسید. آنگونه که اطلاعات ارائه شده از سوی فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب در نشست خبری اخیر برمی‌آید، در اثر اعمال برنامه مصرف بهینه آب در سال‌جاری برای کاهش تنش آبی، خروجی آب از سدها با 14درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل به 6میلیارد و 850میلیون‌مترمکعب رسیده است. به‌عبارت‌دیگر، تراز آبی سدها فقط از محل مدیریت رهاسازی آب، بیش از 2میلیارد‌مترمکعب مثبت شده و همین مسئله به بهبود نسبی ذخیره آبی سدها کمک کرده است.

مخازن سدها چقدر آب دارد؟
میزان پرشدگی سدهای کشور در مناطق مختلف، متفاوت است اما به‌طور میانگین، در میانه بهمن امسال از مجموع ظرفیت 50.5میلیارد‌مترمکعبی سدهای کشور، 21.7میلیارد مترمکعب معادل 43درصد مخازن پر آب بوده و 57درصد این ظرفیت همچنان خالی است. بررسی وضعیت سدهای مهم و استراتژیک نشان می‌دهد در این بازه زمانی، مخزن سد زاینده‌رود اصفهان ۱۲‌درصد، مخازن سدهای 5گانه تهران ۱۲‌درصد، مخزن سد کرخه ۱۸‌درصد و مخازن سدهای زنجیره کارون و دز حدود ۶۰‌درصد پر بوده است. براساس اظهارات اخیر سخنگوی صنعت آب، در سال‌آبی جاری، استان‌های قزوین، اردبیل، آذربایجان‌شرقی، خراسان رضوی، سمنان، البرز، سیستان و بلوچستان و تهران بارندگی خوبی نداشته‌اند؛ اما وضعیت بارش در جنوب غرب کشور و در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال ‌و بختیاری، اصفهان، یزد و فارس تحت‌تأثیر سامانه سودانی، بالای نرمال بوده است. براساس این اظهارات، به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت، امکان فرونشستن عطش سد زاینده‌رود و سدهای مستقر در غرب و جنوب غرب کشور به کمک بارش‌های اخیر و منابع برفی ذخیره وجود دارد اما درمجموع، مساعد‌شدن حال و هوای سدها منوط به نرمال شدن بارش‌های کشور و اصلاح مدیریت مصرف آب خواهد بود. براساس آمارها، فعلاً ذخایر برفی موجود در کشور معادل ۱۳‌میلیارد مترمکعب آب است که حدود 30درصد آنها امکان ورود به مخازن سدها را دارد.‌

مکث
سدهای تشنه پایتخت

هم‌اکنون فقط ۱۲.۴ درصد از ظرفیت سدهای تهران پر است و حجم ذخایر آب در سدهای پنج‌گانه تهران ۲۳۴‌میلیون‌مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۸۲‌میلیون‌مترمکعبی را شاهد هستیم. به گزارش ایسنا، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ورودی آب به سدهای تهران ۱۵۸.۵‌میلیون‌مترمکعب بوده که این رقم در مدت مشابه سال قبل به ۱۹۶.۶‌میلیون‌مترمکعب رسیده و کاهش ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر حدود ۲۳ میلیون مترمکعب ثبت شده که این میزان در روز مشابه سال گذشته ۳۸‌میلیون‌مترمکعب بوده است. همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از ۱۷۸‌میلیون‌مترمکعب سال گذشته به ۱۴۴‌میلیون‌مترمکعب کاهش پیدا کرده است. حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته ۱۳‌میلیون‌مترمکعب بوده که در مقایسه با موجودی ۱۲‌میلیون‌مترمکعبی فعلی، یک‌میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و حجم آب سد ماملو نیز از ۷۰‌میلیون‌مترمکعب سال گذشته به ۴۴‌میلیون‌مترمکعب رسیده است. این در حالی است که حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با 5 میلیون مترمکعب کاهش به ۱۲‌میلیون‌مترمکعب رسیده است. براساس آمارها میزان بارش‌های حوضه آبریز تهران از ابتدای سال آبی تاکنون ۸۰‌میلی‌متر بوده که نسبت به سال آبی قبل ۱۶ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۷.۳‌درصد کمتر است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید