• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 20 بهمن 1401
کد مطلب : 185228
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Rg1Gz
+
-

سلام سینما به شهید محمد بروجردی

خبر
سلام سینما به شهید محمد بروجردی

هلیا نصیری؛ خبرنگار

فیلم«غریب» در حالی رونمایی می‌شود که سینمای ایران در این سال‌ها سعی کرده تا بیشتر سراغ فرماندهان بزرگ جنگ برود. علاوه بر این، فرماندهان جنگ هم سهمی از فیلم و سریال‌ها داشته‌اند که برخی موفق بودند و برخی در اکران نتوانستند موفق باشند.

همت، زین‌الدین و...
علاوه بر شهید بروجردی، چند فیلم و سریال دیگر با موضوع زندگی فرماندهان در مراحل مختلف هستند؛ ازجمله فیلمی مبتنی بر زندگی شهید علی هاشمی معروف به سردار هور، سردار خیبر و خط شکن. این فیلم محصول سازمان اوج است که فیلم زندگی شهید محمدابراهیم همت و شهید مهدی زین‌الدین را هم در دست تولید دارد. فارابی هم سراغ زندگی شهید علی‌اکبر شیرودی و شهید حسین همدانی رفته است. اولی با نام «دومین روز پاییز» به کارگردانی اردلان عاشوری و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد ساخته می‌شود و دومی به اسم «مؤمن» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی آماده خواهد شد.

شهید مهدی باکری
سال پیش فیلم «موقعیت مهدی» در جشنواره فجر رونمایی شد که زندگی شهید مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا  را  در 6پرده روایت می‌کند. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی هادی حجازی فر است و خودش هم نقش شهید باکری را در آن بازی کرده. در زمان اکران جشنواره نیز تحسین مخاطبان و منتقدان را به همراه داشته است. «موقعیت مهدی» نسخه سینمایی سریال «عاشورا» است که به‌زودی از تلویزیون پخش خواهد شد. این فیلم اشاره‌ای به زندگی حمید باکری هم دارد و توانسته تصویر درستی از زندگی خصوصی ‌ شهیدان باکری و نیز جانفشانی و ذکاوت‌شان در دوران دفاع‌مقدس را نشان دهد.

شهید ستاری
تیمسار منصور ستاری، فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مدیر پروژه نخستین جنگنده ایرانی است. او نقشی بسزا در دوران دفاع‌مقدس ایفا کرد؛ با این حال برخی از مخاطبان، اطلاعات جامعی درباره او نداشتند. سال 99فیلم سینمایی «منصور» در جشنواره فجر اکران شد که بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری را محور روایت قرار داده است. سیاوش سرمدی در نخستین تجربه کارگردانی یک فیلم سینمایی داستانی، موفق عمل کرد و «منصور» به‌دلیل فضاسازی خوب، شخصیت‌پردازی درست و نیفتادن در دام شعار، مورد تحسین مخاطبان قرار گرفت. محسن قصابیان در این فیلم نقش شهید ستاری را بازی کرد.

حاج احمد متوسلیان
محمدحسین مهدویان، زندگی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان را به‌عنوان سوژه نخستین فیلم سینمایی خود انتخاب کرد. او نقش اصلی فیلم «ایستاده در غبار» را به هادی حجازی فر سپرد که انطباقی باورپذیر با شخصیت او داشت. فیلم اشاره‌هایی به کودکی و نوجوانی حاج احمد متوسلیان می‌کند؛ با این حال تمرکز اصلی خود را بر حضور او در جبهه به‌عنوان فرمانده قرار داده است. برش‌هایی که از جوانی حاج احمد می‌بینیم، نقطه عطف زندگی اوست که باعث می‌شود مسیر مطلوب را پیدا کند و با «بینش» عقاید دیگر را کنار بگذارد. محمد حسین مهدویان ثابت کرد که می‌توان خارج از کلیشه‌ها، سراغ قهرمان‌های دفاع‌مقدس رفت.

شهید چمران
ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلم «چ» 2روز از زندگی شهید چمران در پاوه را روایت کرد. دکتر چمران برای پایان دادن غائله پاوه به این شهر اعزام شد و با منش و درایت خود، ماموریتش را با موفقیت به پایان ‌‌رساند. نقش او در این فیلم را فریبرز عرب نیا بازی کرد که البته در روزهای پایان تولید به‌دلیل اختلاف با کارگردان بر سر صحنه حاضر نشد!

 شهید علم الهدی
انسیه شاه حسینی، بخش‌هایی از زندگی شهید حسین علم‌الهدی را در قالب فیلم «زیباتر از زندگی» روایت کرده است. او نقش این شهید را به حامد کمیلی سپرد که واکنش‌ها در برابر میزان موفقیت او در این آزمون متفاوت است. این فیلم علاوه بر نمایش پایمردی شهید علم‌الهدی در جبهه‌های نبرد، راوی زندگی خصوصی او شده و به همین‌خاطر بخشی از داستان به عاشقانه‌های علم‌الهدی و همسرش اختصاص دارد. «زیباتر از زندگی» نتوانست با طیف زیادی از مخاطبان ارتباط برقرار کند و منتقدان هم نقدهایی مثبت بر آن ننوشتند.

شهید کاوه
شهید محمود کاوه از جوان‌ترین فرماندهان ایران در دوران جنگ تحمیلی است. فیلم «شور شیرین» ساخته جواد اردکانی، شرح رشادت و درایت‌های او در ماجرای آزادسازی شهر بوکان است. فیلم کاری به گذشته محمود کاوه ندارد و همه تمرکزش بر فعالیت او درحین عملیات است؛ از نحوه مدیریت نیروها تا خلوت‌ها و... حمیدرضا عمارلو، نقش شهید کاوه را بازی کرده که هم گریم به این شخصیت شبیه بود و هم بازیگر از پس ظرافت‌های نقش برآمده است. «شور شیرین» در نشان دادن شمایل شهید کاوه، دچار اغراق نشد اما تصویری که به مخاطب می‌دهد هم کامل نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید