• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب : 185054
+
-

تقلای کی‌یف برای عضویت در اتحادیه اروپا

گزارش 2
تقلای کی‌یف برای عضویت در اتحادیه اروپا

 ولودیمیر زلینسکی رئیس‌جمهور اوکراین، آنچه را که «مبارزه گسترده با فساد» در کی‌یف می‌خواند، تشدید کرده تا شاید بتواند دل اروپایی‌ها را برای موافقت با عضویت کشورش در اتحادیه اروپا به‌دست آورد. در تازه‌ترین اقدام، مشاوران زلینسکی از جابه‌جایی وزیر دفاع به‌دلیل فساد و رسوایی‌های مالی خبر داده‌اند. اهمیت تغییر «اولکسی رزنیکوف»، وزیر دفاع اوکراین، از آن جهت است که ارزیابی‌های میدان جنگ اوکراین و روسیه حاکی از آن است که در ماه‌های آینده سطح درگیری‌های نظامی دو طرف به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
شارل میشل، رئیس شورای اروپا،‌ماه گذشته با انتقاد از فساد گسترده در اوکراین گفته بود که کی‌یف از زمان آغاز جنگ 50میلیارد دلار از اتحادیه اروپا کمک دریافت کرده است که 18میلیارد یوروی آن به‌طور مستقیم مربوط به بودجه دولت اوکراین در سال 2023است. علاوه بر این، بروکسل 1.1میلیارد یورو کمک نظامی به کی‎یف داشته است. کشورهای غیراروپایی نیز ازجمله آمریکا میلیاردها دلار کمک مالی و نظامی به اوکراین ارسال کرده‌اند. اکونومیست در این‌باره نوشته: «گرفتن رد اینکه کمک‌های غرب به اوکراین دقیقا کجا می‌رود بسیار دشوار است؛ حال می‌خواهد لامپ برق یا تجهیزات نظامی باشد، یا میلیاردها یورو کمک نقدی.»
انتقادهایی از همین دست کی‌یف را که همچنان خواستار دریافت کمک‌های بیشتر است و همزمان برای عضویت در اتحادیه اروپا تلاش می‌کند، واداشته تا کارزاری را برای مبارزه با فساد در اوکراین به راه‌ اندازد؛ کشوری که حتی پیش از جنگ نیز به‌عنوان یکی از فاسدترین کشورهای جهان شناخته می‌شد. دادستانی کل اوکراین هفته گذشته درست در روزی که قرار بود نشست اتحادیه اروپا و اوکراین برگزار شود، دستور بازداشت شمار زیادی از سیاستمداران، نظامیان و تجار اوکراینی را به اتهام فساد صادر کرد. به‌گزارش ال‎پائیس، مأموران دفتر دادستانی همچنین دفاتر مقام‌های بلندپایه را که متهم به فساد هستند به‌طور گسترده‌ای بازرسی کرده است. در این میان افراد مرتبط با شرکت‌های نفتی به‌وی‍ژه شرکت یوکورتاتنافتا
(Ukrtatnafta)که دولت اوکراین بزرگ‌ترین سهامدار آن است، در صدر فهرست بازرسی‌ها و بازجویی‌ها قرار دارند. به‌گفته مقام‌های دولتی، سرویس امنیتی اوکراین در رابطه با این پرونده منزل «ایهور کولوموویسکی»،‌ مدیرعامل سابق این شرکت را که یکی از ثروتمندترین افراد اوکراین بوده بازرسی کرده است. کولوموویسکی در زمانی که زلینسکی بازیگر بود، یکی از مهم‌ترین حامیان مالی او به شمار می‌رفت.
این تحقیقات، وزارت دفاع و وزارت کشور اوکراین را نیز شامل می‎شود. ال‌پائیس نوشته که به «آرسن آواکوف» وزیر امور داخلی سابق اوکراین نیز به‌طور رسمی اطلاع داده شده که تحقیقات رسمی درباره نقش او در فساد مالی مربوط به خرید هلی‎کوپترهای ایرباس در سال 2018آغاز شده است. نام آواکوف همچنین در پرونده مربوط به سقوط هلی‌کوپتری که به مرگ «دنیس موناستیرسکی»، وزیر کشور سابق منجر شد نیز دیده می‌شود.
زلینسکی هفته پیش گفته بود اوکراین استحقاق این را دارد که مذاکراتش را درباره عضویت در اتحادیه اروپا آغاز کند؛ امری که تحقق آن در کوتاه‌مدت بعید به‌نظر می‌رسد. گرچه اتحادیه اروپا از زلینسکی دعوت کرده بود تا در نشست اخیر این اتحادیه حضور داشته باشد، اما بیانیه پایانی نشست و تأکید اروپایی‌ها بر زمان‌بر بودن بررسی شرایط لازم برای آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که با وجود تقلای زلینسکی برای جلب رضایت بروکسل، اروپایی‌ها برای پذیرش عضویت کی‌‌یف هیچ عجله‌ای ندارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید