• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب : 185051
+
-

مانور انتخاباتی ترامپ در میدان جنگ اوکراین

ترامپ که از مخالفان حمایت واشنگتن از کی‌یف است قصد دارد در انتخابات 2024چهره‌ای ضدجنگ از خود به نمایش بگذارد

جهان‌نما
مانور انتخاباتی ترامپ در میدان جنگ اوکراین

 «اگر جنگ جهانی سوم می‌خواهید، به شخصی غیراز من رأی دهید.» این شعار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، است که چند هفته‌ای است به‌طور رسمی رقابت زودهنگام برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 را آغاز کرده است.
ترامپ رئیس‌جمهور محافظه‌کار سابق که چند تن از مشاوران سیاست خارجی‌اش در کاخ ‌سفید نیز وارد گود رقابت‌های انتخاباتی شده‌اند، با انتقاد از سیاست خارجی جو بایدن، رئیس‌جمهور دمکرات فعلی، ازجمله در مورد اوکراین می‌گوید که درصورت پیروزی در انتخابات سال 2024تنها ظرف 24ساعت این جنگ را پایان خواهد داد. ترامپ با متهم کردن «ران دی‌سانتس»‌، ‌فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و جدی‌ترین رقیبش در انتخابات ریاست‌جمهوری به جنگ‌طلب بودن، گفته که طرح دولت بایدن برای فرستادن تانک‌های آبرامز به اوکراین و حمایتش از کی‌یف جرقه جنگ هسته‌ای را روشن خواهد کرد. تمرکز دونالد ترامپ بر سیاست خارجی پس از آن بیشتر شده که «نیکی هیلی»، نماینده دولت او در سازمان ملل و «مایک پمپئو»، وزیر خارجه او وارد رقابت‌ها شده‌اند.
به‌گزارش وب‌سایت خبری‌ـ‌تحلیلی پولیتیکو، چند تن از نزدیکان رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته‌اند که ترامپ قصد دارد در برابر جمهوری‌خواهان تندرویی چون نیکی هیلی و پمپئو که اغلب بر طبل جنگ می‌کوبند، چهره‌ای ضدجنگ از خود ترسیم کند. آنها بر این باورند که ترامپ با این کار قصد دارد تا حمایت طیف گسترده‌ای از جمهوری‌خواهان را که با ادامه حمایت‌های نظامی از اوکراین مخالف هستند، جلب کند. یک فرد مطلع نزدیک به کمپین انتخاباتی ترامپ به پولیتیکو می‌گوید: «ترامپ رئیس‌جمهور صلح است. او نخستین رئیس‌جمهور آمریکا بود که در 2 نسل گذشته هیچ جنگی به راه نینداخت. درحالی‌ که اگر به کارنامه دی‌سانتس نگاه کنید می‌بینید که او در اکثر موارد به عملیات‌های نظامی خارج از کشور آمریکا رأی داده است. ترامپ تنها کسی است که می‌گوید حمایت از اوکراین باید متوقف شود.»
پولیتیکو نوشته: ترامپ در شرایطی تصمیم گرفته تا چهره‌ای ضدجنگ از خود ارائه کند که دیگر کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه از هیلی و پمپئو گرفته تا دی‌سانتس و مایک پنس، معاون اول سابق رئیس‌جمهور آمریکا، همگی از حمایت‌های مالی و نظامی آمریکا از اوکراین قویا حمایت می‌کنند. از نظر تیم انتخاباتی ترامپ، حوزه سیاست خارجی حوزه‌ای است که می‌تواند برگ برنده او برای ورود دوباره به کاخ سفید باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید