• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب : 185053
+
-

لاوروف در عراق به‌دنبال چه بود؟

برخی تحلیل‌گران، سفر لاوروف به بغداد را در راستای تلاش روسیه برای ایجاد نظم جدید جهانی می‌دانند

دریچه
لاوروف در عراق به‌دنبال چه بود؟

هیأتی بلندپایه به ریاست سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به عراق سفر کرده است. لاوروف در این سفر با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و نیز همتای عراقی خود «فؤاد حسین» دیدار کرده است. به‌گفته مقام‌های عراقی، این دیدار در چارچوب سیاست عراق مبنی بر گشودن درها به روی همه شرکا و دوستان و اهمیت روابط راهبردی با طرف روسی در سایه تقویت جذب سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی به‌ویژه در زمینه انرژی صورت گرفته است.
وزارت خارجه عراق توضیح داده که این سفر برای گفت‌وگو پیرامون مهم‌ترین تحولات منطقه، بررسی دیدگاه‌های مشترک و یافتن رویکردهای اساسی میان بغداد و مسکو درباره مهم‌ترین چالش‎هایی پیش‌روی 2کشور انجام شده است.
روزنامه جروزالم‎پست با اشاره به سفر بلندپایه‌ترین دیپلمات روسیه‌ای به عراق نوشته است: سفر لاوروف به بغداد بخشی از تلاش روسیه برای ایجاد نظم جدید جهانی است؛ نظمی که مسکو معتقد است در آن می‌تواند با آمریکا مقابله کند.
با این حال سفر اهداف لاوروف به عراق به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین دستورکارهای دیدار مقام‌های روسیه و عراق، تحولات سوریه بوده است. جنگ اوکراین نیز از دیگر موضوعاتی بوده که دیپلمات بلندپایه روسیه به آن پرداخته است. وزارت خارجه روسیه با اشاره به موضع بغداد در برابر جنگ روسیه و اوکراین گفته است: عراقی‌ها با وجود فشارهای بی‌سابقه غرب، موضع متعادلی را در برابر عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین اتخاذ کرده‌اند. سرگئی لاوروف در سفر اخیر خود به عراق تلاش کرده تا اطمینان حاصل کند که عراق همچنان در جبهه روسیه باقی مانده و در حوزه انرژی همکاری‌های خود را با مسکو توسعه خواهد داد. کرملین همچنین به‌دنبال همکاری‌ در حوزه انرژی با منطقه کردستان عراق است. روزنامه جروزالم‎پست نوشته: «سفر لاوروف در خلأ، صورت نگرفته است. مسکو به خوبی از تاریخ و روابط آمریکا با عراق آگاه است؛ با این حال با گام‌های آهسته تلاش دارد روابط خود را با عراق به دهه1980 بازگرداند؛‌ روزگاری که اتحاد جماهیر شوروی یکی از شرکای استراتژیک عراق به شمار می‌رفت.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید