• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب : 185021
+
-

«کت چرمی» و رعایت قواعد ژانر

«کت چرمی» و رعایت قواعد ژانر

نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی«کت چرمی» در سانس دوم از پنجمین روز چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور حسین میرزامحمدی (کارگردان)، کامران حجازی (تهیه‌کننده)، سارا حاتمی (بازیگر)، مسعود هاشمی‌نژاد (نویسنده)و آرمان فیاض (مدیر فیلمبرداری) برگزار شد.

حسین میرزامحمدی(کارگردان): وامدار مسعود کیمیایی نبودم
کیمیایی بسیار استاد محترمی است ولی من وامداری از او نداشتم. فیلم‌های ایشان را دید‌ه‌ام ولی قهرمان ما با قهرمان‌هایی که آقای کیمیایی می‌سازند، فاصله دارد.
روحیه‌ای در پروژه ما وجود دارد که هرکسی که به تیم ما اضافه شد، برای ما آورده‌ای داشت. مهدویان شاید زبان روایتگری و تصویری‌اش با فیلم من متفاوت باشد اما به‌شدت نکته‌های درستی را در زمان فیلمبرداری و در مرحله تدوین به ما گفت. او سینما را می‌شناسد و من حتما می‌خواستم از کمکش استفاده کنم و در پست پروداکشن ایده‌های خوبی داد.
 
آرمان فیاض(مدیر فیلمبرداری): لحن بصری
فیلمنامه را مطالعه کردم و به‌تدریج با کارگردان و کارهای او آشنا شدم. برای من چالش جالبی بود چون تا‌به‌حال فیلمی به این اندازه روایتگر کار نکرده بودم. تمرکز فیلم در روایت بود و سخت است هم روایت کنید هم زیبا باشید و هم صاحب لحن بصری.

مسعود هاشمی‌نژاد (فیلمنامه‌نویس): اندوه عیسی
تصمیم داشتیم قصه‌ای اجتماعی را برپایه عکس‌العمل‌ها بسازیم. عقیده من این است که فیلم درباره اندوه عیسی و مسائل اجتماعی است. باند مواد‌مخدر در فیلم بال‌هایی است که فیلم ما را کامل می‌کند وگرنه فیلم بیشتر درباره اندوه عیسی برای از دست دادن دخترش است. او قهرمان بزن‌بهادری نیست مثل خیلی از کلیشه‌ها بلکه قهرمانی مثل خیلی از افراد جامعه است که عمل قهرمانانه انجام می‌دهد.
قهرمان نوآر قهرمانی است که یا به‌دنبال عدالت است یا انتقام و در مسیر او موانعی هم وجود دارد که جزو ویژگی‌های ژانری چنین فیلم‌هایی است، بنابراین داستان‌های فرعی فیلم هم جزو قواعد ژانر بود.
اینکه شباهتی با فیلم و آثار مهدویان دیده شود، برای ما مسرت‌بخش است. او ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز یک و 2 را ساخته است که در تاریخ سینما ماندگار است. با این حال به‌نظرم از حیث شباهت، کار ما با کارهای او متفاوت است. در مرد بازنده درام سیاسی است و اینجا سفر درونی و درونمایه اجتماعی است.

کامران حجازی (تهیه‌کننده): پروسه طولانی دریافت پروانه
پروسه پروانه ساخت ما طولانی شد چون موضوعات این‌چنینی دستخوش تغییرات می‌شود و شاید در چنین مواردی فیلمنامه اولیه را نتوان ساخت. پروسه‌ای که طی کردیم اما اینگونه نبود که از چیزی که می‌خواستیم صرف‌نظر کنیم. یک تعامل دو‌طرفه بین ما و شورای پروانه ساخت وجود داشت. اینکه بگوییم فیلمی برای دریافت پروانه ساخت چالش ندارد شاید درست نباشد اما مهم تعاملی است که بین گروه ما و شورا شکل گرفت و در نهایت فیلم ساخته شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید