• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 بهمن 1401
کد مطلب : 184858
+
-

اقتصاد در تله خودساخته

چهره روز
اقتصاد در تله خودساخته

هادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد می‌گوید: متأسفانه طی یک دهه گذشته در یک تله رشد نقدینگی، تورم بالا و رشد پایین گرفتار شده‌ایم و برای بیرون‌آمدن از این تله هم گریزی جز رونق سرمایه‌گذاری نداریم. او با اشاره به اینکه موتورهای نقدینگی را فعال نگه داشتیم و دور این موتورها نیز تشدید شده است، می‌افزاید: ناترازی در بودجه، بانک‌ها، انرژی و صندوق‌ها ازجمله مسائلی است که مجموعه حاکمیت باید به آن فکر کند. تا زمانی که مشکلات در این عرصه‌ها وجود دارد، نمی‌توانیم به ثبات اقتصادی امیدوار باشیم.
آنچه این مقام دولتی می‌گوید، گرچه در گذشته بارها از زبان کارشناسان و خبرگان اقتصادی بیان شده، اما مهم این است که برنامه دولتمردان برای عبور از این ناترازی‌ها و رها شدن از تله خودساخته چیست و چگونه می‌توان اقتصاد را از بندها و زنجیر‌ها نجات داد؟
حقیقت ماجرای گیر‌کردن اقتصاد ایران در تله تورم بالا رشد شتابان نقدینگی و رشد ضعیف اقتصادی این است که سیاستگذاران اقتصادی درکی شفاف از ریشه مشکلات نداشته و راه‌حل را در تزریق هرچه بیشتر تسهیلات بانکی می‌بینند و همین مسئله باعث شده به‌رغم رشد حجم نقدینگی، اقتصاد بزرگ‌تر نشده و حتی ناترازی‌ها در بخش‌های مختلف افزون‌تر شود. در چنین وضعیتی ارائه نسخه نجات از بحران با استناد به تکرار روش‌های شکست‌خورده قبلی، اشتباه است. بهتر است یک‌بار برای همیشه دردها و ریشه بیماری‌های مزمن اقتصادی شناسایی و برای رفع آن چاره‌اندیشی شود. اقتصاد ایران تا زمانی که گرفتار آزمون و خطای ناشی از آمدن و رفتن دولت‌ها باشد و نقشه روشنی در دست نباشد، به نتیجه مطلوب نمی‌رسد؛ چنان‌که شکست دولت‌ها در برنامه‌های توسعه محصول همین آزمون و خطاهاست تا جایی که هر دولتی وقت رفتن، با حجم انبوهی از وعده‌های محقق‌نشده و تجربه‌های تلخ مواجه شده و آن را برای دولت بعدی به ارث می‌گذارد. دهه آینده را شاید بتوان دهه عبور از آزمون و خطاها دانست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید