• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 16 بهمن 1401
کد مطلب : 184813
+
-

ایلهان عمر، سیاستمداری که خطوط قرمز واشنگتن را رد کرد

جمهوری خواهان، نماینده مسلمان کنگره را به‌دلیل نظرات انتقادی علیه رژیم‌صهیونیستی از کمیته روابط خارجی مجلس اخراج کردند

گزارش 2
ایلهان عمر، سیاستمداری که خطوط قرمز واشنگتن را رد کرد

کوین مک‌کارتی، رئیس جدید جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا به یکی از وعده‌هایش عمل کرد و ایلهان عمر، نماینده مسلمان ضدصهیونیست دمکرات را از کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اخراج کرد. مک‌کارتی وعده داده بود که درصورت رسیدن به کرسی ریاست، ایلهان عمر را به‌دلیل اظهارات جنجالی ضداسرائیلی‌اش، از کمیته روابط خارجی کنار خواهد گذاشت. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان که اینک اکثریت را در دست دارند، در رای‌گیری اواخر هفته گذشته با 218رأی ایلهان عمر، نماینده آفریقایی‌تبار را از کمیته روابط خارجی اخراج کردند. ۲۱۱دمکرات به حذف این سیاستمدار مسلمان از کمیته روابط خارجی، رأی منفی داده بودند. اخراج ایلهان عمر یکی از نمودهای بارز تشدید تقابل حزب جمهوری‌خواه و حزب دمکرات در فضای سیاسی کاملا 2 قطبی آمریکاست. روزنامه ایندیپندنت با اشاره به اخراج عمر نوشته: «خشم جمهوری‌خواهان و تلاش برای برکنار کردن او از کمیته روابط خارجی از سال2021 شروع شده بود؛ زمانی که در ابتدای شروع به‌کار کنگره، نمایندگان دمکرات به‌همراه 11نماینده جمهوری‌خواه مارجوری تیلور گرین، نماینده تندروی جمهوری‌خواه را به‌دلیل ترویج تئوری توطئه و اظهارات نژادپرستانه که پیش از ورود به کنگره بیان کرده بود از کمیته‌های مختلف اخراج کردند. کوین مک‌کارتی در مقام رهبر اقلیت مجلس، به‌شدت از این اقدام، انتقاد کرد و گفت: دمکرات‌ها خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنند، از این کار خود پشیمان خواهند شد. او در آن زمان تهدید کرد که جمهوری‌خواهان فهرستی از نمایندگان دمکرات را تهیه کرده‌اند که با پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای، همه آنان را از کمیته‌های مختلف، اخراج خواهند کرد؛ تهدیدی که با اخراج ایلهان عمر اجرایی شده است.
اما این همه داستان نیست. وب‌سایت خبری‌ـ‌‌تحلیلی اینترسپت نیز در گزارشی با عنوان «دلایل نفرت جمهوری‌خواهان از عمر» نوشته است: «منطق جمهوری‌خواهان برای اخراج عمر کاملا بی‌معنی است. اینکه فکر کنیم جمهوری‌خواهان حتی برای یهودی‌ستیزی هم ارزشی قائل هستند، ساده‌لوحانه است. خط قرمزی که ایلهان عمر از آن عبور کرده، اشاره به لابی گسترده اسرائیل در آمریکا بوده است؛ چیزی که حتی اشاره ضمنی به آن در میان نخبگان و سیاستمداران آمریکایی هم ممنوع است. علاوه بر این، عمر تنبیه شد چون نباید به‌عنوان یک سیاستمدار، این موضوع را مطرح می‌کرد که رفتار آمریکا هم باید با معیارهای اخلاقی مشابه دیگران سنجیده شود. ایلهان عمر از لزوم قضاوت برابر صحبت کرد. او گفت: «نباید جنایات دشمنان آمریکا را وحشیانه و جنون‌آمیز و جنایات آمریکایی‌ها را منطقی و درست خواند» واضح است که خشم جناح راست تندرو علیه ایلهان عمر به‌دلیل شکستن تمام چارچوب‌هایی است که در دنیای سیاست آمریکا برای همه تعیین شده است.
عمر که نخستین زن مهاجر و محجبه‌ای است که وارد مجلس نمایندگان آمریکا شده تا پیش از ورود به این کشور، 4سال در اردوگاهی در کنیا زندگی کرده است. ایلهان عمر در سال۲۰۱۹ از حوزه مینه‌سوتا، وارد مجلس آمریکا شد. او و رشیده طلیب، آمریکایی فلسطینی‌الاصل، 2عضو مسلمان کنگره هستند. عمر پیش از برکناری از عضویت در این کمیته گفت: «من مسلمان، مهاجر و یک آفریقایی هستم. آیا کسی باید تعجب کند که فردی با مشخصات من مورد هدف قرار گیرد؟ آیا کسی باید تعجب کند که من را لایق صحبت کردن درباره سیاست خارجی آمریکا ندانند؟»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید