• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 13 بهمن 1401
کد مطلب : 184754
+
-

پرده آخر تئاتر فجر41

نگاهی به 10روز برگزاری جشنواره تئاتر فجر و جایزه‌هایی که به خانه‌ها رفتند

گزارش
پرده آخر تئاتر فجر41

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

وقتی قرار بود جشنواره تئاتر فجر چهل‌ویکمین دوره‌اش را برگزار کند،  پیش‌بینی می‌شد که شاید نتواند در جذب مخاطب موفق شود. اما این جشنواره در روزهای پایانی توانست در جذب مخاطب خود را نشان دهد که اگر نمایش خوبی روی صحنه بیاید، می‌شود تماشاگران و علاقه‌مندان به تئاتر را به سالن‌های نمایش آورد.

  تماشاگر آماتور؛ تماشاگر حرفه‌ای
روزهای اول جشنواره مانند هر دوره دیگری که برگزار می‌شد، به واسطه تبلیغات کم و نبود برنامه‌های تبلیغاتی، سالن‌ها آنطور که باید و شاید نتوانستند صندلی‌های خود را پر کنند. وقتی جشنواره به نیمه رسید با اجرای نمایش‌ها از شهرهای مختلف و رسیدن به یک تنوع و همچنین چند اجرا از کشورهای خارجی، سالن‌های نمایش توانست مخاطب هر‌ساله خود را داشته باشد؛ مخاطبانی که یا با بلیت میهمان و یا خرید بلیت‌های 80 تا 120هزار تومانی به تماشای نمایش‌ها نشستند. تماشاگران این دوره از جشنواره گاهی تماشاگران آماتوری بودند که برای نخستین‌بار به تماشای نمایش نشستند و برخی نیز تماشاگران حرفه‌ای بودند که نمایش‌های مورد نظر خود را تماشا کردند.

 نمایش‌های خارجی راضی‌کننده
در کنار اجرای نمایش‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی هم در این دوره توانست برای گروه‌های نمایشی که از شهرهای مختلف حضور دارند، موقعیت خوبی باشد. امسال بیشترین سهم برای گروه‌های شهرستانی بود که بتوانند در روزهای جشنواره برای دیده‌شدن تلاش کنند و برای برنده‌شدن، رقابت داشته باشند. البته گاهی بی‌نظمی در زمان اجراها و کنسل‌شدن اجراها در دقیقه 90 باعث نارضایتی تماشاگران می‌شد. در این دوره از جشنواره تئاتر فجر بخش مسابقه مانند دیگر دوره‌ها برگزار شد، بخش مرور به نوعی حذف شد و تولیدات جدید یک‌ساله برای رقابت روی صحنه آمدند؛ موضوعی که توانست تا حدی هیجان را به اختتامیه جشنواره بازگرداند. با این همه امسال چند نمایش خارجی توانست، تئاتر فجر را در این بخش سربلند کند؛ بخشی که در همه دوره‌های برگزاری جشنواره محل نقد منتقدان بود. امسال هم کارهای ضعیف خارجی در جشنواره حضور داشتند اما 3‌اجرا توانست این بخش را روسفید کند.

  و اما اختتامیه

در این دوره از جشنواره بیشتر جوایز در بخش بین‌الملل را گروه نمایش عراقی از آن خود کرد؛ گروه نمایشی از کشوری که روزگاری با ما درگیر جنگ تحمیلی بود و حالا علاوه بر حضور گروه‌های نمایشی‌اش، داورهایش آمدند تا اجراهایمان را داوری کنند؛ اجراهایی که با موضوع دفاع‌مقدس بود. در اختتامیه این دوره یک مجری زن، مدیریت برنامه در تالار وحدت را برعهده داشت. پیش از آنکه برنامه اختتامیه شروع شود، مراسم رونمایی کتاب‌های پژوهشی از انتشارات نمایش برگزار شد. در مراسم اختتامیه از پیشکسوتان شهرستان هم تجلیل شد. در بخش مسابقه از ابراهیم پشت‌کوهی برای نمایش «مکبث زار» تقدیر شد و جایزه اول به نمایش «امل» به کارگردانی جواد الاسدی رسید. جایزه ویژه هیأت داوران هم به گروه بازیگر نمایش «اسب قاتلین» رسید.

دفاع و تشکر وزیر از تئاتر و هنرمندان

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد که برگزاری جشنواره‌های فجر برایش از همه‌‌چیز مهم‌تر بوده و است، از همان ابتدا تلاش کرد تا جشنواره در بهترین شکل برگزار شود. وزیر در مراسم اختتامیه هم حضور داشت و با عنوان این مطلب که اهالی تئاتر خوش درخشیدند، عنوان کرد: «حضور هنرمندان برای همه ما روحیه‌بخش بود و من می‌خواهم از همه اهالی تئاتر تشکر کنم که خوش درخشیدند چه در استان‌ها و چه در این یک دهه‌ای که جشنواره در تهران برقرار بود. خدا را شکر می‌کنیم که هنرمندان با این شور و شعف در جشنواره حاضر شدند. ما شعار عدالت فرهنگی را سرلوحه کارمان قرار دادیم و با درخشش هنرمندان شهرستانی خلأیی که در این زمینه وجود داشت، برطرف شد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :