• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 13 بهمن 1401
کد مطلب : 184657
+
-

افشای طرح جورج بوش برای حذف عرفات

اسناد تازه منتشر شده در لندن نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور وقت آمریکا تا چند سال قبل از مرگ یاسر عرفات به دنبال حذف او از قدرت بوده است

جهان‌نما
افشای طرح جورج بوش برای حذف عرفات

اسنادی که دیروز از سوی بی‌بی‌سی افشا شد، حکایت از آن دارد که دولت آمریکا در زمان جورج بوش به دنبال جایگزین کردن فرد دیگری برای رهبری فلسطین با یاسر عرفات بوده است. بی‌بی‌سی در گزارشی نوشته که جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از انتفاضه دوم در سال2001، به سیا دستور داده بود تا به‌دنبال جانشینی برای یاسر عرفات، رهبر وقت فلسطینی‌ها باشد. گفته شده که تلاش آمریکا برای جایگزینی یاسر عرفات پس از شکست مذاکرات کمپ دیوید در سال2000 صورت گرفته بود؛ مذاکراتی که بین عرفات و ایهود باراک، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی صورت گرفت، اما بی‌نتیجه ماند.
هنگامی که بوش در ژانویه2001 وارد کاخ سفید شد، انتفاضه دوم فلسطینی‌ها در اوج خود بود. خیزش مردمی فلسطین در اواخر سپتامبر2000 زمانی که آریل شارون، نخست‌وزیر وقت اسرائیل وارد صحن مسجدالاقصی شد، فوران کرد. وقتی بوش به قدرت رسید از عرفات خواست تا قیام فلسطینی‌ها را متوقف کند و زمینه را برای آغاز مذاکرات امنیتی با اسرائیل فراهم آورد. همچنین در آن زمان دولت بوش پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت که خواستار اعزام نیروی ناظر سازمان ملل برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی در برابر نظامیان صهیونیستی بود، وتو کرد.
براساس اسناد منتشرشده، با اوج گرفتن تنش‌ها در آن زمان، بوش با تونی بلر، نخست‌وزیر وقت انگلیس تلفنی گفت‌وگو کرد و 2طرف عرفات را مسئول اوضاع فلسطین دانستند. در این گفت‌وگو بلر تأکید کرده بود که عرفات نمی‌تواند کاری انجام دهد و فقط برای حفظ موقعیت خود تلاش می‌کند. بوش نیز سخنان بلر را تأیید کرده و عرفات را ضعیف و بی‌فایده دانسته بود. بوش همچنین به بلر گفته بود که از سیا خواسته است تا به دنبال جانشین احتمالی برای عرفات باشند، هرچند در آن زمان بوش گفته بود که سازمان سیا به او اطلاع داده که نتوانسته فرد مناسبی را برای جانشینی عرفات در میان فلسطینی‌ها پیدا کند. اسناد همچنین نشان می‌دهد که کالین پاول، وزیر خارجه وقت آمریکا، با تصمیم بوش برای جایگزینی عرفات موافق نبوده است. با این حال عرفات چند سال بعد، در 11نوامبر2004، پس از خونریزی مغزی ناشی از یک ماده سمی(پلونیوم) که روی لباس و بدن او یافت شد، در بیمارستانی در پاریس درگذشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید