• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 10 خرداد 1397
کد مطلب : 18460
+
-

بازیابی امید

عارف دیروز علی لاریجانی را برای نخستین بار در 10‌سال گذشته دچار چالش ریاست کرد، فراکسیون امید 5‌کرسی هیأت رئیسه را از آن خود کرد

بازیابی امید


فرزانه آیینی/ خبر‌نگار
علی لاریجانی در راند دوم انتخابات هیأت رئیسه، رئیس مجلس ماند اما کاهش چشمگیر آرای او نسبت به دوره‌های گذشته، افزایش رأی محمد‌رضا عارف در بهارستان و ریختن آرای اصولگرایان تندرو به سبد رأی او در کنار هم، سکانداری بهارستان را برای او دشوارتر از قبل کرده است.

دیروز سومین اجلاسیه مجلس دهم برگزار شد؛ انتخاباتی که به فضایی برای وزن‌کشی فراکسیون‌های سیاسی بدل شده بود و در قدرت‌نمایی فراکسیون‌های سیاسی، امید 5کرسی، ولایی‌ها 4کرسی و مستقلین 3کرسی از جایگاه هیأت رئیسه، کسب کردند.

انتخابات دیروز مجلس با انتخاب رئیس مجلس کلید خورد و بنا بر وعده صریح فراکسیون‌ها هر سه فراکسیون با کاندیدایی مستقل وارد گود انتخابات شدند؛ محمد‌رضا عارف از جانب امید، حمید‌رضا حاجی‌بابایی از جانب ولایی‌ها و علی لاریجانی از جانب مستقلین 3کاندیدایی بودند که به میدان آمدند.



میزبانی محرمانه لاریجانی از عارف و حاجی‌بابایی

یکی از نمایندگان به همشهری خبر داده است که این رقابت‌ها آنچنان جدی بود که این سه کاندیدا عصر سه‌شنبه به دعوت علی لاریجانی در دفتر او حاضر شدند و در نشستی سه‌جانبه درباره جلسه انتخاب هیأت رئیسه سخن گفتند که جزئیاتی از این نشست هنوز منتشر نشده است.

انتخابات دیروز نفسگیر بود و پیش‌بینی برنده این کارزار میان عارف و لاریجانی دشوار بود. آرا به گلدان‌ها ریخته می‌شدند و کلافگی و استرس در چهره عارف و لاریجانی قابل کتمان نبود. سخنان کوتاه و بریده لاریجانی در مدیریت مجلس از یک‌سو و سکوت عارف و نگاه به پایین او در لابه‌لای رایزنی‌های دقیقه نودی امیدی‌ها از سوی دیگر نشان می‌داد که رقابت آنها جدی است و نتیجه برای خود آنها نیز عیان نیست.

رأی‌ها به گلدان‌ها ریخته شد و فضای مجلس در تب و تاب شمارش آرا بود که قریب به نیم‌ساعت بعد از شمارش، آرای لاریجانی در برگه‌ای که به او ارائه شده بود، اعلام کرد که از مجموع 272 رأی اخذ شده، محمدرضا عارف 114 رأی، حمیدرضا حاجی‌بابایی 54 رأی و علی لاریجانی 101 رأی کسب کردند و آرای باطله نیز 3‌رأی بوده است که بر این اساس هیچ‌یک از کاندیداها رأی کافی نیاورده‌اند.(در دور اول این رقابت کاندیدایی موفق بود که نصف به علاوه یک رأی حاضرین را به‌دست می‌آورد.) بنابر این انتخابات ریاست مجلس تجدید و رأی‌گیری دوباره انجام شد. با اعلام تجدید رأی‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس حاجی‌بابایی گزینه پیشنهادی فراکسیون ولایی همراه با جمعی 30نفره از اصولگرایان حامی‌اش چون محمد‌جواد ابطحی، ولی داداشی، احد آزادی‌خواه و... به سمت جایگاه هیأت رئیسه رفتند و فریاد زدند که به نفع او کنار می‌کشند. در این هنگام، لاریجانی از حاجی‌بابایی خواست پشت تریبون برود و سخنانش را اعلام کند. حاجی‌بابایی هم در روندی غیرمعمول انصرافش به نفع لاریجانی در رقابت برای انتخاب هیأت رئیسه را از تریبون مجلس اعلام کرد.



(این اقدام حاجی‌بابایی برای اعلام علنی انصراف به نفع لاریجانی به کام امیدی‌ها خوش نیامد و در پایان رأی‌گیری با تذکرات آنها به رئیس مجلس روبه‌رو شد.) در‌نهایت رقابت بین عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس ادامه پیدا کرد. در پایان با اختلاف 24 رأی نسبت به محمدرضا عارف، علی لاریجانی رئیس مجلس باقی ماند. از مجموع 279 رأی اخذ شده، محمدرضا عارف 123 رأی و علی لاریجانی 147 رأی کسب کرده و آرای باطله 9 رأی اعلام شد.(لاریجانی در اجلاسیه اول مجلس دهم 243رأی و در اجلاسیه دوم 203رأی داشت و 147 رأی در اجلاسیه سوم؛ به همین دلیل کاهش رأی دیروز او قابل تامل است.)

لاریجانی پس از تمدید ریاست برای سال سوم گفت: ریاست مجلس مشخص شد و امیدوارم بتوانیم با وفاق در مجلس مشکلات مردم را حل کنیم. این یازدهمین سال متوالی است که علی لاریجانی ریاست بهارستان را در دست دارد. او نخستین‌بار در سال اول مجلس هشتم در رقابت جدی با غلامعلی حداد‌عادل به صحنه رقابت درون پارلمانی آمد و با حمایت دولت نهم موفق به شکست حداد در این کارزار شد؛ کارزاری که تا‌کنون و در 11اجلاسیه اخیر ادوار مجلس هشتم‌، نهم و دهم به سود او رقم خورده است. به این ترتیب، علی لاریجانی دیروز سخت‌ترین چالش خود در 10سال گذشته را برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس پشت سرگذاشت. او با این رأی رکورد مرحوم هاشمی‌رفسنجانی را در ریاست بر قوه قانونگذاری جابه‌جا کرد.

پس از روشن شدن پیروزی لاریجانی، محمد‌رضا عارف با همراهی محمدرضا تابش به جایگاه هیأت رئیسه رفت و انتخاب مجدد او به‌عنوان رئیس مجلس را تبریک گفت.

در ادامه انتخابات هیأت رئیسه در نشست دیروز مجلس رأی‌گیری برای نواب ریاست مجلس در دستور کار قرار گرفت و در رقابت بین مسعود پزشکیان، علی مطهری، عبدالرضا مصری و هادی قوامی در نهایت پزشکیان و مطهری همچنان گوی نایب‌رئیسی را از رقبایشان ربودند و در صندلی‌هایشان ابقا شدند. همچنین در ادامه این نشست، محمدعلی وکیلی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، علیرضا رحیمی، احمد امیرآبادی و اکبر رنجبر‌زاده به‌عنوان دبیران و عباسی، نعمتی و آشوری به‌عنوان 3 ناظر هیأت رئیسه انتخاب شدند.

بعد از روشن شدن ترکیب هیأت رئیسه جدید مجلس در سال سوم کاری مجلس دهم، 12 عضو منتخب هیأت رئیسه به جایگاه ناطقان بهارستان رفتند و سوگند‌نامه‌ای را قرائت کردند. در این حین بود که محمد‌جواد ابطحی به مقابل آنها رفت و گفت آقای رئیس شما به قانون عمل کنید برای ما کافی است، لازم نیست سوگند بخورید!

سال سخت لاریجانی

انتخابات دیروز هیأت رئیسه مجلس از معدود انتخابات جدی هیأت رئیسه در ادوار گذشته بود. در این انتخابات، فراکسیون امید روی تصمیم خود ماند؛ این در حالی است که پایداری‌ها که می‌گفتند تا آخر هستیم بعد از انتخابات دور اول ریاست صحنه را خالی کردند و جا زدند و همین ائتلاف پایداری‌ها و مستقلین موجب ریاست مجدد لاریجانی شد.

چنانکه محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در پایان نشست دیروز به همشهری درباره چرایی حمایت فراکسیون ولایی از لاریجانی با وجود همه انتقاداتی که به مدیریت او دارند، گفت: ما اعلام کرده بودیم که مستقل وارد می‌شویم و در انتخابات رئیس هم مستقل ماندیم اما وقتی اختلاف آرا را دیدیم در دفاع از جایگاه و نحله اصولگرایی از لاریجانی حمایت کردیم چون هرچه باشد لاریجانی اصولگراست.

او همچنین در پاسخ به اینکه آیا با این حمایت لاریجانی را نمک‌گیر کرده‌اید، تأکید کرد: امیدواریم او این احساس دین و نمک‌گیر شدن را داشته باشد و در رویه مدیریتی‌اش تجدید‌نظر کند. در این بین، کاهش رأی لاریجانی نسبت به 2سال قبل و حتی ادوار هشتم و نهم در مقابل افزایش آرای عارف و افزایش وزنه فراکسیون امید در هیأت رئیسه از یک‌سو و ریختن رأی اصولگرایان تندرو که در بیشتر امور با آنها اختلاف‌نظر دارند همزمان با حمایت نمایندگان وابسته به دولت در مجلس از سوی دیگر شرایط سختی را برای مدیریت مجلس توسط لاریجانی رقم زده است. حال این ابهام شکل می‌گیرد که او در لابی میان حامیان دولت و منتقدان دولت در داخل و خارج مجلس و افزایش قدرت مانور رقیب فراکسیونی‌اش چگونه می‌تواند توازن را رعایت کند‌؟

این خبر را به اشتراک بگذارید