• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 12 بهمن 1401
کد مطلب : 184581
+
-

افزایش قیمت بلیت هواپیما به ستاد تنظیم بازار رسید

ماجرای تغییر قیمت بلیت هواپیما در مثلت شورای‌عالی هواپیمایی، انجمن ایرلاین‌ها و ستاد تنظیم بازار دست‌به‌دست می‌شود و آنگونه که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: افزایش قیمت بلیت هواپیما که در شورای‌عالی هواپیمایی تصویب شده، باید در ستاد تنظیم بازار نیز به تصویب برسد تا قابلیت اجرایی داشته باشد. موضوعی که البته از نظر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، قانونی نیست.
به ‌گزارش همشهری، باوجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در سال1394 و تعیین دامنه قیمتی برای آن، باز هم از گزند قیمت‌گذاری در امان نمانده و با وجود اینکه سهم حمل‌ونقل هوایی از جابه‌جایی مسافر در کشور بسیار پایین است و حدود یکی، دو درصد مردم از آن استفاده می‌کنند، باز هم سختگیری‌های بسیاری برای افزایش قیمت بلیت هواپیما اعمال می‌شود؛ موضوعی که به‌تدریج به زیان‌ده شدن ایرلاین‌ها و ناتوانی آنها در نگهداری ناوگان منجر شده‌است.

پاس‌کاری قیمت بلیت
محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار به موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما ورود کرده است، به ایلنا گفت: ورود ستاد تنظیم بازار به افزایش قیمت بلیت هواپیما قانونی است و ابلاغ رئیس‌جمهوری است که هرگونه افزایش قیمتی پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار قابلیت اجرایی دارد؛ درحالی‌که قبل از ابلاغ این دستور رئیس‌جمهوری، شورای‌عالی هواپیمایی مطابق قانون افزایش قیمت بلیت را ابلاغ می‌کرد و شرکت‌ها هم آن را به اجرا می‌رساندند. 
به‌گفته محمدی‌بخش، افزایش قیمت بلیت هواپیما حتماً باید با طی فرایند در ستاد تنظیم بازار تأیید شود که درباره بلیت هواپیما بخش عمده‌ای از این فرایند طی شده و تنها منتظر تنفیذ و ابلاغ ستاد تنظیم بازار مانده است.

موضع شرکت‌های هواپیمایی
انجمن شرکت‌های هواپیمایی که در ماه‌های اخیر بارها به‌دنبال افزایش قیمت بلیت هواپیما بوده و در دوره کرونا نیز مستندات زیان‌دهی ایرلاین‌ها را به وزارت راه و شهرسازی فرستاده بود، ورود ستاد تنظیم بازار به تعیین قیمت بلیت هواپیما را غیرقانونی می‌داند. 
مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه هیچ قانونی دال بر لزوم تصویب و تعیین تغییر قیمت بلیت هواپیما از سوی ستاد تنظیم بازار وجود ندارد، می‌گوید: آذرماه سال گذشته قیمت بلیت هواپیما تا ۱۵درصد کاهش پیدا کرد و قرار بر این بود که بابت این همراهی شرکت‌های هواپیمایی، دولت هم نسبت به حمایت از شرکت‌ها اقدام کند که حمایتی از سوی دولت دیده نشد؛ هم‌اکنون بلیت هواپیما با نرخ‌های آذرماه سال گذشته به فروش می‌رسد که این ارقام هزینه‌های شرکت‌ها را پوشش نمی‌دهد و هم‌اکنون اکثر شرکت‌های هواپیمایی زیان‌ده هستند.

وضعیت پروازهای خارجی
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما به ضعف ایرلاین‌ها و زمینگیر شدن ناوگان آنها منجر شده است، درباره کاهش فروش بلیت پروازهای خارجی می‌گوید: علاوه بر موضوع تحریم‌ها، هواپیماهایی که بتوانند در مسیرها فعال شوند، زمینگیر شدند یا با محدودیت هواپیما مواجه هستیم و بازار بلیت‌های خارجی را به ایرلاین‌های خارجی داده‌ایم. البته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری کاهش پروازهای ناوگان داخلی در مسیرهای خارجی به‌ویژه اروپا به‌دلیل کمبود هواپیمای مناسب را تکذیب کرده و می‌گوید: پروازهای اروپایی را فقط شرکت ایران‌ایر انجام می‌دهد که مانند روال گذشته در حال انجام است و نه‌تنها مسیرها و مقاصد پروازهای اروپایی آن کاهش پیدا نکرده و هیچ مقصدی حذف نشده بلکه مقاصد اروپایی ایران‌ایر نسبت به سال گذشته افزایش نیز پیدا کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید